کد مطلب: 

197036
وزیر دادگستری:

فیلترینگ در فضای مجازی مساوی است با محو هویت فیزیکی

وزیر دادگستری، گفت: هم اکنون در مورد بسته شدن یک سایت میزبان به دلیل تخلف مهمان آن پاسخ روشنی وجود ندارد و قبول داریم که فیلترینگ در فضای مجازی معادل مرگ با احتضار است چراکه فیلترینگ در فضای مجازی مساوی است با محو هویت فیزیکی.
فیلترینگ در فضای مجازی مساوی است با محو هویت فیزیکی

به گزارش خبرنگار سیتنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست هم اندیشی دولت و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات که عصر سه شنبه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، از طرح مباحث نشست هم اندیشی قبلی در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه گذشته خبر داد و گفت: دولت معتقد است که باید کسب و کارهای حوزه فضای مجازی مورد عنایت قرار گیرد تا مشکلات آن حل شود.

وی با بیان اینکه دولت دو هفته فرصت تعیین کرد تا راهکاری در مورد موضوعات طرح شده از سوی کسب و کارهای نوین تدبیر شود، افزود: هم اکنون کمیسیون کسب و کارهای فضای مجازی در دولت مسوول شده تا بعد از طرح موضوعات، دولت پیگیری رفع آنها باشد.
 
پورمحمدی از طرح موضوعات این نشست هم اندیشی در جلسه هیات دولت امشب خبر داد و اظهار کرد: دولت با صرف وقت زیادی لایحه جامع مالکیت فکری را تهیه کرد و آن را به مجلس فرستاد که فرایند تصویب را طی می کند و لذا اگر بحث، پیشنهاد و یا نظری از سوی کسب و کارهای نوین و بخش خصوصی مطرح است می توانید آن را با مجلس مطرح کنید.
 
وزیر دادگستری از تشکیل شورای هماهنگی برای مالکیت فکری با حضور همه دستگاه های کشور در این وزارتخانه خبر داد و گفت: البته این شورا به تازگی تشکیل نشده و مدتهای زیادی است که فعالیت می کند و وظیفه هماهنگی میان دستگاه های دولتی را برعهده دارد و این آمادگی وجود دارد که نماینده بخش خصوصی نیز به عضویت این شورا درآید.
 
وی با اشاره به ابلاغ این شورا مبنی بر مرور قوانین و مقررات اظهار کرد: بررسی و مرور قوانین و مقررات را که شروع کردیم دستگاه های مختلف نظراتی را ارایه کردند و از نظرات کسب و کارهای آنلاین و بخش خصوصی نیز استقبال می شود که برای این منظور باید از طریق تماس با دبیرخانه شورای هماهنگی مالکیت فکری مشکلات را با این شورا مطرح کنید.
 
پورمحمدی با بیان اینکه فعالان بخش فضای مجازی می توانند در قالب یک اتحادیه صنفی جامع که شکل حقوقی دارد، مباحث را پیگیری کنند، خاطرنشان کرد: در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صحبت کردیم تا آیین نامه آن مورد بازنویسی قرار گیرد. ضمن اینکه هم اکنون در مورد بسته شدن یک سایت میزبان به دلیل تخلف مهمان آن پاسخ روشنی وجود ندارد و قبول داریم که فیلترینگ در فضای مجازی معادل مرگ با احتضار است چراکه فیلترینگ در فضای مجازی مساوی است با محو هویت فیزیکی.
 
وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که برخورد و مجازات ها به صورت مرحله ای و سطح بندی صورت گیرد، درباره معضل نقض کپی رایت گسترده آن هم در چند دقیقه تصریح کرد: برای احراز کپی و نقض کپی رایت فرایند طولانی و پیچیده ای وجود دارد که شاید بتوان سرعت آن را زیادتر کرد اما نمی تواند وقتی در چند دقیقه نقض کپی رایت صورت می گیرد، بلافاصله فرایندهای احراز کپی شدن را انجام داد. اگرچه برای رفع این مشکل صحبت از این بود که به سایت ها مجوز فعالیت دهیم و هر سایتی که بدون مجوز بود قاطعانه در جهت بسته شدن آن اقدام شود که بحث عمده ای در فیلتر کردن را به دنبال دارد که خواهان و متقاضیان زیادی دارد.
 
وی با بیان اینکه در مقابل توجه به کسب و کارهای نوین باید کسب و کارهای سنتی نیز حفظ شوند، گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که نه ما، نه بازار و نه جامعه منتظر فضای سنتی نمی توانند بمانند و این واقعیت را درک کرده ایم.
 
پورمحمدی موضوع بعدی را حفظ سلامت و امنیت را وظیفه پلیس و دادگستری ندانست و در این باره خاطرنشان کرد: تکنولوژی بسیار قدرتمند است و امنیت و سلامت را آن به همراه مدیران از آن قسم باید بیاورند و اگر می خواهید کمک های لازم در اختیار شما بگذاریم از همه فعالان حوزه فضای مجازی و کسب و کارهای آنلاین می خواهم که در این حوزه هزینه کنند تا دغدغه های موجود را حل کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-02-28 23:54

افزودن دیدگاه جدید