کد مطلب: 

182165
رئیس شورای سیاست گذاری ماهنامه نسل چهارم، تاکید کرد:

برنامه ششم و ضرورت شناخت و توجه به مولفه های تولید محتوا

"امید است برنامه ششم توسعه با شناخت هر چه بیشتر و دقیق تراز نسبت های جامعه و فضای مجازی همراه زمینه های و مکانیزم های حضور فعالانه در این فضا را فراهم کند و با اولویت بخشیدن به محتوا ضمن جبران عقب ماندگی ها زمینه جهش موقعیت در سطوح منطقه ای وبین المللی را فراهم کند".
برنامه ششم و ضرورت شناخت و توجه به مولفه های تولید محتوا

به گزارش سیتنا، دکتر مهدی ادیبان، رئیس شورای سیاست گذاری ماهنامه نسل چهارم در سرمقاله شماره دوم این ماهنامه نوشت:

"بر اساس اعلام مقامات ذیربط، لایحه برنامه ششم توسعه در آینده ای نزدیک به مجلس ارائه خواهد شد. بندهای سی و دوم تا سی و هشتم سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین برنامه ششم بطور مستقیم با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی ارتباط دارد و از جمله آنها "توسعه‌ محتوا در فضای مجازی بر اساس نقشه‌ مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی" است.

با توجه به گسترش روز افزون ابزارهای همراه و اینکه بخش وسیعی از کاربران فضای مجازی از طریق این ابزارها به فضای مجازی دسترسی دارند لازم است در فرایند تصمیم سازی از الگوهای سیاستگذاری بر اساس ابزارهای همراه استفاده شود تا برنامه ریزی ها در انطباق با وضعیت واقعی و تهیه شود.

صرف نظر از اینکه در سیاستگذاری های مربوط به تولید محتوا روش های تولید محتوا در فضای مجازی از چه الگویی (Pattern) تبعیت کند و صرف نظر از اینکه دستگاه های مسئول، برنامه ریزی های تولید محتوا در برنامه ششم را بر اساس الگویی مشخص تدوین کرده باشند، ضروری ترین مبنا در برنامه کلان کشور شناخت دقیق از مولفه های محتوایی  فضای مجازی همراه است. این موضوع در سال های اخیر مورد توجه محققین و پژوهشگرانی از کشورهای اروپایی بوده است.

وجوه تمایز فضای مجازی همراه و تفاوت های جدی این فضا با فضایی که رایانه های شخصی و امثال آن فراهم می کرده اند موجب توجه جدی مراکز علمی و تجاری به مطالعه و شناخت آن شده است.

اهمیت این تفاوت ها تا آنجا بوده است که اساسا پارادایم های فضای مجازی را از فن محور به محتوا محور تغییر داده و همچنانکه رویکرد فناوری اطلاعات و سیاستگذاری بر اساس آن به رویکرد فضای مجازی تحول یافته  نهادها و گفتمان های مرتبط نیز تحول یافته اند.

خوشبختانه در کشور ما نیز با درک درست این تحول شورایعالی فضای مجازی جایگزین شوراهایی شده که ماموریتشان به جبران نقص ها در فناوری های اطلاعاتی اختصاص یافته بود.

اگرچه مطالعات زیادی در شناسایی مولفه های  فضای مجازی همراه انجام شده است و هر یک بر اساس رویکرد جداگانه ای مولفه هایی را معرفی کرده اند که از جمله آنها می توان به مولفه های فناوری، فضای اجتماعی، مردم، ویژگیهای سنی و تحصیلات کاربران، شخصی و سازمانی و اشکال مشارکت و امثال آن را در مقالات و کتب صاحبنظران اشاره کرد؛ لیکن با توجه به وضعیت بومی بهره برداری از ابزارهای همراه و فضای مجازی وابسته به آن، می توان چند مولفه را که نقشی واقعی تر در تولید محتوا دارند معرفی کرد.

1- سازمانهای رسانه ای
2- فعالان آزاد
3- اپراتورهای همراه  
4- بنگاههای اقتصادی و سرمایه گذاری
5- راهبران  و گردانندگان
6- مردم  و مشارکت کنندگان
7- زیرساخت های حقوقی

هفت مولفه فوق در شکل گیری و نحوه فعالیت فضای مجازی همراه نقش موثری دارند. به همین دلیل شناخت آنها و گونه های درونی هر یک از مولفه های یاد شده می تواند موجب دقت بیشتر در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها شود.

نکته مهم اینکه ابزار همراه مرکب از تمامی رسانه ها و ابزارهای صوتی و تصویری ماقبل خود است. ترکیبی شدن از طرفی دیگر ضمن ایجاد چالش ها و تنش های  خاصی که مستلزم مطالعه و پژوهشهای تخصصی است زمینه ساز قابلیت های بی نظیری در این ابزار شده است که می تواند در راستای  سایر بخشها از جمله اقتصادی و اجتماعی نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

اگر چه در سالهای اخیر و همگام با تحولات انقلاب گونه ابزارهای همراه، مراکز علمی و دانشگاهی کوشش های فراوانی در جهت شناخت هر چه بیشتر این ابزار و ابعاد آن داشته اند لیکن در مقایسه با سرعت و تنوع کارکرد ها و تاثیرات آن بر جامعه  و مسائل مرتبط با آن، ابهامات و سوالات زیادی پیش روی ما قرار دارد.

امید است برنامه ششم توسعه با شناخت هر چه بیشتر و دقیق تراز نسبت های جامعه و فضای مجازی همراه زمینه های و مکانیزم های حضور فعالانه در این فضا را فراهم کند و با اولویت بخشیدن به محتوا ضمن جبران عقب ماندگی ها زمینه جهش موقعیت در سطوح منطقه ای وبین المللی را فراهم کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-17 00:37

دیدگاه‌ها

تصویر علی قدرتی
این همه درآمد دولت به کجا می‌رود؟ از لحاظ میزان ذخایر نفتی سومین کشور دنیا هستیم. در گاز هم دومین کشور دنیا هستیم. ده درصد معادن دنیا (فلزات، سنگ های قیمتی و ...) هم در ایران است. دولت این همه درآمد دارد و با این حال همیشه ناله می کند و از مردم می‌خواهد که از دریافت یارانه انصراف بدهند. مبلغی را کارت به کارت می‌کنید و 900 تومان از حسابتان کم می‌شود. می‌خواهید ببینید در کارت بانکی چقدر پول دارید 125 تومان از حسابتان کم می‌شود. حساب کنید در کل کشور چه درآمد بزرگی برای دولت ایجاد می‌کند. جمع هزینه های دریافت گذرنامه 150 هزار تومان است. یک خانواده 4 نفری باید 600 هزار تومان بپردازد تا گذرنامه بگیرد و اگر بخواهد توسط پرواز هوایی از کشور خارج شود باید عوارض خروج هوایی که آن هم نفری 150 هزار تومان است را بپردازد. یعنی برای چهار نفر مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان پرداخت می شود برای هیچ چیز. هزینه بیمه کردن اتومبیل سواری حدود یک میلیون تومان است. هزینه دریافت گواهینامه پایه یک هم یک میلیون تومان است. درآمد جرایم رانندگی چقدر است؟ از یکی از سربازهایی که در چهارراه‌ها جریمه می کنند بپرسید که امروز چقدر جریمه نوشته. با کمال تعجب رقمی مثل 12 میلیون تومان را خواهید شنید. ببینید در کل کشور چقدر می شود! با این حال، دولت پول ندارد و همیشه از مردم می خواهد که از دریافت یارانه انصراف بدهند و مرتبا بهای برق، گاز و آب را افزایش می دهد. قیمت بنزین و گازوئیل یکدفعه افزایش داده شد. قیمت بنزین در مدتی کوتاه از صد تومان به هزار تومان رسید. چقدر درآمد دولت افزایش یافت! به قبض آّب، برق، گاز یا تلفن دقت کنید. ببینید روی یک قبض چند نوع مالیات و عوارض نوشته شده! در مغازه ای که سه عدد یخچال دارد مبلغ قبض برق به یک میلیون تومان می رسد. افراد خیر چقدر به دولت کمک می کنند و کارهای دولت را انجام می دهند؟ کمیته امداد چقدر درآمد دارد؟ درآمد حاصل از کشت و صنعت مغان، ذوب آهن اصفهان، تراکتور سازی تبریز و سایر کارخانه های نیمه دولتی چقدر است؟ و همچنان دولت پول ندارد و مردم از منت کشیدن برای ماهی 45 هزار تومان خلاصی ندارند. کسی که می خواهد خانه ای بسازد باید مبلغ گزافی مثلا 100 میلیون تومان به شهرداری بپردازد. کسی که مغازه می سازد مبلغ بزرگ تری مثلا 300 میلیون تومان باید بپردازد. خلافی هایی که از ساخت و سازهای بدون مجوز دریافت می شود، هزینه های انشعابات آب، برق و گاز، عوارض سالیانه مسکن، عوارض سالیانه خودرو، عوارض نصب تابلوهای تبلیغاتی .... مواظب باشید دود از کله تان بلند نشود. عوارضی که در اتوبان ها از سواری ها و کامیون ها دریافت می شود مانند چاپخانه ای است که شب و روز پول چاپ می کند. کامیونی که از تبریز به راه می افتد تا به تهران برسد 60 هزار تومان عوارض می دهد. همین طور در مسیر اصفهان، بعد در مسیر شیراز، بعد بندر عباس، در مسیر برگشت هم همان مبالغ را دوباره پرداخت می کند و این همه بر قیمت جنسی که در کامیون حمل می شود افزوده می گردد. حتی در تنگه هرمز نیز از کشتی ها عوارض گرفته می شود. خودروسازان، ماشین های سواری را که به قیمت کم تر از 10 میلیون تومان تمام می شود به قیمت بالای 30 میلیون تومان به مردم می فروشند. کامیون ها و تریلی ها را هم که خدا می داند. ... در تمامی کشورهای دنیا بسیاری از افراد معروف عضو سازمان فراماسونری هستند و با حمایت این سازمان توانسته‌اند به شهرت برسند. یعنی پیشرفت زیاد و معروف شدن برای افراد عادی فوق العاده دشوار شده. این‌ها تا می‌توانند دنیا را پر از نمادهای فراماسونری (چشم چپ جهان بین، هرم، ستاره شش گوش داود، ستون ابلیسک، گونیا و پرگار، ستاره 5 گوشه معکوس، دست شاخدار و ...) می‌کنند. این نمادها در بسیاری از نقاط دنیا و حتی در تابلوهای مترو تهران، کتب درسی مدارس ایران، سریال قهوه تلخ، لوگوهای صدا و سیما، تبلیغات ایرانسل، نمای بیرونی ساختمان مجلس شورای اسلامی که به شکل هرم ساخته شده، تعداد 33 پنجره مجلس، مطابقت گونیا و پرگار در عکس هوایی ساختمان مجلس، علامت ضربدر پشت رئیس مجلس، نقش ستاره داود در فرودگاه مهرآباد، هرم‌های بازار هنر مشهد و ... یافت می‌شوند....
ارسال شده توسط علی قدرتی در 26 آبان 94 - 13:18

افزودن دیدگاه جدید