کد مطلب: 

183152

سهم ایران از گردش مالی حوزه فناوری اطلاعات در دنیا چقدر است؟

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ضمن بیان اینکه نیازمند فرمول جدیدی در فاوا هستیم، اظهار کرد: باید تبحر علمی و سرمایه را وارد شرکت‌های صاحب ایده کنیم.
سهم ایران از گردش مالی حوزه فناوری اطلاعات در دنیا چقدر است؟

به گزارش سیتنا، دکتر امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین نشست هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی فاوا با اشاره به اینکه ترنور مالی حوزه فناوری اطلاعات 3800 میلیارد دلار در جهان است، اظهار کرد: سهم این بخش برای ایران حدود شش تا هفت میلیارد دلار است.

وی پروژه‌های کلان بخش ارتباطات (CT) را دارای زمانبندی خاصی دانست و از این موضوع به عنوان چالشی اساسی نام برد که عملا عده‌ای را از ادامه فعالیت باز می‌دارد و درباره چالش بخش IT گفت: چالش‌های مهم در این بخش، عدم قطعیت و پراکندگی شرکت‌های نرم‌افزاری است. هرچند هزینه‌های بالای انتقال و زیرساخت و ذخیره پایین ژنتیک کشور در بخش کارآفرینی نیز از دیگر عوامل چالش برانگیز به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه ژن‌های ایده و سرمایه برای خلق کارآفرینی باید کنار یکدیگر قرار گیرند، گفت: اکنون تقریبا از 2000 شرکت فعال در دره سیلیکون حدود 70 درصد نظیر توئیتر، یاهو، گوگل، اوراکل و… بورسی هستند و ترنول مالی 2000 میلیارد دلار را رقم زده‌اند.

معاون فناوری وزیر ارتباطات گفت: روند کاری آنها به این شکل بود که برای هر ایده یک شرکت زدند و با کارآفرینان وارد مذاکره شدند تا دور هم جمع شوند و ایده را تبدیل به محصول یا خدمت کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما هم از خیلی سال پیش پارک‌ها و مراکز رشد را طبق این الگو در دستور کار قرار داد، اما در IT نیازمند فرمول جدیدی هستیم، ابراز کرد: باید تبحر علمی و سرمایه را وارد شرکت‌های صاحب ایده کنیم؛ حال این سرمایه می‌تواند از محل شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر یا شرکت‌های بزرگ تأمین شود. تبحر علمی را هم معمولا شتاب‌دهنده‌ها انجام می‌دهند.

دوایی با بیان اینکه تبحر علمی و سرمایه می‌تواند به صورت یکجا و از یک بستر به ایده‌ها تزریق شود، عنوان کرد: در بحث وام وجوه اداره شده دنبال وارد کردن این فرمول‌ها هستیم و می‌خواهیم روی سه چهار گروه دیگر هم سرمایه‌گذاری کنیم.

وی درباره نحوه تخصیص این وام‌ها در فرمول جدید، گفت: اگر شرکتی آمد و یک گروه صاحب ایده را به عنوان پارتنر خود انتخاب کرد و شرکتی جدید زد، تسهیلات را به شرکت جدید می‌دهیم.

او افزود: تسهیلات را به شرکت‌های بزرگی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری مشترک کنند یا اقدام به خرید دانش و فناوری کنند، می‌دهیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند با دانشگاه‌ها برای توسعه محصول قرارداد ببندند را نیز مشمول دریافت این تسهیلات دانست و گفت: اصولا تسهیلات وجوه اداره شده نباید به شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌ها نخصیص داده شود زیرا مانند سم برای آنها خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-28 13:16

افزودن دیدگاه جدید