کد مطلب: 

215938
در پی امضای تفاهم‌نامه‌ بین وزرای ارتباطات و جهاد کشاورزی تعیین شد:

اختصاص ۲۰ درصد از اقتصاد بخش کشاورزی به حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال/ دومین گام در جهت تحقق اقتصاد دیجیتال و ایجاد 100 هزار شغل

بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر جهاد کشاورزی، با استفاده از فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شیوه آبیاری، مصرف آب در کشاورزی تا 35 درصد صرفه جویی می‌شود.
اختصاص ۲۰درصد از اقتصاد بخش کشاورزی به حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال/ افزایش 30درصدی فناوری اطلاعات و فناوری نوین/ دومین گام در جهت تحقق اقتصاد دیجیتال و ایجاد یکصد هزار شغل/ کاهش قیمت محصولات استاندارد از تولیدکننده به مصرف کننده

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تفاهمنامه امضا شده با وزیر کشاورزی با اشاره به تحول دیجیتال در دنیا یکی از مظاهر و مصادیق این تحول را در عرصه کشاورزی دانست و گفت: هرچند در دنیا آخرین حوزه ای که تحول دیجیتال به آن ورود پیدا می کند، حوزه کشاورزی است اما با توجه به شرایط کنونی در کشور قصد داریم با برنامه ای ویژه، کاربرد فناوری اطلاعات را در کشاورزی با سرعت بیشتری نهادینه کنیم.

وی، با اشاره به نمونه های دشت مغان، قزوین و استان فارس در به کارگیری فناوری اطلاعات در بهینه کردن مصرف آب، نتایج بدست آمده از آن را حیرت آور توصیف کرد و افزود: در باغداری در استان فارس با استفاده از آبیاری با شیوه نوین و هوشمند میزان مصرف آب ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و در کشتزارهای دشت مغان و قزوین نیز توانستیم با آبیاری هوشمند تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

آذری جهرمی، با بیان اینکه قرار است با هوشمندسازی آبیاری زمین های کشاورزی تا ۳۵ درصد میزان مصرف آب را کاهش دهیم، اظهار کرد: همچنین با بهره گیری از فناوری های فضایی در پایش سطوح زیرکشت و پیشگیری از آفات، تحقیقات زیادی با استفاده از دانش بومی صورت گرفته است.

وزیر جوان کابینه دوازدهم، گفت: مطابق این تفاهم‌نامه، کسب وکارهای نوپا می توانند در شبکه توزیع نوین محصولات ورود پیدا کنند.

وی، با اشاره به این نکته که تفاهمنامه امضا شده یک سند اجرایی است که شاخص های مشخصی برای پایش دارد، افزود: قرار است مطابق این سند در طول چهار سال حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد بخش کشاورزی را به حوزه اقتصاد دیجیتال گره بزنیم و علاوه بر آن فناوری اطلاعات و فناوری نوین در طول اجرای تفاهمنامه افزایش ۳۰ درصدی داشته باشند و شاهد رشد ۳۰۰ درصدی مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی باشیم.

وزیر ارتباطات، با اشاره به برنامه ایجاد میز ترویج فناوری اطلاعات در وزارت جهاد کشاورزی و همچنین میز ترویج کشاورزی الکترونیکی در سازمان فناوری اطلاعات، گفت: در یک ماه آینده کارگاه آموزشی با حضور فعالان کشاورزی و ‌فناوری اطلاعات را برگزار می کنیم و علاوه بر آن تفاهم کردیم در سال نخست اجرای آن به صورت پایلوت در یکی از استان ها که احتمالا استان فارس است، صد درصد برنامه ها اجرا شود.

وی، با تشکر از رییس جمهوری و‌ معاون اول رییس جمهوری که در ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوپا مشوق بوده اند، اجرای این تفاهمنامه را دومین گام در جهت تحقق اقتصاد دیجیتال و ایجاد یکصد هزار شغل توصیف کرد.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره تفاهمنامه امضا شده با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: محدودیت های آب یکی از محورهای این تفاهمنامه است که بنا داریم با استفاده از عقبه تحقیقاتی و دانش و ابزار داخلی، سیستم نوین آبیاری را یک مرحله جلوتر بریم و با بهره از سیگنال‌های های رطوبت خاک، مصرف آب را به حداقل برسانیم بطوریکه مطابق تحقیقات مصرف آب 30 تا 35 درصد نسبت به شبکه های تحت فشار کاهش پیدا می کند و راندمان آبیاری بالا می رود.

وی، با اشاره به استفاده از فناوری های فضایی در رابطه با تشخیص و مدیریت نوع پوشش مراتع در نقاط مختلف کشور، افزود: امیدوارم با استفاده جامع از فناوری فضایی در سراسر کشور بتوانیم به صورت آنلاین نوع کشت مراتع را رصد کنیم تا بتوانیم بر اساس شرایط آنرا مدیریت کنیم.

حجتی، یکی از گلوگاه های موجود در عرصه کشاورزی را فاصله قیمتی میان تولیدکننده و مصرف کننده دانست و اظهار کرد: با ورود فناوری اطلاعات به شبکه توزیع کالا با فراهم آوردن زمینه برای حضور استارت آپ ها، محصولات استاندارد و قابل ارایه با قیمت پایین تر به مردم برسد و این نگرانی در مورد عرضه محصولات غذایی نیز برطرف شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-24 13:18

افزودن دیدگاه جدید