کد مطلب: 

293959

پوشش نیازمندی‌های پهنای باند بالا با فیبرنوری؛ سرعت دانلود در شبکه فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد

جدیدترین آمار از نحوه سرویس‌دهی اپراتورهای اینترنتی در سراسر دنیا نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون کاربران، در حال تلاش برای راه‌اندازی کابل‌های فیبرنوری جدید هستند؛ چراکه نیازمندی‌های پهنای باند بالا، با نصب زیرساخت شبکه فیبرنوری قابل برآورده کردن است؛ در همین حال سرعت دانلود در شبکه فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد، در حالی که در کابل‌های مسی در خوشبینانه‌ترین شرایط حداکثر نصف این سرعت منتقل می‌شود.
آمارها، واقعیات و تاریخچه‌ای از فیبرنوری در سال ۲۰۲۴

به گزارش سرویس ترجمه سیتنا به نقل از سایت cloudwards، فیبرهای نوری رشته‌هایی بسیار نازک و بلند از جنس شیشه یا پلاستیک هستند که درون یک روکش قرار گرفته‌اند. از آن‌ها برای انتقال داده با سرعتی بالاتر از کابل‌های مسی استفاده می‌شود، به طوری که سرعت‌ فیبرهای نوری نزدیک به دو سوم سرعت نور می‌رسد. فیبرهای نوری همچنین در برابر تداخل و آسیب مقاوم‌تر می‌باشند.

اگرچه فناوری فیبرنوری امروزه رواج بیشتری پیدا کرده است، اما خاستگاه آن را می‌توان به اواخر دهه ۱۸۸۰ میلادی ردیابی کرد. در این مقاله قصد داریم به برخی از آمار و حقایق کلیدی در مورد فیبرنوری بپردازیم.

فیبرنوری چیست: حقایق و تاریخچه

یک کابل فیبرنوری، دسته‌ای از الیاف نوری شیشه‌ای یا پلاستیکی است که درون یک روکش سیم (معمولاً پلاستیکی) قرار گرفته است. در مقایسه با کابل‌های سنتی ساخته‌شده از مس و آلومینیوم، کابل‌های فیبرنوری از نظر انتقال داده برتری دارند. سرعت دانلود کابل‌های فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد، در حالی که کابل‌های سنتی تنها به نصف این سرعت دست می‌یابند. اصل بازتاب کامل نور، چگونگی حرکت نور در کابل‌های فیبرنوری بدون اعوجاج را توضیح می‌دهد.

در حالی که شکل امروزی فیبرنوری در دهه ۱۹۷۰ میلادی پدیدار شد، فناوری اصلی آن به الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۸۰ برمی‌گردد. اختراع او یعنی «تلفن نوری» برای انتقال سیگنال صوتی به نور متکی بود. با این حال، تلفن نوری در یک روز ابری عملاً به دستگاهی بی‌فایده تبدیل می‌شد، بنابراین در آن زمان کاربردی نبود و مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

از آن زمان پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است، از جمله ثبت اختراع جان لاگی برد و کلارنس دبلیو. هانسل برای استفاده از میله‌های شفاف برای ارسال تصاویر تلویزیونی. دسته فیبرنوری هاینریش لام نیز یک نسخه اولیه از فیبرنوری بود، اما تصاویر با کیفیت پایینی را منتقل می‌کرد.

فیبرنوری مدرن

در سال ۱۹۷۰، محققان شرکت کورنینگ گلس، رابرت مائور، دونالد کک و پیتر شولتز با استفاده از سیلیس ذوب‌شده، فیبرنوری مدرن را تولید کردند که می‌توانست بیش از ۶۵۰۰۰ برابر سیم مسی اطلاعات ارسال کند. محققان بالاخره در مأموریت خود برای ارسال اطلاعات بیشتر با استفاده از نور موفق شده بودند.

هفت سال بعد، اولین سیستم ارتباط تلفنی فیبرنوری در شیکاگو تأسیس شد. تا سال ۲۰۰۰، بیش از ۸۰ درصد از کابل‌های ارتباطات راه دور جهان از کابل‌های فیبرنوری بوده‌اند. آمار زیر مقیاس عظیم رشد صنعت فیبرنوری را نشان می‌دهد.

پوشش نیازمندی‌های پهنای باند بالا با فیبرنوری؛ سرعت دانلود در شبکه فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد

اندازه و درآمد بازار فیبرنوری

تقاضای فیبرنوری در سراسر جهان در حال افزایش است. در این بین، ایالات متحده یکی از کشورهایی است که نتوانسته با این تقاضا همگام شود. در مقابل، بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی دارای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) هستند که شبکه‌های کابل فیبرنوری را ارائه می‌دهند.

۱. بازار فیبرنوری در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۸.۰۷ میلیارد دلار رسید

این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به ۷.۷۲ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۱.۳۶ میلیارد دلار برسد. نرخ رشد نسبتاً ثابت است و هیچ نشانه‌ای از کاهش ندارد.

پوشش نیازمندی‌های پهنای باند بالا با فیبرنوری؛ سرعت دانلود در شبکه فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد

۲. کشورهای آسیا و اقیانوسیه بخش بزرگی از بازار را تشکیل می‌دهند

کشورهایی مانند سنگاپور، هنگ کنگ، تایلند، کره جنوبی و ژاپن به دلیل استفاده از فیبر نوری، از سریع‌ترین سرعت‌های اینترنت در جهان برخوردارند. بیشتر اتصالات اینترنتی پرسرعت در این منطقه یافت می‌شود.

پوشش نیازمندی‌های پهنای باند بالا با فیبرنوری؛ سرعت دانلود در شبکه فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد

توضیح تصویر: این نمودار که مرتباً از وبگاه Speedtest.net به‌روزرسانی می‌شود، نشان می‌دهد که چند کشور آسیایی از سریع‌ترین سرعت‌های اینترنت جهان برخوردار هستند.

۳. شبکه‌های فیبرنوری تنها در ۴۳ درصد از ایالات متحده در دسترس هستند

گزارش انجمن پهنای باند فیبر (Fiber Broadband Association) داده‌هایی را از برخی از بزرگترین ارائه دهندگان در آمریکا مانند AT&T و Verizon جمع‌آوری کرده است. بر طبق این گزارش، تنها ۴۳ درصد از کاربران آنلاین در ایالات متحده به شبکه‌های فیبر نوری دسترسی دارند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون، در حال تلاش برای راه‌اندازی کابل‌های فیبرنوری جدید در سراسر کشور هستند.

۴. موناکو اولین کشوری است که پوشش ۱۰۰ درصدی فیبرنوری دارد

دولت موناکو از سال ۲۰۱۹ استقرار کابل‌های فیبر نوری را آغاز کرد و اخیراً پوشش‌دهی کامل فیبر نوری را اعلام کرده است. موناکو اولین کشوری است که به این نقطه عطف دست یافته است. بر این اساس، شبکه مسی برای مصرف‌کنندگان در دسامبر ۲۰۲۳ قطع شده است و به همین ترتیب برای مشاغل در ژوئیه ۲۰۲۴ و برای خطوط تلفن ثابت در دسامبر ۲۰۲۴ قطع خواهد شد.

۵.  دوربین‌های هوشمند امنیت خانه بین ۱۸ تا ۴۰۰ گیگابایت مصرف اینترنت دارند

دوربین‌های امنیتی هوشمند خانگی با استفاده از اینترنت، فیلم‌های ویدیویی را مستقیماً به فضای ابری ارسال می‌کنند. این دوربین‌ها علاوه بر ضبط ویدیو، می‌توانند افراد در حال نزدیک شدن را ردیابی کنند و بین وسایل نقلیه، حیوانات، انسان‌ها و سایر اشیاء تمایز قائل شوند. برخی از مدل‌ها را می‌توان از راه دور با تلفن هوشمند یا تبلت کنترل کرد.

از آنجایی که ضبط مداوم، نیازمند مقادیر زیادی داده است، شبکه‌های فیبر نوری دوربین‌های هوشمند موجود در خانه‌های هوشمند را کاربردی‌تر می‌کند، زیرا حجم عظیم داده‌ای که استفاده می‌کنند، برای سیم‌های مسی بسیار زیاد است. همچنین مزایای دیگری مانند برد بیشتر و مقاومت در برابر صدا نیز وجود دارد.

۶. هدست‌های واقعیت مجازی و دستگاه‌های اینترنت اشیاء به پهنای باند ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر کمتر از ۳۰ میلی‌ثانیه نیاز دارند

استفاده از این دستگاه‌ها پهنای باند زیادی مصرف می‌کند و در صورت استفاده در مقیاس صنعتی، تنها فیبر نوری می‌تواند با آن همگام شود. به عنوان مثال، یک هدست واقعیت مجازی می‌تواند تا ۲۷۰ گیگابایت داده را در یک ساعت مصرف کند. این امر تقاضا برای اتصالات گیگابیتی را که توسط شبکه‌های کابل فیبر نوری ارائه می‌شود، افزایش می‌دهد.

۷. شبکه‌های 5G و افزایش ترافیک، تقاضا برای فیبرنوری را افزایش می‌دهد

شبکه‌های 5G و افزایش ترافیک به ازای هر کاربر (افزایش ۲۰۰ درصدی نسبت به ۲۰۱۷) باعث می‌شود تا مراکز داده تقویت‌شده به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند. نیازمندی‌های پهنای باند بالاتر را می‌توان با نصب زیرساخت شبکه فیبرنوری برآورده کرد.

آمار سرعت انتقال داده

کابل‌های فیبرنوری سریع هستند، اما شاید از اینکه چقدر سریع می‌توانند اتصال با پهنای باند بالا را ارائه دهند، شگفت‌زده شوید. در ادامه برخی آمار در مورد سرعت انتقال داده این فناوری قدرتمند آورده شده است.

۱. سنگاپور با میانگین ۲۴۷.۴۴ مگابیت بر ثانیه پرسرعت‌ترین اینترنت را دارد

طبق نتایج وبگاه Speedtest.net، در حال حاضر کشور کوچک آسیایی سنگاپور سریع‌ترین سرعت اینترنت را دارد. میانگین سرعت آپلود ۲۰۵ مگابیت بر ثانیه و میانگین تأخیر تنها ۴ میلی‌ثانیه است. این نتایج به صورت ماهانه به‌روزرسانی می‌شوند.

۲. در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۹۶ درصد از اتصالات پهنای باند جهانی سریع‌تر از ۱۰ مگابیت بر ثانیه شد

یک مقاله سفید از سیسکو در سال ۲۰۲۰ این آمار را پیش‌بینی کرد،‌ همچنین اینکه ۳۹ درصد از اتصالات پهنای باند جهانی در ۲۰۲۳ سریع‌تر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. چنین داده‌هایی این روند را تأیید می‌کنند که اتصالات اینترنتی با گذشت زمان تنها سریع‌تر می‌شوند و کابل‌های فیبر نوری نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

پوشش نیازمندی‌های پهنای باند بالا با فیبرنوری؛ سرعت دانلود در شبکه فیبرنوری می‌تواند به ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد

توضیح تصویر: منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان در پذیرش فیبر نوری پیشتاز است.

۳. بیش از ۵۰ کشور دارای ISPهایی هستند که اتصالات یک گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند

اطلاعات سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بسیاری ازISPها برای ارائه سرعت انتقال داده در حال رقابت بودند و سرویس‌های یک گیگابیت بر ثانیه رفته‌رفته رواج بیشتری پیدا کرد.

۴. در حال حاضر، سریع‌ترین رکورد سرعت فیبر نوری ۱.۷ پتابیت داده بر روی کابل‌های سفارشی است

یک تیم بین المللی در سال ۲۰۲۳ رکوردی را ثبت کرد و اطلاعات را بیش از ۴۱ مایل (۶۷ کیلومتر) دورتر ارسال کرد؛ ۱.۷ پتابیت داده معادل ۱۷ میلیون اتصال پهنای باند است. در حالی که این یک آزمایش است، نشان می دهد که ما هنوز به محدودیت‌های سرعت انتقال داده فیبر نوری نرسیده‌ایم.

آمار شاخص قیمت فیبرنوری

شاخص قیمت، تغییرات قیمت نسبی بین دو دوره را اندازه‌گیری می‌کند. در مورد فیبر نوری، میانگین تغییر قیمت فیبرنوری را که توسط تولیدکنندگان محاسبه می‌شود، بررسی خواهیم کرد.

۱. قیمت‌ فیبرنوری در سال ۲۰۲۳ تقریباً مشابه سال ۲۰۰۴ است

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) تورم را در یک صنعت با ترسیم میانگین تغییر قیمت‌های پرداختی به تولیدکنندگان در طول زمان اندازه‌گیری می‌کند. PPI با تقسیم قیمت قدیمی بر قیمت جدید و ضرب اختلاف در ۱۰۰ محاسبه می شود. شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) صنعت فیبر نوری ۹۹.۴۱۵ بین سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۳ رقم ۹۹.۴۱۵ درصدی از آنچه در سال ۲۰۰۴ دریافت کرده‌اند، دریافت کردند. این‌طور به نظر می‌رسد که قیمت‌ها چندان تغییر نکرده‌اند، اما نکات دیگری هم در این موضوع دخیل است.

۲.  قیمت فیبرنوری از سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۵ درصد افزایش یافته است

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) فیبرنوری بین سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۸ برابر با ۸۱.۳۰ بود که نشان دهنده کاهش تدریجی رایج قیمت فناوری ناشی از توسعه فناوری است. با این حال، به دلیل محدودیت‌های زنجیره تأمین بر اثر همه‌گیری کووید-۱۹، قیمت‌های ۲۰۲۱ به سطوح سال ۲۰۰۴ بازگشت. این تورم بر زنجیره تأمین کابل فیبرنوری تأثیر گذاشته و سرمایه‌گذاری در فیبرنوری را پرخطرتر کرده است. شرکت helloFiber آلمان در ژانویه این خبر را تایید کرد که از بازار محلی کابل فیبرنوری خارج خواهد شد و حتی برای اعلام ورشکستگی اقدام نموده است. با این حال، این امر مانع از رشد صنعت نشده است. چین در حال پیاده‌سازی شبکه‌های فیبرنوری برای مصارف گوناگون است. همچنین افزایش تقاضا برای اینترنت نسل پنجم نیز به افزایش تقاضا برای فیبر نوری منجر شده است. پوشش کامل فیبر نوری در موناکو نشانه دیگری از رشد مداوم این صنعت است.

۳. ایالات متحده و اروپا ۷۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های فیبرنوری را تشکیل می‌دهند

شرکت‌های برجسته مخابراتی در ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری در فیبرنوری عجله دارند، در حالی که دولت فدرال برنامه برابری، دسترسی و توسعه پهنای باند (BEAD) را برای تأمین مالی نصب اینترنت پرسرعت در تمام ۵۰ ایالت و چندین قلمرو تصویب کرده است. در همین حال، اروپا ۵۵ درصد از معاملات جهانی را به خود اختصاص داده است.

سخن پایانی

در حال حاضر هیچ روشی بهتر از کابل‌های فیبرنوری برای انتقال داده وجود ندارد و ارائه‌دهندگان اینترنت نیز به تدریج کابل‌های سریع‌تری را ارائه می‌دهند. با افزایش مراکز داده، تعداد شبکه‌های فیبرنوری نیز افزایش می‌یابد. از خانه‌های هوشمند گرفته تا تأسیسات صنعتی، موارد استفاده بی‌شماری برای این سیم‌های نازک شیشه‌ای یا پلاستیکی وجود دارد.

سؤالات متداول:

صنعت فیبرنوری به کدام سو گرایش دارد؟

بسیاری از مطالعات و گزارش‌ها نشان می‌دهند که علی‌رغم هزینه بالای فیبرنوری نسبت به سیم‌های مسی، انتظار می‌رود صنعت فیبرنوری به دلیل تقاضای بالا، به‌طور پیوسته رشد کند.

سرعت انتقال داده فیبرنوری چقدر است؟

بسیاری از کابل‌های فیبرنوری اتصالات ۱ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند، اما سریع‌ترین کابل‌ها می‌توانند به ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسند.

آیا فیبر نوری یک صنعت در حال رشد است؟

پیش‌بینی می‌شود صنعت جهانی فیبرنوری تا سال ۲۰۳۰ همچنان به رشد خود ادامه دهد و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت ندارد.

چشم‌انداز بازار فیبرنوری چیست؟

ظهور اینترنت اشیاء، خدمات مبتنی بر ابر و پروژه‌های شهر هوشمند، رشد بازار فیبرنوری را پیش می‌برد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-04-29 13:06

افزودن دیدگاه جدید