کد مطلب: 

265913

استفاده از داده‌های اینترنت اشیاء برای تحول در حوزه کشاورزی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اهمیت گلخانه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا از آن‌ جهت است که به‌واسطه آن می‌توانیم داده‌های دریافتی را تحلیل کنیم و در قالب دستورالعمل‌هایی قابل‌فهم و قابل‌اجرا در اختیار کشاورزان قرار دهیم و در کشاورزی تحول ایجاد کنیم.
دکتر ستار هاشمی

به گزارش سیتنا، مراسم افتتاح آزمایشگاه کاربرد IOT پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور تأمین امینت غذایی و کاهش مصرف آب و آغاز فعالیت شبکه گلخانه‌های هوشمند کوچک‌مقیاس، هم‌زمان با دهه فجر، با حضور دکتر ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدجعفر صدیق، رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

هاشمی ضمن تبریک ایام دهه فجر، با اشاره به رشد و توسعه فناوری اینترنت اشیا در دهه‌های گذشته در جهان گفت: در سال ۲۰۱۱ یک میلیارد دستگاه متصل به فناوری IOT وجود داشت این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ تعداد دستگاه‌های متصل به ۱۱ میلیارد رسید. بر‌آوردها نیز حکایت از آن دارد که در سال ۲۰۳۰ بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تجهیز IOT را در جهان شاهد خواهیم بود که همین مسئله نشان از اهمیت این فناوری دارد.

وی با اشاره به صنعت اینترنت اشیا گفت: در طی سال‌های آینده در حوزه صنعت اینترنت اشیا شاهد یک حجم اقتصاد ۴.۵ تا ۶.۱ تریلیون دلاری خواهیم بود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر اینکه فناوری‌های نوین همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ۵G و... با یکدیگر همپوشانی یا همزیستی دارند گفت: سنسورهای IOT به زیرساخت‌های ارتباطی که یکی از مصادیق آن نسل پنجم شبکه ارتباطی یا ۵G خواهد بود متصل می‌شود و با استفاده از داده‌های دریافتی خلق ارزش می‌کند که این یعنی هوش مصنوعی، و همزیستی فناوری از این جنس است.

وی بابیان اینکه گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانند داده‌های ارزشمندی تولید کنند گفت: بر اساس گزارشی که فاوا ارائه می‌دهد ۲۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدشده به‌واسطه عدم‌ مدیریت و مصرف سموم مناسب مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانیم به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی مناسب بپردازیم.

هاشمی افزود: برای اینکه بتوانیم به ارزیابی و تحلیل مناسبی در حوزه کشاورزی برسیم، فارغ از اینکه گلخانه‌های ما مقیاس کوچک باشند یا نباشند، دادهایی که از این گلخانه‌ها تولید می‌شوند باید بر یک بستر ارتباطی منتقل و سپس تجمیع و تحلیل شوند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین نگاه توسعه‌ای که در پارک فاوا شاهد هستیم به‌واسطه اینکه می‌توانیم داده‌های دریافتی را تحلیل کنیم و در قالب دستورالعمل‌هایی قابل‌فهم و قابل‌اجرا در اختیار کشاورزان قرار دهیم و در کشاورزی تحول ایجاد کنیم ارزشمند است.

وی تأکید کرد: خلق ارزش فناوری موقعی مؤثر می‌شود و می‌توانیم طعم شیرین فناوری را با استفاده از ظرفیت‌های متعدد نوآوری به مردم بچشانیم که از فناوری‌های مختلف در کنار هم و در قالب یک همزیستی هم‌افزا استفاده کنیم.

هاشمی در خاتمه با تأکید بر اینکه در این حوزه باید به بحث حاکمیتی داده و امنیت داده هم توجه ویژه داشت گفت: اگر می‌خواهیم داده‌ها را تجمیع کنیم باید بدانیم این داده‌ها، داده‌های مردم است. دچار اشتباه نشویم که مالکیت داده‌ها با حاکمیت است. البته حاکمیت مسئول حفاظت از حریم خصوصی است و باید از همین داده‌‌ها برای ارائه خدمت مناسب‌تر حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

پیش از سخنان معاون وزیر ارتباطات، صدیق رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، گزارشی از ضرورت حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای مبتنی بر اینترنت اشیا به‌عنوان یکی از راه‌کارهای تضمین امنیت غذایی و کاهش مصرف آب ارائه کرد و ابراز امیدواری کرد که سال آینده با اتکا بر تجربه این گلخانه شاهد راه‌اندازی شبکه‌ای از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس در سراسر کشور باشیم تا بر پایه آن مردم بتوانند طعم شیرین فناوری را بچشند.

در پایان این مراسم گلخانه هوشمند پارک فاوا توسط معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات افتتاح شد.

گلخانه هوشمند پارک فاوا دارای حدود ۱۰۰ مترمربع مساحت است. این گلخانه با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IOT) قابلیت کشت هرگونه محصول را داشته و با استفاده از فناوری‌های نوین، امکان فراهم‌سازی و انطباق شرایط محیطی (دما، رطوبت، آبیاری و...) را به‌صورت هوشمند و خودکار دارد.

در این نوع گلخانه‌ها باید تمامی پارامترها از طریق وب و اینترنت پایش و کنترل شود. همچنین از این طریق می‌توان شبکه‌ای از گلخانه‌ها را از طریق وب پایش کرد.

در مقایسه با دیگر گلخانه‌های معمولی، در گلخانه IOT حدود ۵۰ درصد کمتر آب مصرف می‌شود، اما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازدهی محصول برخوردار است. حتی می‌توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-02-05 14:23

افزودن دیدگاه جدید