کد مطلب: 

9385

وزیر ارتباطات و انتخاب معاونان با شاخص تخصص‌گرایی

امیر چگینی* – وزیر ارتباطات در اولین گام‌های اجرایی خود، با کشیدن خط بطلان بر اندیشه‌های سیاسی، تدبیر خود را با انتخاب معاونینی با شاخص‌های تخصص‌گرایی نشان داد.

انتخابات و تغییر و تحولات ساختاری در بدنه یک جامعه همواره باعث بروز نوعی آشفتگی یا به عبارتی نگرانی در ساختارهای گذشته بوده است تا جائیکه حتی برخی عرصه را برای ادامه فعالیت تنگ می‌دیده‌اند که نتیجه‌ای جز انزوا به همراه نداشته است.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز تقریبا این دیدگاه حکم‌فرما بود و عملا گردش اخبار و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت گذشته در بخش‌های مختلف با قطعی شدن روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رو به افول گذارد.

بسیاری از مسئولان و پست‌داران هم که در دولت‌های نهم یا دهم یا هر دو ایفای نقش کرده بودند، سعی بر تغییر موازین یا دفاع از عملکردهای خود داشتند؛ دفاعی که منجر به بسته شدن کارنامه آنان با نمرات قابل قبول شود و تغییر موضعی که بتواند جایگاه آنان در بدنه دولت را در دوره پیش‌ورو تثبیت کند.

در هر حال این دو دیدگاه عمومیت دارد و در سنوات گذشته هم همین بوده است؛ البته با توجه به اینکه دول گذشته دیدگاه‌های سیاسی‌شان قالب بر شاخص‌های توانمندی و عملکرد بوده قطعا در برخی موارد موجب ریزش نیروهای خدوم و متقابلا گماردن عده‌ای به پست‌هایی که شاید خارج از توانمندی آنان بوده، شده است.

در دولت یازدهم و همانطور که از نامش که دولت تدبیر و امید است، برمی‌آید همگان انتظار کنار گذاشته شدن چنین دیدگاه‌هایی را دارند و توقع این است که شیوه آزمون و خطا کنار گذاشته شود و عملکرد نگری و توجه به شاخص‌هایی چون توانمندی و تخصص‌گرایی در اولویت بالا قرار گیرند.

چنین رویکردی را با توجه به دیدگاه وزیر ارتباطات در انتخاب معاونانش می‌توان یافت کرد.

در حالیکه بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از صبر واعظی خسته شده بودند و در انتظار تغییر و تحولاتی حداقل در یکی دو معاونت برای محکم کوبیدن میخ از سوی وزیر در ابتدای کار بودند اما سرانجام منطق واعظی بر تمامی این اندیشه‌ها خط بطلان کشید و نشان داد که واقعا وزیری از جنس تدبیر و امید است.

او که شاید به گفته تاریخ بیست و چند سال باشد از این حوزه دور بوده، با قرار گرفتن در این پست احساسی رفتار نکرد و سعی کرد که حداقل با طی مدت زمانی بیشتر و با تصمیمی جامع‌تر به انتخاب معاونینش اقدام کند که این جای بسی خوشحالی دارد.

شاید اندک باشند چنین وزرایی که برای پیشبرد فعالیت‌های بخشی در کشور حاضر به فعالیت با دست‌پرورده‌های دولت گذشته باشند اما وزیر ارتباطات کنونی با عدم تمرکز بر این بعد قضیه، سعی در انتخاب معاونین خود براساس معیارهای تخصص‌گرایی داشته است.

واعظی هر چند سالیانی از این حوزه دور بوده اما به گفته خودش همواره بر موضوعات این صنعت واقف بوده و اخبار مرتبط با آن را پیگیری می‌کرده است که این خود نشان از آشنایی او با مفاهیم ارتباطاتی و فناوری اطلاعاتی و موضوعات مطرح در این حوزه دارد.

حضور مشاورین از بدنه صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات و تسلط بر موضوعات این بخش نیز از دیگر ویژگی‌های وزیر ارتباطات کنونی به شمار می‌رود که موجب انتخاب دقیق و تبیین راهبردهای اجرایی‌تر در این حوزه خواهد شد.

در کل دیدگاه معتدلانه وزیر ارتباطات تا این لحظه را باید تحسین کرد که با خط قرمز کشیدن دور اندیشه‌های سیاسی حاضر به کار با مهره‌های اجرایی شده که به قول عده‌ای شاید در همان روز اول باید از لیست وزارتخانه‌ها کنار گذاشته می‌شدند.

صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره حال حاضر بیش از هر چیز به دنبال دلسوزی واقعی می‌گردد تا با کنار گذاشتن تمامی حواشی بتواند وارد متن شود و از حق و حقوق این حوزه و فعالان آن دفاع کند.

* استاد دانشگاه

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-09-17 16:10

افزودن دیدگاه جدید