کد مطلب: 

264297

هدف صندوق نوآوری، صادراتی شدن محصولات دانش بنیان است

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صادراتی شدن محصولات دانش بنیان هدف صندوق نوآوری است و ما با کمترین مداخله و با استفاده از ظرفیت‌های بازیگران اکوسیستم نوآوری، از شرکت‌های دانش بنیان‌ و فناور حمایت می‌کنیم تا بازار آنها توسعه یابد.
دکتر سیاوش ملکی‌فر

به گزارش سیتنا، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند.

در این رویداد یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کنند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در نشست امروز دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی گفت: صادراتی شدن محصولات دانش بنیان هدف صندوق نوآوری است و ما با کمترین مداخله و با استفاده از ظرفیت‌های بازیگران اکوسیستم نوآوری، از شرکت‌های دانش بنیان‌ و فناور حمایت می‌کنیم تا بازار آنها توسعه یابد.

وی با بیان اینکه خدمات حوزه توانمندسازی صندوق نوآوری شامل توانمندسازی صادراتی، شبکه‌سازی صادراتی و تامین مالی صادراتی است، اظهارکرد: درحوزه توانمندسازی خدماتی چون آموزش و مشاوره صادراتی، کمک به اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت ارائه می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از حضور مستقل شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برپایی پاویون‌ در نمایشگاه‌های خارجی و نمایشگاه‌های دائمی‌خارجی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و کمک توسعه‌ای را از خدمات شبکه‌سازی صادراتی این صندوق اعلام کرد.

ملکی‌فر گفت: صندوق نوآوری در بخش تامین مالی صادراتی نیز با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشترک با نهادهای مشابه و متناظر، تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های صادراتی در قالب انواع تسهیلات و سرمایه‌گذاری، اعطای تسهیلات نمونه‌سازی و راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور، به شرکت‌های دانش بنیان خدمات ارائه می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: در صادرات محصولات دانش بنیان ارزش افزوده‌ نهفته است و ما طی سال‌های اخیر با تمام توان و ابزارهایی که در اختیار داریم، تلاش داریم تا شرکت‌های دانش بنیان را صادراتی کنیم.

ارائه خدمات مالکیت فکری به 300 شرکت دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری

در ادامه این رویداد دکتر مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری وشکوفایی، گفت: طی سه سال اخیر 300 شرکت دانش بنیان از خدمات حوزه مالکیت فکری حوزه توانمندسازی صندوق نوآوری استفاده کرده‌اند. همچنین تاکنون دارایی فکری ۱۰۷ شرکت شناسایی شده است و ۱۸ اختراع در داخل و ۳۹ تفاهم‌نامه PCT  و همچنین دو اختراع نیز در خارج از کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: در بخش آموزش، صندوق نوآوری طی سه سال اخیر 4/3 میلیارد تومان حمایت بلاعوض از شرکت‌های دانش بنیان کرده است که حضور ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در هزار دوره آموزشی از دستاوردهای این نهاد مالی در حوزه آموزش است.

شاوردی افزود: طی هشت ماهه گذشته بالغ بر 25 میلیارد تومان در حوزه توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان، کمک بلاعوض شده است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری وشکوفایی ادامه داد: صندوق نوآوری در راستای توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان اقدام به ارائه خدمات متنوع توانمندسازی مشتمل بر آموزش، مشاوره، حفاظت از دارایی‌های فکری، دریافت استانداردها و تاییدیه‌های تخصصی و صادراتی و توسعه بازار کرده است و طی سه سال اخیر -از آذر ماه ۱۳۹۷ تا آذر ماه ۱۴۰۰ - تعداد ۳۵۶۰ شرکت دانش بنیان از ۱۵ هزار و ۵۲۳ خدمت توانمندسازی با حمایت بلاعوض ۵۴ میلیارد تومانی صندوق بهره‌مند شده‌اند.

شاوردی در بخش دیگر سخنان خود به پرداخت ۶.۷ میلیارد تومان حمایت بلاعوض به شرکت‌ها برای اخذ استانداردها و تاییدیه‌های موردنیاز اشاره کرد و افزود: ۱۸۳ شرکت دانش بنیان تاکنون با حمایت صندوق نوآوری موفق به اخذ استانداردهای مورد نیاز شده‌اند. این شرکت‌ها همچنین موفق به دریافت ۱۸۸ استاندارد سیستمی‌ و تخصصی و ۳۸ استاندارد صادراتی شدند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت دو طرح صنعتی در داخل و یک طرح صنعتی در خارج از کشور را از دیگر دستاوردهای خدمات حمایتی این صندوق برشمرد و گفت: ۴۵ نشان تجاری در داخل و نه نشان تجاری در خارج از کشور با حمایت صندوق نوآوری به ثبت رسیده است.

وی دستاوردهای خدمات توسعه بازار صادراتی در صندوق نوآوری طی دو سال اخیر را صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به کشورهای ارمنستان، افغانستان، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، سوریه، عراق و کنیا اعلام کرد.

شاوردی در پایان عوامل موفقیت حوزه توانمندسازی صندوق نوآوری در ارائه خدمات توانمندسازی به شرکت‌ها را وجود تیم کارشناسی خبره در مدیریت توانمندسازی، برندسازی مناسب و شبکه همکاران قوی در داخل و خارج اعلام کرد.

بیش از 100 سرمایه‌گذار خطرپذیر(VC) در اتریش فعالیت می‌کنند

در ادامه حسین احمدی، رایزن فناوری و نوآوری سفارت ایران در اتریش گفت: 30 درصد دانشجویانی که در حوزه صنعت در اتریش تحصیل می‌کنند، مستقیما وارد پروژه های صنعتی و بازار کار می‌شوند.

وی افزود: دانش‌بنیان‌های ایرانی از توانایی‌هایی برخوردارند که می‌توان ظرفیت‌های صادراتی خود را در اتریش بالا ببرند.

رایزن فناوری و نوآوری سفارت ایران در اتریش با بیان اینکه بیش از 100 سرمایه‌گذار خطرپذیر(VC) در اتریش فعالیت می‌کنند، ادامه داد: حدود 46 رویداد با حضور بیش از 4800 شرکت کننده به همراه جلسات B2B در اتریش برگزار شده است.

احمدی در ادامه 29 درصد درآمد دولت اتریش را از محل صادرات صنعتی این کشور اعلام کرد.

در پایان این رویداد نیز یاسر توکلی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت توضیحاتی در مورد پلتفرم و سامانه‌های کشور اتریش برای شرکت‌های دانش بنیان‌ ایرانی ارائه کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2021-12-13 15:46

افزودن دیدگاه جدید