کد مطلب: 

292372

ضرورت شفاف‌سازی سازمان بورس پیرامون اعتراض سهامداران «های وب»

به دنبال تنش هفته گذشته در مجمع فوق‌العاده شرکت داده گستر عصر نوین با نماد «های وب» و درخواست سهامداران این شرکت برای شفاف‌سازی ریز معاملات سهامدار عمده، سازمان بورس در پیگیری سیتنا اعلام کرد که ناظران در زمان برگزاری مجامع حضور دارند و اگر تخلفی صورت گیرد، موضوع در صورت لزوم به مراجع حقوقی ارجاع داده خواهد شد.
ضرورت شفاف‌سازی سازمان بورس پیرامون اعتراض سهامداران «های وب»

به گزارش سیتنا، شرکت داده‌گسترعصرنوین از سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده (PAP) آغاز بـه کار نموده است. در سال ۱۳۸۸ مالکیت این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و در سال ۱۳۹۱ نام تجاری «های‌وب» را در بازار مخابرات و ارتباطات کشور معرفی نمود. 

براساس بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است، عملکرد مدیران نهادهای مالی، تشکل‌های خود انتظام و ناشران اوراق بهادار را از حیث رعایت قوانین و مقررات حاکم بر بازار اوراق بهادار و سوابق تخلفاتی و کیفری مربوط به آنها در طول مدیریت در نهادهای مالی و ناشران اوراق بهادار براساس ترتیبات اجرایی که به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌رسد، منتشر کند.

در همین راستا و بر اساس گزارش تخلف شرکت «داده گستر عصر نوین (های‌وب)» با موضوعات «افشاء اطلاعات غیرقابل اتکا درخصوص انتشار زمان‌بندی پرداخت سود نقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی و عدم پرداخت سود سهام به سهامداران در خصوص سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ظرف مهلت قانونی» که در دی ماه سال جاری منتشر شد، فرآیند رسیدگی انضباطی به پرونده شرکت مذکور توسط سازمان بورس آغاز شد و هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی کامل مدارک و مستندات پرونده شرکت «های وب»، اقدام به صدور رأی قطعی با مجازات جریمه نقدی مدیران شرکت اعم از مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره هرکدام به میزان چهار میلیارد ریال کرد.

با توجه تضییع حقوق سهامداران خرد «شرکت داده گستر عصر نوین» در دریافت سود و با توجه به وظیفه ذاتی سازمان بورس که در راستای حمایت از سرمایه گذاران خرد به وجود آمد، مجازات صادره سقف جریمه نقدی مقرر در بند ب ماده ۴ آئین نامه ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید بوده و رأی صادره براساس قانون مستلزم انتشار برای عموم است.

از طرف دیگر، مجمع فوق‌العاده شرکت داده گستر عصر نوین با نماد های وب در روز 23 اسفندماه سال جاری برگزار شد و با توجه به اینکه این نماد در چند سال گذشته با ریزش مواجه بوده و بسیاری از سهامداران خرد، آن را ناشی از معاملات غیرشفاف حقوقی می دانند، در مجمع فوق‌العاده خواستار پاسخگویی حقوقی شدند، اما به جای دریافت پاسخ شفاف و محترمانه از سوی مدیرعامل این شرکت، با بی احترامی مواجه شدند و ایمان میری، مدیرعامل «های وب» در پاسخ به سهامداران گفت: کسی شما را مجبور به خرید سهام «های وب» نکرده است! این در حالی است که همین سهامداران خرد چند سال منتظر بازگشت اصل پول خود هستند تا از این سهام خارج شوند.

ضرورت شفاف‌سازی سازمان بورس پیرامون اعتراض سهامداران «های وب»

در ادامه این مجمع، سهامداران به عملکرد مدیرعامل «های وب» به عنوان سهامدار عمده، در کنترل قیمت سهم های وب معترض شدند. از این رو خواستار شفافیت ریز معاملات سهامدار عمده بودند که در نهایت منجر به درگیری لفظی بین سهامداران و مدیرعامل »های وب» شد و پخش زنده این مجمع متوقف شد.

در همین حال باید دید که ناظران مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه و در چنین شرایطی چه اقداماتی برای رعایت احترام سهامداران و پایمال نشدن حق آنها انجام می دهد.

خبرنگار سیتنا در حال پیگیری این موضوع از روابط عمومی سازمان بورس و مسوول مربوطه در حوزه ناشران است که مدیران روابط عمومی این سازمان، اعلام کردند که ناظران در زمان برگزاری هر مجمعی حضور دارند و اگر تخلفی صورت گیرد به مراجع مربوطه موضوع را ارجاع می دهند و در صورت لزوم به مراجع حقوقی مسوول در این زمینه هم موضوع ارجاع داده می شود.

لازم به ذکر است که پیگیری های خبرنگار سیتنا از سازمان بورس و اوراق بهادار همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

خبرنگار زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-03-16 14:11

افزودن دیدگاه جدید