کد مطلب: 

180712

اتصال اینترنتی 20 میلیارد اشیاء، ابزار و انسان در سال 2020

دکتر واعظی با حضور پنجمین جلسه از گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نقش و تاثیر عمیق و عظیم ارتباطات، فناوری اطلاعات و فضای مجازی سخن گفت.
اتصال اینترنتی 20 میلیارد اشیاء، ابزار و انسان در سال 2020

به گزارش سیتنا، دکتر واعظی با اشاره به تعیین نقشه راه کشور به واسطه سند چشم انداز 20 ساله و برنامه های پنج ساله توسعه، گفت: وقتی نقشه راه کشور با توانمندی های بومی و اصول و ارزشهای دینی و شیعی تلفیق گردد یک چراغ راهی برای آینده توسعه کشور خواهد شد.

وی، فناوری اطلاعات و به خصوص فضای مجازی را یک پدیده مهم و اثرگذار در دنیا توصیف کرد و گفت: امروز این پدیده ها با نقش مهمی که در عرصه های مختلف زندگی و جامعه بشری دارد خود را به عنوان یشران و زمینه ساز توسعه پایدار در کشورها معرفی کرد.

واعظی با بیان برخی از گفتمان های قالب در شیوه های تولید و شیوه معاش جوامع و انسانها در طول تاریخ، گفت: اگر در گذشته کشاورزی و صنعت به تنهایی در جوامع نقش آفرینی می کردند امروز ICT ضمن غالب شدن بر عرصه های معیشتی جوامع، خود ریزساخت هایی برای تقویت و بهبود این روشها و شیوه ها فراهم می سازد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت و بهره وری را دو پیامد مهم گسترش فضای مجازی و فناوری اطلاعات در دنیا دانست و گفت: امروز بسیاری از حوزه های مختلف مانند تجارت، صنعت، آموزش، کشاورزی، سلامت و.. متاثر از این فناوری ها تحت تاثیر این پیامدها بوده و بهبود یافتند

دکتر واعظی با تقدیر و تشکر از دیدگاهها و رهنمودهای عمیق مقام معظم رهبری و درک تاثیرات این فضا از چندین سال قبل توسط ایشان، گفت: چندین سال قبل معظم له با آینده نگری صحیح و به موقع و تشکیل جلسات کارشناسی و بحث و بررسی، به تشکیل شورای عالی فضای مجازی برای رصد این فضا و تصمیم گیری و سیاست گذاری در این حوزه منجر شد.

وزیر ارتباطات با بیان برخی دغدغه ها و نقطه نظرات حضرت آیت الله خامنه ای در حکم اعضای شورای عالی و دیدار با این اعضا، گفت: معظم له بر این اعتقادند که اهمیت این حوزه کمتر از مسایل هسته ای نبوده و با توجه به اثرات عمیق، شگرف و پایدار در اخلاق، سبک زندگی، اقتصاد، فرهنگ و... باید رصد پیوسته و همیشگی قرار گرفته و در تمامی برنامه ریزی های کشور اعم از برنامه های پنج ساله یا بیست ساله یا سالانه لحاظ گردد

واعظی در ادامه با بیان برخی ویژگی های فضای مجازی و پیامدهای مثبت و منفی آن، گفت: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید و نباید به آن نگاه سیاه و سفیدی و صرف داشت.

وی افزود: باید از فرصت ها برای توانمندسازی جامعه و کشور سود برد و نتایج تهدیدها را به حداقل رساند.

واعظی در ادامه با اشاره به دسترسی آسان ناشی از همگانی شدن فضای مجازی گفت: اتصال 3 میلیارد انسان و پیش بینی حدود 20 میلیارد اشیاء و ابزار و انسان در سال 2020 ما را به تحولی می رساند که باید جدی تر از قبل به این حوزه توجه کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تولید محتوای بومی و بومی سازی فناوری اطلاعات را از راهبردهای مهم عبور از تهدیدها و استفاده از فرصتهای این حوزه توصیف کرد.

واعظی راه اندازی دولت الکترونیک و دولت همراه را راهبردهای بعدی دانست و گفت: دولتها با این ابزارها علاوه بر صرفه جویی و سرعت بخشیدن به انجام امور، قدرت نرم تولید می کند که در دنیا جایگزین قدرت سخت مانند جنگ و نظامی گری به عنوان قدرت سخت شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فرهنگ سازی را از دیگر ابزارهای موثر در زمینه مهار تهدیدها دانست و گفت: در این زمینه مدارس، دانشگاهها، رسانه ها، صدا و سیما، نهادهای مدنی و... باید دست به آموزش و فعالیت بپردازند

وی در ادامه با بیان برخی مزیت های این حوزه، گفت: پردازش داده ها در این حوزه را سرمایه بزرگی برای کشورها در نظر گرفت و با تحلیل و پردازش اطلاعات موجود در این حوزه می توان به پیش بینی رفتارها و عملکردها و اتخاذ بهترین تصمیمات برای مواجهه با این مسایل پرداخت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-09-14 18:54

افزودن دیدگاه جدید