کد مطلب: 

253923

دوستی اینستاگرامی یک میلیارد تومان برای مرد خراسانی آب خورد

از مرد تربت جامی کلاهبرداری حرفه ای شد.
دوستی اینستاگرامی یک میلیارد تومان برای مرد خراسانی آب خورد

به گزارش رکنا، «10 روزی است که خواب به چشمم نیامده است. فکر و خیال نمی‌گذارد بخوابم، مالی که از دست داده‌ام به کنار، حرف و کنایه‌های مردم خیلی آزارم می‌دهد. نمی‌دانم چه شد که به این کلاهبردار اعتماد کردم. اولش آدم خوبی بود و شبیه کلاهبردار ها نبود، تا قبل از اینکه زعفران‌‌ها را برایش بفرستم مرتب دم از رفاقت می‌زد، اما همین که زعفران‌ها را در مشهد به آدرسش فرستادم، از این رو به آن رو شد و یک پیام ساده هم برایم نفرستاد، چه برسد به 900 میلیون تومان پول زعفران‌ها». این‌ها گوشه‌ای از اظهارات یک کشاورز اهل تربت‌حیدریه بود که فریب یک شیاد را خورده و دسترنج یک سال تلاشش را بدون دریافت یک ریال در اختیار این فرد گذاشت و زمانی برای شکایت به پلیس فتای خراسان‌رضوی مراجعه کرد که حتی یک شماره تماس که متعلق به این کلاهبردار باشد، در دست ندارد.

ماجرای این پرونده که با شکایت یک کشاورز چهل‌ودوساله آغاز شده بود، نشان می‌داد شاکی از چندماه پیش در شبکه اجتماعی اینستاگرام با فردی اهل مشهد آشنا می‌شود. این فرد با ظاهری آراسته در صفحه شخصی‌اش تصاویری بارگذاری می‌کرده که نشان از زندگی مرفهش داشته است. ارتباط آن‌ها روزبه‌روز نزدیک‌تر و صمیمی‌تر می‌شود تا به اواسط پاییز و فصل برداشت زعفران می‌رسد.

تا اینجا این ارتباط دوسویه همچنان پابرجا بوده تا اینکه مرد کشاورز پس از برداشت محصولش به دنبال یافتن مشتری خوب و دست‌به‌نقد به همه جا سر می‌زند. اما خرید چکی، قیمت‌های پایین و... او را از فروش به روش سنتی باز می‌دارد. او به قصد یافتن مشتری خوب دست به دامن فضای مجازی می‌شود، جایی که در آن یک دوست پول‌دار اینستاگرامی هم داشته است.

پیشنهاد وسوسه‌برانگیز

مرد کشاورز بحث فروش محصولاتش را با دوست اینستاگرامی پول‌دارش مطرح می‌کند که بلافاصله با استقبال این فرد روبه‌رو می‌شود، این فرد به‌ظاهر متمول از دوستانی می‌گوید که در بازار دارد و می‌تواند به راحتی زعفران‌ها را نقد کند، او در ادامه پیشنهاد وسوسه‌برانگیزی به کشاورز می‌دهد و با همین شگرد به راحتی این فرد را فریب می‌دهد.

کشاورز با دریافت آدرس دوست آنلاینش که یکی از نقاط خوب مشهد بوده، محصولاتش را برای او می‌فرستد. اما پس از آن دیگر هیچ اثری از این فرد به دست نمی‌آورد و متوجه کلاهبرداری می‌شود.

در جست‌وجوی یک شبح

با طرح شکایت از این فرد، کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را با توجه به سرنخ‌های موجود در پرونده آغاز می‌کنند، اما خیلی زود مشخص می‌شود که آدرس‌ ارائه شده از سوی شیاد، متعلق به خودش نبوده و هیچ فردی در این آدرس او را نمی‌شناسد.

مأموران پس از پیگیری سرنخ‌های موجود در پرونده متوجه می‌شوند با فردی روبه‌رو هستند که مانند شبح هیچ ردی از خود به جا نگذاشته است.

اما مأموران با استفاده از تجربه خود و اقدامات اطلاعاتی توانستند هویت این فرد که جوانی بیست‌وهشت‌ساله بود را شناسایی کنند. با کشف این اطلاعات ارزشمند عملیات برای شناسایی محل اختفای این فرد آغاز شد.

دستگیری شیطان کلاهبردار در مشهد

در ادامه با شناسایی مخفیگاه متهم، کارشناسان پلیس فتا با هماهنگی مقام قضایی متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

شیاد جوان که فکر نمی‌کرد به این زودی دستگیر شود، در بازجویی‌های تخصصی به جرمش اعتراف کرد. این فرد پس از دریافت زعفران‌ها با استفاده از سایت‌های واسطه‌گر این محصولات را به مشتریان حقیقی‌اش فروخته بود، اما قبل از خرج کردن مبلغ دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به بازگرداندن 900 میلیون تومان وجه فروش زعفران‌ها به شاکی اعلام کرد: این مرد جوان در ادامه بازجویی‌ها به یک فقره کلاهبرداری مشابه نیز اعتراف کرد.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: او پیش‌تر نیز با همین شگرد توانسته بود یک فروشنده تجهیزات خودرو را فریب بدهد و مبلغ 45 میلیون تومان از این فرد کلاهبرداری کند که شاکی نیز شناسایی شد.

این مقام مسئول به کاربران فضای سایبری توصیه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کسب‌وکارها متأثر از فضای سایبری متحول شده‌اند و فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در تبلیغات و جذب مشتری پیدا کرده‌اند، به خاطر داشته باشیم هویت افراد در فضای سایبر پنهان است و صرفا آشنایی با افراد ملاک تعامل و خرید و فروش نیست.

جهانشیری با اشاره به یکی دیگر از شگردهای به‌کار رفته در این پرونده بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌ها این روزها شاهد این هستیم که شیادان فضای مجازی برای پول‌شویی و نقد کردن وجوه سرقتی حاصل از فیشینگ اقدام به خرید کالاهای گران‌قیمت در فضای مجازی می‌کنند و پول آن را از حساب قربانیانشان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: این شیادان در ادامه با استفاده از شگردهایی همچون گرفتن پیک‌موتوری، دادن آدرس‌های جعلی و... محصول را دریافت می‌کنند و بدون به‌جاگذاشتن هیچ سرنخی فروشنده را درگیر مشکلات حقوقی و قضایی می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2021-01-26 10:43

افزودن دیدگاه جدید