کد مطلب: 

182134

دومین شماره ماهنامه سراسری "نسل چهارم" منتشر شد (PDF+)

دومین شماره‌ی ماهنامه‌ی "نسل چهارم" ویژه‌ی آبان ماه 1394، منتشر و در سراسر کشور توزیع شد.
دومین شماره ماهنامه سراسری "نسل چهارم" منتشر شد (PDF+)

به گزارش سیتنا، دومین شماره‌ی ماهنامه‌ی اختصاصی "نسل چهارم" با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی مسعود فاتح و سردبیری مونا ارشادی فر در شماره‌ی آبان ماه خود، به صورت ویژه موضوع "شبکه‌های پیام رسان تلفن همراه" را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

دکتر "مهدی ادیبان" رئیس شورای سیاست گذاری ماهنامه نسل چهارم، در سرمقاله‌ی این شماره با عنوان "برنامه ششم و ضرورت شناخت و توجه به مولفه های تولید محتوا" نقش هفت مولفه در شکل گیری و نحوه فعالیت فضای مجازی همراه را مورد تاکید قرار داده و افزوده است: بر اساس اعلام مقامات ذیربط، لایحه برنامه ششم توسعه در آینده ای نزدیک به مجلس ارائه خواهد شد. بندهای سی و دوم تا سی و هشتم سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین برنامه ششم بطور مستقیم با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی ارتباط دارد و از جمله آنها "توسعه‌ محتوا در فضای مجازی بر اساس نقشه‌ مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی" است. با توجه به گسترش روز افزون ابزارهای همراه واینکه بخش وسیعی از کاربران فضای مجازی از طریق این ابزارها به فضای مجازی دسترسی دارند لازم است در فرایند تصمیم سازی از الگوهای سیاستگذاری بر اساس ابزارهای همراه استفاده شود تا برنامه ریزی ها در انطباق با وضعیت واقعی و تهیه شود.

مونا ارشادی فر نیز در یادداشت سردبیر نوشته است: با انتشار نخستین شماره ماهنامه نسل چهارم و استقبال بسیار خوبتان قدرت بیشتری یافتیم تا مصمم تر به راه خود ادامه دهیم و نقش موثرتری را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا کنیم. شماره نخست نسل چهارم با دایره توزیع وسیع در سراسر کشور، به صورت خاص در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های تابعه (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشکده پست و مخابرات، شرکت پست و پست بانک)، شرکت مخابرات ایران و شرکت های مخابرات استانی، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس، شورای عالی فضای مجازی، دفاتر مرکزی بانک ها، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران و سایر شرکت های فعال در حوزه ICT هم توزیع و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. نظر به دغدغه اصلی تحریریه ماهنامه و تاکیدمان بر امکان تبادل نظر و ارائه مباحث کارشناسی پیرامون چالش های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در این شماره نیز بر آن شدیم تا به یکی از مهم ترین موضوعات روز این حوزه که همان شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان موبایلی داخلی و خارجی است بپردازیم. در همین راستا، ماهیت این شبکه ها، فرصت ها و تهدیدهایشان را به عنوان موضوع اصلی طرح و به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های حاضر در حوزه مورد نقد و بررسی قراردادیم. در همین حال، از یک سو با کارشناسان و صاحب نظران در خصوص مباحث مطروحه در استفاده از این شبکه ها و پیام رسان ها به گفت و گو پرداختیم و از سوی دیگر به ارائه راهکارهایی برای استفاده هر چه موثرتر از شبکه های پیام رسان داخلی پرداختیم. بررسی آنچه در نمایشگاه تلکام گذشت و دستاوردی که برای فعالان حوزه داشت، واکاوی برگزاری نمایشگاه الکامپ پیش رو توسط نظام صنفی، شبکه های مخابراتی نسل پنجم در کشورهای پیشرو، بازار گوشی های 4G در ایران و سایر مباحث مرتبط با حوزه تخصصی نسل بالا در این شماره مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

یادداشت ماه با عنوان "آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی برای نظام خانواده" به قلم دکتر حمید ضیایی پرور، استاد دانشگاه و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است.

تحلیل ویژه‌ی این ماه نیز با عنوان "جایگاه شبکه‏‌های پیام ‏رسان جهانی در برنامه پنج ‏ساله ششم کشور" به قلم دکتر علی ‏اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران به اطلاع مخاطبان رسیده است.

"همراه اول در شبکه‌های اجتماعی" نیز عنوان مطلب نگاه اپراتور است که توسط مه سا حریری، رئیس اداره ارتباطات دیجیتال همراه اول نوشته شده است.

کنکاش این شماره نیز با محوریت موضوع "شبکه‌های پیام رسان تلفن همراه؛ فرصت‌ها و تهدیدها"، مشتمل بر گفت‌وگو با دکتر محمد رضا فرنقی زاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد سلیمانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دکتر رمضانعلی صادق زاده، رئیس کمیته مخابرات مجلس هفتم و دکتر مهدی فقیهی، مدیرکل دفتر مطالعات و فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس می‌باشد.

دکتر داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران نیز در زیر ذره بین این شماره از ماهنامه نسل چهارم با یادداشتی تحت عنوان "تلکام 2015 جنب و جوش بی ثمر" نمایشگاه تلکام امسال را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

"از همراه پرسرعت تا بسته های تشویقی؛ گام بلند اپراتورها برای ورود به باند پهن‌ موبایل برداشته شد" عنوان گزارش ماه به قلم مرجان محمدی است و "شبکه‌های مخابراتی سیار نسل پنجم؛ با نگاهی به فعالیت‌های انجام شده در کشورهای پیشرو" نیز عنوان گزارش ویژه‌ی آبان ماه ماهنامه نسل چهارم است.

"الکامپ 21 موقعیتی استراتژیک برای افزایش تعاملات دولت و بخش خصوصی" عنوان گفت‌وگوی مهوین رفیع تبار با مهندس باقر بحری، سخنگوی کمیته اجرایی الکامپ بیست و یکم است. جدیدترین گوشی‌های تلفن همراه 4G در بازار ایران نیز در بخش بازار ماهنامه معرفی شده است.

مروی بر روند شکل گیری نسل پنجم تلفن همراه، نیز عنوان مقاله‌ی دکتر جهانگیر دادخواه چیمه، استادیار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در نهایت، آشنایی با میلیاردرهای صنعت ICT دنیا با استناد به رتبه بندی نوامبر 2015 فوربز در بخش آن سوی مرزهای شماره دوم ماهنامه نسل چهارم منتشر شده است.

گفتنی است؛ اطلاعات تکمیلی ماهنامه نسل چهارم بزودی و در آدرس 4Gnews.ir در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر نیز مخاطبان جهت ارسال مطالب و دیدگاه های خود پیرامون این شماره از ماهنامه می توانند با پست الکترونیک info@4Gnews.ir و یا شماره های 44288298 و 44288257 در تماس باشند.

انتهای پیام

پیوستاندازه
فایل فایل شماره دوم ماهنامه نسل چهارم37.75 مگابایت

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-15 01:30

افزودن دیدگاه جدید