کد مطلب: 

271237

28 سالگی فناوری تلفن همراه در ایران

فناوری تلفن همراه با عرضه نخستین سیمکارت در ایران و با واگذاری چهار سیمکارت به نهاد ریاست جمهوری در 19 مردادماه سال 1373 انجام شد.
همراه اول

به گزارش سیتنا، اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اعلام کرد: نوزدهم مردادماه با «برقراری ارتباطات سیار» گره خورده است؛ از این جهت که عرضه نخستین سیمکارت در ایران، با واگذاری چهار سیمکارت به نهاد ریاست جمهوری انجام شد.

نخستین مرحله از راه اندازی فناوری تلفن همراه در سال 1373 با 24 سایت BTS و با ظرفیت سازی برای 9200 شماره در شهر تهران با مسوولیت امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران آغاز شد.

در 19 مرداد همان سال با واگذاری چهار سیمکارت به نهاد ریاست جمهوری، برای نخستین بار عرضه رسمی سیمکارت در ایران آغاز شد که به دنبال استقبال مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد.

زمانی نگذشت که توسعه شبکه تلفن همراه در زمره اهداف عالى مجموعه مخابرات کشور قرار گرفت؛ زیرا تغییر پارادایم هاى ارتباطى در دنیا رونق داشت و این احساس نیاز در جامعه ما نیز وجود داشت.

بنا بر همین ضرورت، در ادامه راه و به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیأت دولت اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریال تصویب کرد و تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به «شرکت ارتباطات سیار ایران» واگذار شد.

با جدی شدن خصوصى سازى صنعت مخابرات کشور، این شرکت با درک اقتضائات جدید بازار رقابت، از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با نام تجارى «همراه اول» ادامه داد.

همچنین عرضه پنج درصد سهام همراه اول در 28 آذر سال ۱۳۸۹ در فرابورس، اقدام دیگری بود که در تاریخچه ارتباطی کشور ثبت شده است.

نماد «همراه» نیز در 29 مرداد 1392 رسما به بازار بورس کشور راه یافت و بر روی تابلوی معاملات بازار سرمایه قرار گرفت.

با وجود طی شدن مسیر پر پیچ و خم طی این سال ها و حرکت روی مدار توسعه ارتباطات سیار همگام با کشورهای پیشرفته دنیا، اکنون اپراتور اول تلفن همراه ایران را با واگذاری بیش از 100 میلیون سیمکارت دائمی و اعتباری، در جایگاه نخست اپراتورهای خاورمیانه نیز قرار داده است.

همراه اول به زعم جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان ناظر و سیاست گذار عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور که مربوط به سه ماهه ابتدایی سال 1401 است، حدود 68 هزار سایت فعال ارتباطی مبتنی بر تکنولوژی های 4G، 3G و 2G در کشور دارد.

تملک بیش از 56 درصد تمامی سایت های ارتباطی کشور، منجر به پوشش 96.5 درصدی جمعیت کشور، پوشش یک هزار و 395 شهر و پوشش حدود 45 هزار روستای کشور به ویژه در فناوری های 4G و 3G شده که آمار چشم گیری در صنعت ارتباطات است.

بیش از 82 هزار و 146 کیلومتر از جاده های کشور نیز هم اکنون زیر چتر امواج رادیویی این اپراتور قرار دارد.

همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، همچنین علاوه بر پرچمداری توسعه جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی و در اختیار داشتن بالاترین رکورد سرعت 5G در کشور، حدود 52 میلیون مشترک 4G و 3G دارد که حدود 45 میلیون اشتراک به مشترکان 4G مربوط است.

این اپراتور توانست در سال 1400 در زمینه «مصرف دیتا» به رکورد 5574 پتابایت برسد که نسبت به سال قبل آن، رشد 44 درصدی را نشان می دهد؛ همچنین رکورد ترافیک دیتای روزانه همراه اول نیز به 19.2 پتابایت رسید که با احتساب ترافیک مبین نت به بیش از 20 پتابایت برای نخستین بار در کشور رسیده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-08-10 12:47

افزودن دیدگاه جدید