کد مطلب: 

1015

یادداشت سید محمد خاتمی به مناسبت شب یلدا

یادداشت سید محمد خاتمی به مناسبت شب یلدا

سید محمد خاتمی در پیامی به مناسبت شب یلدا آورده است: «یلدا» ما را به تأمل و همدلی فرا می‌خواند، به تأمل در لایه‌های زندگی آنان که در حجاب این تاریکی سرد نفس می‌کشند و همدلی نسبت به آنان که در زوایای پنهان این شب دراز، هنوز به روزنه‌های روشنایی که از سوی دیگران به رویشان باز شده یا می‌شود امیدوارند.

 

به گزارش سیتنا، متن این یادداشت به این شرح است: 

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

در آستانه «یلدا» قرار داریم. 

 

«یلدا» تنها یک شب نیست، بلکه چون «نوروز» نمادی است از فرهنگ بلند ملتی خداپرست که طبیعت را دوست دارد و به آن ارج می‌گذارد و هیچ‌گاه از فکر انسان و انسانیت غافل نیست. 

 

«یلدا» درازترین شب در سرد‌ترین فصل سال است. در این شب دردها نیز سنگین‌تر و تاب‌سوزتر است، همچنان که می‌توان بر گرما و شادی آن نیز افزود. 

 

«یلدا» ما را به تأمل و همدلی فرا می‌خواند، به تأمل در لایه‌های زندگی آنان که در حجاب این تاریکی سرد نفس می‌کشند و همدلی نسبت به آنان که در زوایای پنهان این شب دراز، هنوز به روزنه‌های روشنایی که از سوی دیگران به رویشان باز شده یا می‌شود امیدوارند. روزنه‌ای که دین انسان مدار ما نیز آن را گشاده‌تر می‌کند و چه کسی است که این فریاد دل‌انگیز و بیدارگر را بشنود و جانش سرشار از انگیزه کمک به دیگران نشود که: 

 

«هر کس شب را به بامداد آورد و نسبت به هم‌کیشان خود اندیشناک و در صدد رفع مشکل آنان نباشد مسلمان نیست» 

 

همچنان که دستگیری از هر انسانی با هر آیین و گرایش سرلوحه فرمان‌های اسلام و نیز مقتضای روح ملی ما است. 

 

این فریادها باید در شبی که صبح آن آغاز زمستان است رساتر در گوش جانمان طنین‌انداز شود. 

 

همان‌گونه که گرد‌هم‌آیی و گرم‌کردن «یلدا» با تمسک به آیین و فرهنگ و بخصوص شعر و ادبی که آیینه روح ملت است، درخور تحسین است. در این سردترین و درازترین شب یاد «کودکان کار و انسان‌های بی‌خانمان و سرگشته که بر بستر زمین سرد با روانداز آسمان فسرده به سر می‌برند» نیز از اهتمام و اهمیت جدی برخوردار است و چه خوب است که همگان به فکر این عزیزان باشم و گامی در جهت رهایی از آنان از این وضعیت تلخ و کاستن از رنج و سرما و بی‌خانمانی آنان و گرم‌کردن زندگی‌شان برداریم. 

 

و طبعاً اقدام و تلاش مسئولان و نهادهای رسمی - که انصافاً در همه دوره‌ها دغدغه این مشکل را داشته و دارند - نباید مانع انجام وظیفه و مسئولیتی شود که همه ما برعهده داریم. 

 

در این‌جا نیز از اقدام‌های خیرخواهانه نهادهای مردمی و اجتماعی نیز تشکر می‌شود، ولی حجم و گستردگی مشکل چنان بوده است که رفع آن به این آسانی‌ها میسر نیست. 

 

خوب است که هرکس به فراخور حال و توان خود شب یلدای امسال (بلکه همه شب‌های زمستان را) برای رفع مشکل آنان که چشم به راه مهربانی مایند گرم‌‌تر کند. 

 

سید محمد خاتمی 

26 آذرماه 1390 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-12-21 13:09

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
دختر یا پسر خوب و با خدا از جمله ای فرموده اید پیداست که انسان متشرعی هستید و به روز جزا اعتقاد دارید و مطمئنا حق الناس را مد نظر داشته اید اما کاش کمی دیگران را نیز در سنجه حق الناستان قرار دهید .... وآنگاه خاتمی مظلوم واخلاق مدار و پارسا را نیز بسنجید شاید حداقل با این صراحت قضاوت نکنید
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
خاتمی به خدا مردی و مردانگی راباید از تو بیاموزند تو اصیل هستی و باعث سربلندی اسم ایران و ایرانی فدای اون خنده زیبای تو.‏↳‏ خاتمی جان سید بزرگ تو یکبار نخواستی پاسخ نامردان را باتسویه حساب شخصی بدهی و از هیچ تریبونی برای پاسخ به آنان استفاده کنی‏↳‏ ... دوستت دارم مرد بزرگ و اصیل.
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر مهران از دزفول
سید محمد خاتمی دوستت دارم. هیچگاه دوران ریاست جمهوریت را فراموش نمی کنم. عزت دوباره به ایران بازگشته بود. اما افسوس ...
ارسال شده توسط مهران از دزفول در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
مرد بزرگ مثل همیشه حرفهایت دلنشین است ، سلامت وپاینده باشی .
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
آقای خاتمی ما که ازتون گدشتیم فقط و فقط به خاطر برخی خدمات که به ملت دادید اما دعا کنید خدا هم از شما بگذره
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید