کد مطلب: 

271004

آغاز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان طی یک ماه آینده

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان درباره تسهیلات پرداختی در راستای اشتغال، گفت: با کمک وزارت اقتصاد و با پیگیری‌های مجلس و دولت، ظرف یک ماه آینده پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز می‌شود.
سیدمحسن دهنوی

به گزارش سیتنا، نشست دوشنبه 10 مرداد ماه فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان با حضور جمعی از نمایندگان، وزیر امور اقتصادی و دارائی، نمایندگان گمرک، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور مالیاتی، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در این نشست «آخرین وضعیت آئین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان» و گزارش عملکرد «بند ص تبصره 6 و تبصره 16 قانون بودجه 1401» مورد بررسی قرار گرفت.

دستور کار نخست امروز رسیدگی به موضوع بند (ب) و (ت) ماده (11) قانون جهش تولید دانش بنیان درباره در نظر گرفتن معادل هزینه انجام شده برای تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره این موضوعات گفت: کمیسیون اقتصادی دولت از خرداد تاکنون درگیر بودجه 1401 است از سوی دیگر قانون جهش دانش بنیان که ابتدای خرداد ابلاغ شد با آئین‌نامه‌های مربوط به بودجه همزمان شده اما به جهت پافشاری معاونت علمی بند ب ماده 11 قانون جهش دانش بنیان در اولویت قرار گرفته و امیدوارم هفته آینده این موضوع مطرح شود.

نمایندگان درباره بند(ب) ماده 11 قانون جهش دانش‌بنیان تاکید کردند که روح قانون نباید به بهانه جلوگیری از فرار مالیاتی فراموش شود و فرار مالیاتی بهانه‌ای برای عدم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

همچنین بررسی عملکرد بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه 1401 درباره تسهیلات پرداختی در راستای اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق دیگر دستورکار جلسه امروز بود که مقرر شد تا هفته آینده آئین‌نامه اجرایی این موضوع نهایی و ابلاغ شود.

براساس این گزارش رسیدگی به موضوع وضعیت فهرست مواد مشمول مالیات و عوارض صادراتی دیگر دستورکار نشست فراکسیون اقتصاد دانش بنیان بود که مقرر شد گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به وصول عوارض صادراتی مربوط به مواد خام و نیمه خام اقدامات لازم را انجام و گزارش مربوطه را به مجلس ارائه دهند.

براساس این گزارش سیدمحسن دهنوی درباره این نشست، گفت: امروز در راستای انجام وظایف نظارتی مجلس، جلسه‌‌ای به منظور پیگیری موضوعات مربوط به تبصره 6 و 16 قانون بودجه سال 1401 و نظارت بر اجرای قانون جهش دانش‌بنیان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور مالیاتی، گمرک، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعات بررسی شده در نشست امروز تسهیلات تکلیفی تبصره 16 پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال بود، افزود: براساس این تبصره 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات باید به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شود که با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و صندوق نوآوری و شکوفایی آئین نامه مربوط به آن باید تدوین و اقدامات لازم برای پرداخت این اعتبارات انجام شود.

وی با بیان اینکه تا هفته آینده آئین‌نامه اجرایی این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد، اضافه کرد: با کمک وزارت اقتصاد و با پیگیری‌های مجلس و دولت در این زمینه، ظرف یک ماه آینده پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز می‌شود. مقرر است تا پایان سال، 5 همت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در سالی که مزین به این نام است، پرداخت شود؛ نوع پیگیری دستگاه‌ها مناسب بود و مجلس نیز به رفع اشکالات موجود کمک کرد، به نظر می‌رسد در کمتر از یک ماه پرداخت‌های مربوط به این حوزه آغاز می‌شود.

با کمک وزارت اقتصاد و با پیگیری‌های مجلس و دولت، ظرف یک ماه آینده پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه موضوع دریافت عوارض از خام فروشی موضوع دیگر بررسی شده بود، گفت: در قانون جهش دانش‌بنیان و قانون بودجه 1401 به این موضوع اشاره شده که اگر فردی، ماده‌ای را به صورت خام یا نیمه خام صادر کند، باید عوارض پرداخت کند و اعتبار به دست آمده از این محل باید صرف توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در کشور و توسعه صنایع دانش‌بنیان شود.

دهنوی با بیان اینکه بسیاری از کشورها پیشرفته دنیا نیز این عوارض را دریافت می‌کنند، به تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه گمرک و دستگاه‌های مربوطه اعلام کردند در اجرای این قانون ابهاماتی داشتند، وصولی این تبصره بسیار پایین بود و عملکرد مناسب نبود که تذکرات لازم در جلسه داده و مقرر شد ظرف یک ماه آینده میزان عوارض وصولی دقیق مشخص شود و گمرک و وزارت امور اقتصادی نسبت به وصل این عوارض اقدامات لازم را انجام دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از اعتبار مالیاتی دیگر موضوع بررسی شده در جلسه امروز بود، تصریح کرد: در قانون جهش دانش‌بنیان و قانون بودجه آمده است اگر صنعت یا شرکت بزرگی بخشی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه و توسعه فناوری و تکنولوژی کند، این اعتبار به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: براساس گزارش سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، آئین‌نامه این موضوع تدوین شده اما نکاتی درباره مرجع تشخیص راستی‌ازمایی هزینه‌های تحقیق و توسعه وجود داشت که مرجع داوری در جلسه امروز مشخص شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: خبر خوشی را به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهم که این موضوع ظرف کمتر از یک ماه آینده اجرایی می‌شود و شرکت‌های بزرگ صنعتی هر آنچه که در حوزه تحقیق و توسعه هزینه کنند به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود.

دهنوی ضمن تشکر از همکاران خود در مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شخص وزیر، گفت: وزیر دغدغه خوبی نسبت به این موضوع داشتند و سایر دستگاه‌های تولید با توجه به نامگذاری سال اهتمام جدی به اجرای این مصوبات دارند، مجلس نیز پیگیر این موضوعات است، نشست امروز سومین جلسه‌ای بود که برگزار شد سعی می‌شود که هر دو هفته یکبار این جلسات به صورت مرتب در مجلس برگزار شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-08-02 11:47

افزودن دیدگاه جدید