کد مطلب: 

292943

نهایی شدن سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی توسط مرکز پژوهش های مجلس

رییس مرکز پژوهش های مجلس، از نهایی شدن سامانه هوشمند تنقیح قوانین و رونمایی از آن همزمان با عید سعید فطر توسط مرکز پژوهش های مجلس خبر داد.
نهایی شدن سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی توسط مرکز پژوهش های مجلس

به گزارش سیتنا، دکتر بابک نگاهداری، با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری در خصوص تنقیح قوانین و اهمیت آن، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس، با عنایت به این تاکیدات به ویژه در بند دهم سیاست‌های کلی ابلاغی در خصوص نظام قانونگذاری و قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات، از سال ۱۴۰۰، با حمایت‌ها و هدایت‌های دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس یازدهم، پروژه هوشمندسازی تنقیح قوانین و مقررات را با همکاری معاونت قوانین مجلس و برخی اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به صورت دانش‌بنیان آغاز کرد.

وی در تبیین روند تنقیح قوانین در کشور، یادآور شد: موضوع تنقیح قوانین، بیش از شش دهه پیش توسط اداره حقوقی قوه قضاییه آغاز شد و در دهه ۵۰ در سازمان تنقیح قوانین و مقررات کشور و پس از انقلاب نیز در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس از سال ۱۳۸۹ در نظام حقوقی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که طولانی‌ شدن این مسیر باعث شد تا مرکز پژوهش‌های مجلس، در دوره یازدهم مجلس اقداماتی رافع در این زمینه را اتخاذ کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، توضیح داد: با بروز و ظهور فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به منظور تنقیح قوانین، دستیابی به اهداف این مهم را با ایجاد سامانه‌ای بر مبنای هوش مصنوعی در دستور کار قرار داد که این اقدام با صرفه‌جویی‌های چشمگیری در هزینه‌های نیروی انسانی و زمانی همراه بوده است.

وی از شاخصه‌های این سامانه را بهره‌مندی از نظرات خبرگان، کارشناسان و مردم در خصوص طرح‌ها و لوایح دانست و عنوان کرد: در فاز نخست این سامانه، براساس بانک داده‌‌های قوانین و مقررات مرکز پژوهش‌های مجلس با وجود چالش‌ها، نواقص و مشکلات متعدد، الگوی استخراج شده در امر تنقیح قوانین و مقررات به صورت آزمایشی اجرا و خروجی‌های آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

نگاهداری خاطر نشان کرد: در مرحله دوم این اقدام، طراحی مدل کدگذاری هوشمند تمامی قوانین، ارائه مدل نسخ ضمنی برای همه کدها، طراحی سامانه جامع هوشمند و تعاملی قوانین، تطبیق هوشمند طرحها و لوایح با قوانین و طراحی مدل تنظیم هوشمند قوانین جامع، در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این سامانه به شکلی بومی و مناسب با نظام حقوقی ایران طراحی شده است، یادآور شد: خروجی‌های علمی چندگانه این پروژه در قالب‌ کتاب‌هایی به زودی منتشر خواهد شد و این مهم می‌تواند نخستین گام‌ها در مسیر پیش روی نظام حقوقی ایران باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان، خاطرنشان کرد: سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی نهایی شده و امیدواریم تا همزمان با عیدسعید فطر، توسط ریاست محترم مجلس رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-03 11:24

افزودن دیدگاه جدید