کد مطلب: 

266998

افزایش بیش از ۱۳ برابری سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری با افزایش بیش از 13 برابری سرمایه ثبتی مواجه شده و صدور ضمانت‌نامه از سوی این صندوق‌ها نیز بیش از هفت برابر رشد داشته است.
دکتر امیرحسام بهروز

به گزارش سیتنا، دکتر امیرحسام بهروز مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری، در نشست هم‌اندیشی اعضای کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری با مدیران صندوق‌ها بیان کرد: در حال حاضر در کشور از 63 صندوق پژوهش و فناوری برخورداریم که 48 صندوق پژوهش و فناوری جامع و 15 صندوق با موضوع تخصصی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری با افزایش بیش از 13 برابری سرمایه ثبتی مواجه شده و صدور ضمانت‌نامه از سوی این صندوق‌ها نیز بیش از هفت برابر رشد داشته است.

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری در مورد جایگاه قانونی و ترکیب اعضاء کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز بیان کرد: طبق ماده هشت آیین‌نامه اجرایی ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به منظور اعطاء و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های صندوق‌ها، کارگروهی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری(رئیس)، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی(دبیر)، دبیرکل شورای علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای خطرپذیر، نماینده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نماینده وزیر جهاد کشاورزی، نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده وزیر امور اقتصاد و دارایی، نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده رئیس کل بانک مرکزی، نماینده رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.

بهروز، اسناد و قوانین، دستورالعمل و آیین‌نامه این کارگروه را شامل تدوین و تصویب اساسنامه نمونه در هیات وزیران، پیگیری تصویب قانون معافیت مالیات بر ارزش افزوده، پیگیری اصلاح آیین‌نامه تضامینی دولتی، اصلاح دستورالعمل بند «خ» ماده «چهار» آیین‌نامه تضامین دولتی، دستورالعمل اعطاء و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر صندوق‌ها، دستورالعمل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی cvc، تدوین و تصویب دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌نامه و ثبت مجوزهای کارگروه در درگاه ملی مجوزهای کشور اعلام کرد.

وی در ادامه از افزایش بیش از 5/4 برابری تسهیلات ارائه شده و افزایش بیش از 5/7 برابری سرمایه‌گذاری خطرپذیر از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: منابع تسهیلات پرداختی صندوق‌های پژوهش و فناوری شامل 51 درصد منابع داخلی، یک درصد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک درصد پارک‌های علم و فناوری، یک درصد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 16 درصد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و 31 درصد صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری اضافه کرد: ترکیب وثایق دریافتی از تسهیلات پرداختی صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز شامل ضامن خارج از شرکت، ملکی، ضمانت‌نامه و چک و سفته است.

افزایش بیش از ۱۳ برابری سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری

صدور 4500 میلیارد تومان ضمانت‌نامه از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری

در ادامه این نشست، دکتر محمدمهدی فریدوند، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در مورد فعالیت‌های انجمن گفت: این انجمن یک سازمان غیر انتفاعی است که در سال 1391 در اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسید.

وی افزود: انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر مباحثی نظظیر توسعه و ترویج ادبیات تامین مالی نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر، استانداردسازی رویه‌ها و فعالیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ارتقاء تعاملات بین اعضا و همچنین فعالان صنعت و اشتراک تجربیات و توانمندسازی و پیگیری مطالبات و مشکلات اعضا و شناسایی فرصت‌ها و موضوعات توسعه‌ای نهادها را دنبال می‌کند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تعداد اعضای فعلی این انجمن را بالغ بر 110 عضو اعلام کرد و گفت: از 60 مجوز صادر شده برای صندوق‌های پژوهش و فناوری، 43 صندوق عضو انجمن هستند و مابقی در حال تاسیس، ثبت و شروع فعالیت هستند.

فریدوند با بیان اینکه ۶۵ درصد از سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری از سوی بخش‌خصوصی تامین شده است، عنوان کرد: سرمایه این صندوق‌ها از سوی نهادهایی چون وزارت بهداشت، وزارت نفت، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت علوم و نهادهای تابعه آن و همچنین با مشارکت نهادهای وابسته به ریاست جمهوری تامین شده است.

وی در ادامه تعداد ضمانت‌نامه صادره از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری را ۲۳۸۰ فقره با حجم ۴۵۰۰ میلیارد تومان صادر اعلام کرد و گفت: علاوه بر آن ضمانت‌نامه‌های صادر شده از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری در سال‌های اخیر جایگاه خود را پیدا کرده، به گونه‌ای که کارفرماها آن را قبول می‌کنند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر با اشاره به اینکه طی سال‌های 98 و 99 شاهد رشد 120 درصدی صندوق‌های پژوهش و فناوری بودیم، اظهار کرد: در سال ۹۹ بیشترین تسهیلات پرداخت شده در حوزه ماشین‌آلات با ۲۸.۳۱ درصد بوده و بعد از آن نرم‌افزار و فناوری اطلاعات با ۲۷.۹۷ درصد، دارو و فرآورده‌های بیولوژیک با ۱۷.۲۸ درصد، برق و الکترونیک با ۸.۹۴ درصد و تجهیزات پزشکی با ۵.۰۸ درصد قرار دارند.

فریدوند در ادامه تقویت منابع سرمایه‌‌ای و اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری، تقویت و ارتقاء جایگاه صندوق‌های پژوهش و فناوری و ایجاد و تقویت دسترسی‌ها و تسهیل تعاملات را از پیشنهادات انجمن صنفی سرمایه‌گذاری خطرپذیر اعلام کرد.

افزایش بیش از ۱۳ برابری سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری

پنج صندوق پژوهش و فناوری در حوزه سلامت در کشور فعالیت می‌کنند

در ادامه این نشست نیز دکتر مریم قدیری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز، گفت: پنج صندوق پژوهش و فناوری در حوزه سلامت در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد سه صندوق در تهران، یک صندوق در مشهد و یک صندوق در استان مرکزی مستقر هستند که سرمایه ثبتی آن‌ها بالغ بر یک میلیارد تومان است.

وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز صرفا بر حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی تمرکز کرده است و هدف آن کمک به تجاری‌سازی ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز با بیان اینکه فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری حوزه سلامت متفاوت‌تر از مابقی صندوق‌ها است، اظهار کرد: ما در حوزه تبدیل ایده به محصول کار کرده‌ایم و در این صندوق به رصد و توسعه دانش و تکنولوژی می‌پردازیم.

قدیری صرفه‌جویی ارزی در مواد اولیه دارویی را از فعالیت‌های انجام شده در صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز اعلام کرد.

وی از کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری خواست پیگیر ورود محصولات حوزه سلامت به بازار در سطح کلان شد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری حوزه سلامت نیازمند تخصیص بودجه به این حوزه است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-03-12 16:14

افزودن دیدگاه جدید