کد مطلب: 

204715
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آموزش، بهترین نوع حمایت از شبکه های اجتماعی است

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام سیاست های نظارتی و حمایتی در فضای مجازی به تشریح راهبردهای دولت در حمایت از رسانه های مکتوب پرداخت و بر نقش مهم رسانه‌ها در بحث درست نویسی تاکید کرد.
آموزش، بهترین نوع حمایت از شبکه های اجتماعی است

به گزارش سیتنا، حسین انتظامی که در برنامه زنده تلویزیونی "چشم شب روشن" شبکه چهارم سیما سخن می گفت، با اشاره به اقبال عمومی به شبکه های اجتماعی اطلاع رسان گفت: باید توجه داشت که تفاوت میان رسانه های سنتی و رسانه های اجتماعی وجود دارد و اصلی ترین تفاوت موضوعاتی چون دروازه بانی خبر، تایید صحت اخبار و راستی آزمایی در رسانه های سنتی است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کارکردهای اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها گفت: باید توجه داشته باشیم وقتی شکل رسانه ها عوض می شود باید نظارت ها که نظارت اجتماعی است نیز شکل بگیرد. وی با اشاره به تاکید بر افزایش سواد رسانه‎ای جامعه، تاکید کرد: آموزش، بهترین نوع حمایت از شبکه های اجتماعی است.

انتظامی درباره سرانه مطالعه و نقش مطبوعات در افزایش این سرانه، گفت: مطبوعات نقطه عزیمت برای بالا بردن سرانه مطالعه هستند.

وی  شمارگان ١٧٠ روزنامه کشور را کمتر از ٨٠٠ هزار نسخه دانست و توجه ویژه به نشریات تخصصی و محلی را در سیاست گذاری معاونت مطبوعاتی یادآوری کرد و گفت: سیاست ترویج و توجه به نشریات محلی در چند سال گذشته با توجه به تنوعات فرهنگی در دستورکار بوده است.

وی درباره شرایط امروز مطبوعات ایران نیز اظهار کرد: خوشبختانه با افقی که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به وجود آورده و تلاشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برخط قرار دادن اطلاعات انجام می‌دهد، تقریبا تمام آمارها بر روی سایت موجود است؛ در حال حاضر حدود 8 هزار نشریه چاپی و الکترونیک داریم که در این میان نزدیک به 2500 سایت خبری هستند و بخشی از آنها یعنی حدود 300 عنوان به نشریات الکترونیکی غیر برخط تعلق می‌گیرد. همچنین بالغ بر 30 درصد نشریات استانی و محلی هستند و تلاش می‌کنیم که این نشریات ترویج پیدا کنند، چون نشریات محلی دراین موج تغییرات هنوز با فرصت بیشتتری مواجه‌اند.

انتظامی در ادامه با بیان اینکه امروز رسانه جمعی به رسانه اجتماعی تبدیل شده، تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت که در این موج تغییرات رسانه‌ها سه گروه نشریات بین‌المللی، تخصصی و اختصاصی و نشریات استانی با فرصت هایی مواجه هستند. بر این اساس نشریات محلی که فقط به یک حوزه توجه دارند، تنها مسائل و دغدغه‌های آن حوزه را منعکس و به خوبی استعداد یابی می‌کنند، بیشتر مورد اقبال مخاطبان خودشان هستند. در همین زمینه چند سال است که سیاست ترویج و توسعه نشریات محلی در دستور کار ما قرار گرفته است.

او حمایت از نشریات استانی را حمایت از تنوع فرهنگی کشور و حفظ انسجام ملی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضرتمام استان‌ها مجوز انتشار نشریات محلی را دارند، ولی ممکن است در برخی از استان ها به دلایلی منتشر نشوند. در عین حال در برخی از استان‌ها تعدادی از نشریات با استقبال خوبی مواجه هستند.

وی در تشریح برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از مطبوعات افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد بسته‌های حمایتی  در حوزه مطبوعات را ابتدای هر سال اعلام می کند تا صاحبان کسب و کار بدانند چه اولویت‌هایی برای سیاست گذار فرهنگی کشور وجود دارد. به عنوان مثال برای سال 96، سیزده مورد اعلام شده که اگر موضوع رسانه‌ای یکی از این موارد باشد در اولویت‌های حمایتی قرار خواهد گرفت و یارانه‌ آن رسانه ها تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

معاون مطبوعاتی به برخی از این موارد 13 گانه اشاره کرد و گفت: رسانه‌هایی که مروج فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ اقتصاد مقاومتی، کتابخوانی، زبان و ادب فارسی، وقف، کتابخوانی و... هستند؛ شامل حمایت های ویژه معاونت مطبوعاتی قرار می گیرند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و اهدای جایزه فرهنگستان در اختتامیه این نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات ضیافت سالانه رسانه‌ای‌ها محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان هم به چند دسته مشخص مسئولان، متخصصان، خود اهالی مطبوعات و اصلی ترین دسته یعنی مردم تقسیم می‌شوند.

انتظامی یادآور شد: از سال 92 جایزه ای به نام جایزه فرهنگستان به صورت مشترک از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان مرجع رسمی پاسداشت و توسعه  زبان فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد تا از رسانه‌هایی که به درست نویسی توجه دارند، تقدیر شود.

معاون مطبوعاتی در خاتمه با تاکید بر توجه رسانه ها به موضوع درست نویسی، خاطرنشان کرد: زبان و ادبیات فارسی عنصری هویت بخش و امنیت آفرین برای جامعه است و رسانه‌ها نقش مهمی در این موضوع مهم دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-14 17:51

افزودن دیدگاه جدید