کد مطلب: 

271241

خرید ۹ هزار میلیارد تومان زمین و آپارتمان با رمزارز حبابی

رئیس پلیس فتای فراجا گفت: هفت نفر که با رمزارز تقلبی اقدام به کلاهبرداری ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومانی در زمینه خرید و فروش املاک کرده بودند، دستگیر شدند.
سردار وحید مجید

به گزارش سیتنا، سردار وحید مجید گفت: برابر رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و اخبار واصله مبنی بر خرید و فروش کلان املاک و زمین‌های شهری در نقاط مختلف استان زنجان و دو استان دیگر با ارز دیجیتال از سوی فردی ناشناس، رسیدگی به موضوع بلافاصله در دستورکار فنی کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و در بررسی‌های اولیه مشخص شد که موضوع صحت داشته و فردی با هویت معلوم ساکن تهران با شناسایی انبوه سازان زنجان اقدام به خرید گسترده واحدهای مسکونی و تجاری در سطح این استان کرده و مبلغ آن را نیز با ارز دیجیتال پرداخت کرده است.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با شناسایی مشاور املاکی که مبایعه نامه‌ها در آنجا تنظیم شده بود مشخص شد که معاملات در سطح کلان است و تنها یکی از معاملات شامل تعداد ۷۷ ملک اعم از تجاری و مسکونی به ارزش بالغ بر مبلغ ۱۳۱ میلیون دلار معادل چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. همچنین در ادامه بررسی های انجام شده، هویت فروشنده املاک نیز مورد شناسایی قرار گرفت و از وی در خصوص نحوه معامله و تعداد واحدهای به فروش رسیده تحقیقات جامعی صورت گرفت.

مجید گفت: در ادامه تحقیقات از فروشنده املاک، مشخص شد وی با شخصی که اهل و ساکن تهران است اقدام به معامله تعداد زیادی واحد مسکونی و تجاری در سطح شهرستان زنجان کرده و ثمن معامله از طریق بازکردن حساب خارجی و انتقال ارز دلار به کیف پول دیجیتال پرداخت شده است. در بررسی فنی کیف پول مورد ادعا، توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد ارزهای نمایش داده شده در داخل کیف پول صوری، حباب و فاقد ارزش بوده و قابلیت تبدیل شدن به ارزهای دیگر را ندارد و فقط امکان جابه‌جایی داخلی بین کیف پول‌های همان اپلیکیشن برای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: متهم با نمایش عددی مبلغ به دلار و با توجه به عدم آشنایی فروشنده با ارزهای دیجیتال و مفاد مبایعه نامه تنظیم شده که در آنها قید شده بود عین ثمن معامله نقدا پرداخت شده است، با اخذ وکالت فروش از فروشنده و تعیین موعد سه ماهه نقد شدن ارزهای دیجیتال صوری نمایش داده شده مورد ادعا، امکان هرگونه معاملات بعدی را به صورت کاملا قانونی برای خود فراهم کرده بود. از طرفی دیگر نیز مشخص شد که متهم با ادعای داشتن مدرک دکترا و با معرفی خود به عنوان مدیر عامل، رئیس و عضو هیئت مدیره چند شرکت پتروشیمی که اقدام به انجام معاملات کلان مالی بین المللی و صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به خارج از کشور می‌کند، اعتماد کامل فروشنده را جلب کرده و به صورت کاملا حرفه‌ای و حساب شده مالباختگان را فریب داده و از آنان کلاهبرداری کرده است.

با شناسایی مشاور املاکی که مبایعه نامه‌ها در آنجا تنظیم شده بود مشخص شد که معاملات در سطح کلان است و تنها یکی از معاملات شامل تعداد ۷۷ ملک اعم از تجاری و مسکونی به ارزش بالغ بر مبلغ ۱۳۱ میلیون دلار معادل چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. 

رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: با توجه به حساسیت و ابعاد گسترده پرونده، شناسایی و دستگیری متهم در دستورکار این پلیس قرار گرفت و طی کارهای اطلاعاتی مشخص شد متهم در حال تردد در شهرستان‌های اردبیل، البرز، تهران، همدان و زنجان است. در ادامه با اقدامات فنی صورت گرفته مشخص شد متهم اقدام به فروش واحدهای خریداری شده در یکی از مشاورین املاک شهرستان زنجان کرده که سریعا پس از هماهنگی‌های صورت گرفته با مرجع قضائی وی به همراه همدستانش دستگیر و کلیه ابزار دیجیتالی آنها نیز  توقیف شد.

مجید ادامه داد: در استعلامات صورت گرفته مشخص شد این فرد نه تنها دارای مدرک دکتری و عضو هیات مدیره چندین شرکت پتروشیمی نیست، بلکه دارای مدرک کاردانی ساختمان از یکی از دانشگاه‌ها بوده و مدرک دکترای مورد ادعای وی جعلی و بنا به ادعای خود، معادل سازی از مدیرعاملی وی  از یکی از موسسات غیرمرتبط است که در سال ۹۷ تاسیس شده که تا امروز هیچ معامله‌ای در آن ثبت نشده است. در واقع  شرکت مذکور تنها به صورت کاغذی ثبت شده و گردش مالی آن در طول چهار سال، تنها پنچ میلیون تومان بوده است.

رئیس پلیس فتا فراجا ادامه داد: در بررسی گوشی توقیف شده از متهم معلوم شد وی با چرب زبانی، قربانیان و مالباختگان خود را مورد شناسایی قرار داده و سپس اقدام به درج ارز به داخل کیف پول کرده و هیچ گونه پشتوانه مالی ندارد و ارزهای موجود نیز هیچگونه قابلیت جابه‌جایی به کیف پول دیگر را ندارد و تنها می توان پول ها را به کیف پول هم نوع خود انتقال داد. همچنین در ادامه رسیدگی به این پرونده شش نفر دیگر که متهم اصلی را در امر خرید و فروش املاک کمک کرده و با وی در ارتکاب جرم همکاری داشتند نیز دستگیر و با حکم مقام قضائی با صدور قرار میلیاردی روانه زندان شدند.

بر اساس اعلام سایت پلیس، وی افزود:‌ با بررسی سایر معاملات و کلاهبرداری های انجام شده متهم به روش مشابه مشخص شد که وی با همین شیوه و شگرد اقدام به معامله با سه فرد دیگر در استان‌های زنجان به مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در همدان به مبلغ یکصد و ۷۰ میلیارد تومان و در البرز به مبلغ دو هزار و ۶۰ میلیارد تومان کرده که در مجموع ارزش کل معاملات انجام شده توسط متهم به این روش مبلغ ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان محاسبه و استخراج شده و مراحل قضائی آن تحت رسیدگی است.

مجید به مردم هشدار داد که با توجه به ریسک پذیری بالای سرمایه گذاری در حوزه رمز ارز و افزایش کلاهبرداری در این موارد در صورتی که تمایل به هر گونه فعالیت اقتصادی و تجاری در حوزه رمزارزهای رایج را دارند ابتدا آسیب ها و تهدیدات را کاملا شناسایی کرده و با آگاهی کافی نسبت به فعالیت در این حوزه اقدام کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-10 14:15

افزودن دیدگاه جدید