کد مطلب: 

270712

ادیب: دیپلماسی اقتصادی و سیاسی پایدار، پیشران صادرات است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران می‌گوید: رشد پایدار صادرات محصولات فناورانه، نیازمند اتخاذ دیپلماسی اقتصادی قوی و کارآمد و هماهنگی وزارت خانه های مرتبط، دستگاه‌های اقتصادی و سیاسی و به ویژه وزارت امور خارجه و در راس آن رییس جمهور است.
ادیب: دیپلماسی اقتصادی و سیاسی پایدار، پیشران صادرات است

به گزارش سیتنا، پیرو سفر هیاتی متشکل از مدیران وزارت ارتباطات و جمعی از شرکت‌های خصوصی حوزه فاوا به روسیه، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان پیرامون دستآوردهای این سفر گزارش داد: برای نخستین‌بار است که مجموعه‌ای از بزرگترین شرکت‌های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با پشتیبانی وزارت ارتباطات تا مرحله توافق نهایی با شرکت‌های متناظر روسی در زمینه تبادل دانش و فناوری و صدور کالاها و خدمات ارتباطی و فناوری پیش رفته‌اند. با عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته از این پس شرکت‌های ایرانی، محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی، نرم‌افزار و سخت‌افزار را به روسیه و حوزه اورآسیا صادر خواهند کرد. شرایط فعلی بازار بین‌المللی و منطقه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات به گونه‌ای رقم خورده که ضریب موفقیت شرکت‌های ایرانی را در این بازارها دوچندان می‌کند.

در همین راستا، دکتر داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران گفت‌وگویی با خبرنگار سیتنا داشته است که در ذیل آمده است:

با توجه به سفر اخیر هیات ایرانی به روسیه و وعده هایی برای آغاز همکاری‌های مشترک در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشنهاد جنابعالی برای در نظر گرفتن راهبرد مناسب به منظور تحقق این وعده‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک، چیست؟

اجازه بدهید من به سوال شما با یک رویکرد دیگری پاسخ دهم که شاید بتواند مشکلات کلان کشورمان را در امر صادرات تبیین نماید. ما مشکلات زیادی را در حوزه برنامه ریزی استراتژیک صادراتی در تمامی حوزه ها و به طور  خاص در حوزه محصولات مرتبط با حوزه ICT به عنوان صنعتی با ارزش افزوده بسیار بالا داریم؛ به عبارتی می توان گفت که در حال حاضر، هیچ سند جامع و به روز شده ای که با شرایط حاکم منطبق باشد و بر اساس نظر خبرگان و نخبگان مرتبط هر حوزه تدوین گردیده باشد وجود نداشته که بر اساس آن عمل نموده و آن را تبدیل به برنامه های عملیاتی نماییم. نحوه برنامه ریزی ما نشات گرفته از مدیریت اقتضایی است و برنامه ریزی هایی هم که در این راستا صورت می پذیرد نیز یک برنامه ریزی کاملا اقتضایی و همراه با عدم قطعیت های فراوان است. مرزهای کشورهای همسایه ، امروز به روی ما باز است و اطمینان نداریم که این مرزها تا زمان تدوین و اجرای برنامه هایمان کماکان باز باشند یا خیر.  

امروزه همه صاحب نظران معتقد به این موضوع هستند که ساختار نظام جهانی در سیر تحول خـود نیازمنـد تعامـل بشـریت در قالب های اقتصادی و سیاسی بوده و ایـن تعامل در روابط بین المللی با اشکال مختلف عینیت یافته و بـر پایه دیپلماسـی،  ساختار می گیرد. بدیهی است که در این راستا، فرآیند دیپلماسی هدفمند و پایدار است که می تواند ضامن بقای ارتباطات جوامع انسانی متفاوت در کشورهای مختلف با حفظ منافع مشترک و با امعان نظر به پایبندی به تعهدات بین المللی و رعایت قواعد مرتبط با آن باشد.  

امروز ما در شرایط نامناسب تحریم و به عبارتی کامل تر با تحریم ناجوانمردانه روبرو هستیم، تنها راه برون رفت از وضعیتی که در آن قرارگرفته ایم، توسعه صادرات غیر نفتی است و بدیهی است که یکی از اصلی ترین راهبردهای کلان، ورود شرکت های فنی و مهندسی چه در حوزه نرم افزار و سخت افزار و چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به بازارهای کشور همسایه می باشد که ارتباطات خوبی را با آنها داریم. ما نیازمند ارتباطات پایدار هستیم؛ به این دلیل که صادرات محصولات غیر سوپرمارکتی مقوله ای زمان بر است و در صورت  تغییر دیپلماسی سیاسی که منجر به توقف دیپلماسی اقتصادی می‌گردد صدمات قابل توجهی ممکن است به شرکت های صادراتی ما وارد شود. از لحظه شروع مقدمات یک صادرات تا عملیاتی شدن آن ممکن است چند سال طول بکشد و در این میان نیازمند پایداری روابط سیاسی بین کشورمان و کشورهای منطقه می باشیم.

امروز ما در شرایط نامناسب تحریم و به عبارتی کامل تر با تحریم ناجوانمردانه روبرو هستیم، تنها راه برون رفت از وضعیتی که در آن قرارگرفته ایم، توسعه صادرات غیر نفتی است.

رشد پایدار صادرات محصولات فناورانه، نیازمند اتخاذ دیپلماسی اقتصادی قوی و کارآمد و هماهنگی وزارت خانه های مرتبط، دستگاه‌های اقتصادی و سیاسی  وبه ویژه وزارت امور خارجه و در راس آن رییس جمهور می باشد. اهمیت این موضوع تا حدی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار خود با رئیس جمهور پیشین و هیات دولت، با تاکید بر ضرورت اتخاذ موضع فعال در سیاست خارجی، فرمودند "دیپلماسی اقتصادی یک چیز بسیار مهمّی است. امروز انسان مشاهده میکند که خیلی از کشور‌ها وزیرخارجه هم دارند، امّا خود رئیس‌جمهور در زمینه‌ مسئله‌ اقتصادی با کشور‌های مختلف یا با فلان کشور خاص، بخصوص وارد می‌شود و [ مسئله را] دنبال می‌کند؛ یعنی ارتباط با کشور‌های مختلف در زمینه‌ اقتصادی خیلی مهم است. این جنبه‌ اقتصادی دیپلماسی را بایستی تقویت کرد". و یا اینکه می فرمایند "می توانیم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی، با همسایه‌ها و دیگر کشورها، ارتباطات اقتصادی خوبی برقرار کنیم" و همچنین می‌فرمایند "زمینه‌ مسائل دیپلماسی، استفاده از ظرفیّت دیپلماسی برای اقتصاد است. دستگاه‌های اقتصادی با وزارت خارجه، در زمینه‌ مسائل اقتصادی بایستی تعامل دائمی داشته باشند".

این موضوعات نشان می دهد که موضوع صادرات امروزه چنان اهمیتی پیدا نموده است که در کشورهای توسعه یافته، رییس جمهور این کشورها در سفرهای خود با هیاتی همراه از شرکت های منتخب  خود حضور می یابند و تفاهم نامه های متعددی را با طرفین خود مبادله می نمایند . ما نیز معتقد هستیم که  دیپلماسی اقتصادی و سیاسی پایدار، پیشران صادرات است که بدون حمایت واقعی حاکمیت میسر نخواهد شد.

امروزه موضوع رایزن های اقتصادی نیز اهمیت خاص خود را پیدا نموده است. طبق اطلاعات موجود حدود سه هزار نفر رایزن بازرگانی از سوی کشور آمریکا در عراق در حال فعالیت هستند، ، بنابراین آمریکا فقط نیروی اقتصادی‌اش در عراق از تمام نیروی دیپلماتیک ما در کل جهان بیشتر است. طبیعتا ما در کشور عراق و یا کشور مشابه در حوزه صادرات تجهیزات فناورانه نمی توانیم موفق باشیم و فقط امکان فروش و صادرات سوپرمارکتی را در این نوع مناطق خواهیم داشت.

در ماده ۹ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تاکید شده است: "وزارت امور خارجه موظف است ظرفیت‌های روابط خارجی و نمایندگی‌های سیاسی کشور در خارج را در خدمت تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاران در ایران و به ویژه صادرکنندگان کالاها و خدمات قرار دهد". و امیدوار هستیم که جهت دستیابی به اهداف توسعه‌ای صادرات، سیاست خارجی متناسب با آن اتخاذ گردد و نمونه ای از آن را به صورت عینی و نشات گرفته از اقدامات این وزارت خانه شاهد باشیم.

و اما در خصوص سفر اخیر مسولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کشور روسیه می توان چنین متصور شد که این سفر در ارتباط با  چالش‌های مرتبط با  نبود سند اولویت ها و ظرفیت های صادراتی دانش بنیان در حوزه های مختلف و عدم حضور فعال در بازارهای منطقه و بین المللی و در نتیجه پایین بودن سهم صادرات محصولات دانش بنیان با وجود ظرفیت بالای موجود در کشور به خصوص در بخش تولید سامانه های نرم افزاری و خدمات فنی و مهندسی ، فقدان بسته های قانونی حمایتی ویژه برای کسب و کارهای حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، فقدان زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم برای حضور قدرتمند محصولات و خدمات فناوری اطلاعات ایرانی در عرصه بین الملل که جزو دغدغه های وزیر ارتباطات که دربرنامه های 8 گانه وزیر مطرح گردیده، بوده است و امیدوار هستیم که بزودی نتایج این جلسات عملیاتی گردیده و امیدواریم ، تا اتفاقات خوبی در این میان برای صنعت ICT کشورمان از مذاکرات و جلسات انجام پذیرفته بزودی حاصل گردد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 1
2022-07-24 12:17

افزودن دیدگاه جدید