کد مطلب: 

267602

گوشی تلفن همراه در صدر لیست واردات به ایران؛ حتی بالاتر از کالاهای اساسی!

واردات چهار میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلاری گوشی تلفن همراه در سال ۱۴۰۰ که رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد، گویای این نکته است که این کالا همچنان در صدر واردات کشورمان حتی بالاتر از کالاهای اساسی قرار دارد.
گوشی تلفن همراه در صدر لیست واردات به ایران؛ حتی بالاتر از کالاهای اساسی!

به گزارش سیتنا، گوشی تلفن همراه همچنان در رتبه‌ی نخست واردات به کشورمان قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ هم حفظ شده است.

کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰،  حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد دلار صادرات و بیش از ۴۰ میلیون تن  به ارزش ۵۲ میلیارد دلار واردات بوده است که بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

گزارشی که از سوی لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در مورد ۱۰ قلم اول واردات در سال گذشته اعلام شده نشان می‌دهد که گوشی تلفن همراه با چهار میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار به وزن ۶۰۰۰ تن در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱ درصد رشد دارد.

این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود که بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

با وجود حواشی که در مورد احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه امسال این واردات همچنان انجام می‌شود ولی به روال سال گذشته حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با  ۱۲ درصد،  محاسبه می شود، با این تفاوت که نرخ محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک یعنی نرخی نزدیک به بازار نزدیک شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-04-04 15:24

افزودن دیدگاه جدید