کد مطلب: 

259289

تیغ دولبه‌ی هجوم ایرانی‌ها به ارمنستان؛ ایمنی در مقابله با کرونا یا خطر افزایش مبتلایان؟!

رییس کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به سفر ایرانی‌ها به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا به سیتنا گفت: طبق اعلام مسئولان فرایند واکسیناسیون در ایران به روزی 500 هزار دُز رسیده است و با توجه به اینکه تجمع شهروندان خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد از مردم درخواست می‌کنیم همچنان به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند تا واکسن را با حفظ وجهه بین المللی در کشور خودمان دریافت کنند.
تیغ دولبه‌ی هجوم ایرانی‌ها به ارمنستان؛ ایمنی در مقابله با کرونا یا خطر افزایش مبتلایان؟!

به گزارش خبرنگار سیتنا، طی هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر سفر برخی شهروندان ایرانی به ارمنستان برای واکسینه شدن در مقابله با کرونا منتشر شده است که البته این‌گونه سفر ایرانیان به ارمنستان برای واکسیناسیون، به سود دولت ارمنستان نیز می‌باشد.

به استناد آخرین گزارش‌ها از واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف دنیا، تا کنون تنها کمتر از ۲.۵ درصد مردم ارمنستان واکسینه شده‌اند و با هر متر و معیاری سرعت واکسیناسیون کرونا در ارمنستان بسیار پایین است.

ارمنستان از بین جمعیت حدود ۳ میلیونی خود، تنها کمتر از ۷۵ هزار دُز واکسن کرونا تزریق کرده و به حدود ۱۵ هزار نفر از این تعداد هر دو دُز را تزریق کرده است. به عبارت دیگر در ارمنستان تاکنون ۱۵ هزار نفر هر دو دُز و حدود ۴۵ هزار نفر تنها یک دُز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. به استناد این آمار، در ارمنستان تاکنون به رقمی کمتر از ۲.۵ درصد از مردم یک یا دو دُز واکسن کرونا تزریق شده است.

سرعت ارمنستان در واکسیناسیون کرونا به طور میانگین ۱۴۷۵ دُز در روز است که رقم بسیار نازلی است.

تیغ دولبه‌ی هجوم ایرانی‌ها به ارمنستان؛ ایمنی در مقابله با کرونا یا خطر افزایش مبتلایان؟!

دولت ارمنستان نیز تا کنون نزدیک به ۲۰۰ هزار دُز واکسن کرونا را بیشتر در قالب اهدایی از سه منبع چین، سازمان بهداشت جهانی (طرح کواکس) و روسیه دریافت کرده است.

ارمنستان تا تاریخ یکم ماه مه 2021 (نیمه نخست اردیبهشت ماه 1400) تعداد ۱۰۰ هزار دُز واکسن «کروناواک» را در قالب کمک دولت چین دریافت کرد و پس از آن نیز در قالب سهمیه طرح «کواکس» از سازمان بهداشت جهانی ۲۴ هزار دُز واکسن «آسترازنکا» و ۳۰ هزار دُز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را نیز از روسیه دریافت کرده است.

واکسینه شدن ایرانی‌ها در ارمنستان، هم به نفع گردشگری ارمنستان و هم به کام دولت ایران!

به گزارش خبرنگار سیتنا، واکسن‌های ارمنستان که تاریخ مصرف‌شان رو به انقضا بوده و مردم این کشور هم تمایلی به تزریق آنها نداشته‌اند، می‌تواند منبع خوب درآمدی برای گردشگران خارجی همچون ایرانی‌ها باشد که در کشورشان به دلیل جمعیت بالا و روند کند واکسیناسیون، باید ماه‌ها در انتظار نوبت‌ تزریق‌شان بمانند، ولی با سفر به ارمنستان می‌توانند هم سفر تفریحی تابستانی داشته باشند و هم واکسن بزنند. این گونه هم دولت ارمنستان به هدف جذب درآمد گردشگری می‌رسد و هم برخی از شهروندان ایرانی می‌توانند چند هفته یا شاید چند ماه زودتر از نوبت‌شان در ایران واکسن کرونا بزنند».

در همین حال، درآمد عوارض خروج مسافران ایرانی از کشور هم به اسم پلیس گذرنامه، به خزانه داری کل واریز می‌شود؛ که این عوارض خروج برای بار نخست ۴۰۰ هزار تومان و برای بار دوم هم ۶۰۰ هزار تومان است و مسافران ایرانی عازم ارمنستان طبیعتا برای دریافت دو دُز واکسن باید دو بار عازم ارمنستان شوند و رقم یک میلیون تومانی عوارض خروج پرداخت می‌کنند.

کاهش روند خروجی مسافر به سمت ارمنستان و افزایش روند بازگشت به کشور

به گفته سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک، از اول تا 26 تیرماه حدود ۱۴ هزار و چهار نفر ایرانی به ارمنستان سفر کردند که ۱۰ هزار و ۹۳ نفر آنان از مرز زمینی "نوردوز" در استان آذربایجان شرقی به سمت این کشور مسافرت کردند و در این مدت ۳۵ پرواز نیز از فرودگاه امام (ره) ۳۹۱۱ مسافر را به مقصد ارمنستان منتقل کرده است.

سخنگوی گمرک در ادامه گفت: از 19 تیرماه، تعداد خروجی مسافر از مرز زمینی به سمت ارمنستان به شکل چشمگیری کاهش یافته و به ۳۹۶ مسافر رسیده است، در همین حال روند بازگشت مسافران ایرانی از ارمنستان هم از روز ۲۲ تیرماه افزایش یافته است و ۹۸۱ نفر در این روز به کشور بازگشتند و روز ۲۳ تیرماه نیز  رکورد ۲۱۰۰ نفری بازگشت از ارمنستان در گمرک مرزی نوردوز ثبت شد.

اعمال شرط اقامت ۱۰ روزه در ارمنستان برای بهره‌مندی از تزریق واکسن

در همین حال و در پی استقبال ایرانیان از سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن، دولت ارمنستان هم شرط اقامت ۱۰ روزه را برای ورود گردشگران و بهرمندی از تزریق واکسن کرونا از ۲۴ تیرماه اعلام کرده است.

تیغ دولبه‌ی هجوم ایرانی‌ها به ارمنستان؛ ایمنی در مقابله با کرونا یا خطر افزایش مبتلایان؟!

جدیدترین شرایط وزارت بهداشت ارمنستان برای ورود مسافران خارجی به این کشور

در همین حال، در اطلاعیه‌ی وزارت بهداشت ارمنستان که ۲۱ تیرماه منتشر شد، به مقررات جدید ورود به ارمنستان از مرزهای زمینی و هوایی اشاره شده و آمده است: در زمان ورود به کشور ارمنستان، مسافر باید یکی از دو مدرک زیر را به همراه داشته باشد: یا نتیجه تست منفی تشخیص بیماری کرونا که بیش‌تر از ۷۲ ساعت از آن نگذشته باشد، یا گواهی واکسیناسیون کامل در برابر بیماری کووید؛ در صورتی که واکسن مورد استفاده، یک دُزی باشد، گواهی واکسیناسیون باید به گذشت حداقل ۲۸ روز از زمان واکسیناسیون و در صورتی که واکسن طی چندین دُز تزریق می‌شود به گذشت حداقل ۱۴ روز از تاریخ دریافت آخرین دُز آن اشاره داشته باشد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: برای کودکان تا سن یک سال (۱۱ ماه و ۲۹ روز) نیاز به تست منفی و یا گواهی واکسن نیست. در صورت عدم ارائه گواهی، فرد باید در مراکز مستقر در پایانه‌های مرزی و یا فرودگاه، مورد آزمایش کرونا قرار گیرد و تا حصول نتیجه منفی آزمایش، قرنطینه اجباری شود. نتیجه آزمایش در سامانه Armed ثبت می‌شود و طی مدت ۴۸ ساعت در اختیار شخص قرار می‌گیرد. در صورت منفی بودن جواب آزمایش، فرد از قرنطینه خارج می‌شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: گواهی آزمایش کرونا باید به زبان ارمنی، روسی و یا انگلیسی باشد و مشخصات مرکز انجام تست و فرم مشخصات رئیس آن مرکز، نام و نام خانوادگی فرد، شماره کارت شناسایی، تاریخ تولد (روز و ماه و سال)، نتیجه آزمایش و تاریخ نمونه‌گیری را شامل شود و توسط ریاست مرکز انجام آزمایش، امضا و به مهر آن مرکز مهمور شده باشد.

به گزارش خبرنگار سیتنا، در این اطلاعیه همچنین آمده است: گواهی واکسن کرونا به زبان ارمنی، انگلیسی و یا روسی باشد و فرم حاوی نام رئیس مرکز انجام واکسیناسیون، نام و نام خانوادگی فردی که واکسن دریافت نموده، شماره کارت شناسایی فرد، تاریخ تولد، عنوان واکسن، شماره سریال و تاریخ دریافت هر دُز را شامل شود و توسط ریاست مرکز انجام آزمایش امضا و به مهر مرکز مذکور مهمور شود و می‌تواند حاوی کد (QR) باشد که از طریق آن می‌توان به جزئیات گواهی واکسیناسیون دسترسی پیدا کرد.

بر اساس این اطلاعیه، گواهی که مسافر ارائه می‌کند باید بر اساس اصل عمل متقابل، توسط نهاد ذیصلاح در جمهور ارمنستان قابل پذیرش باشد. فرد همچنین می‌تواند گواهی واکسن را از طریق نرم‌افزار گوشی تلفن همراه ارائه دهد و یا آن را از تلفن همراه بر روی کاغذ چاپ و ارائه کند.

تیغ دولبه‌ی هجوم ایرانی‌ها به ارمنستان؛ ایمنی در مقابله با کرونا یا خطر افزایش مبتلایان؟!

دسترسی به کدام نوع از واکسن در ارمنستان میسر است؟

در ارمنستان واکسن‌های آسترازنکا و سینوواک در دسترس همه قرار دارد اما واکسن روسی اسپوتنیک به افراد ۱۸ تا ۵۴ سال آسیب‌پذیر تزریق می‌شود که معمولا اتباع خود ارمنستان هستند.

طبق گفته رسانه‌های ارمنستان در این کشور ترس از واکسن وجود دارد و به این دلیل روند کار کند است. کارزارهای ضد واکسن نیز در ارمنستان بسیار فعال هستند.

تجمع شهروندان خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون سفر برخی از شهروندان ایرانی به ارمنستان برای واکسینه شدن گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش این گونه سفرها، خلف وعده شرکت‌های تولیدی خارجی در ارسال به موقع واکسن به ایران است که باعث بروز نگرانی در مردم شده است.

تیغ دولبه‌ی هجوم ایرانی‌ها به ارمنستان؛ ایمنی در مقابله با کرونا یا خطر افزایش مبتلایان؟!

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعاتی از اتباع ایرانی در ارمنستان که پس از تزریق واکسن دچار مشکلی شده باشند هم دارید و اینکه بعضا شایعاتی پیرامون تزریق واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته به ایرانیان در ارمنستان طرح شده است؟ هم گفت: تا کنون پیرامون مشکلات احتمالی تزریق واکسن به ایرانی‌ها در ارمنستان، مشاهدات و شنیده‌هایی در دست نیست.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس، اضافه کرد: طبق اعلام مسئولان فرایند واکسیناسیون در ایران به روزی 500 هزار دُز رسیده است و با توجه به اینکه تجمع شهروندان خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد از مردم درخواست می‌کنیم همچنان به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند تا واکسن را با حفظ وجهه بین المللی در کشور خودمان دریافت کنند.

انتهای پیام

گزارش از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2021-07-18 14:36

افزودن دیدگاه جدید