کد مطلب: 

290805

وزیر اقتصاد، خبر داد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای تبدیل شدن به برندهای منطقه‌ای

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: از جوانان نخبه و المپیادی برای مشارکت در حل چالش‌های اقتصادی از طریق مدرسه تابستانه و الگوی شبیه سازی، دعوت می کنیم و در تلاشیم شرکت‌های دانش بنیان و محصولات آنها را به برندهای منطقه‌ای تبدیل کنیم که باعث افزایش درآمد و اشتغالزایی آنها خواهد شد.
سید احسان خاندوزی

به گزارش سیتنا، «سید احسان خاندوزی» در جمع دانش آموزان المپیادی در باشگاه دانش پژوهان جوان، با تشریح علم اقتصاد، اظهار داشت: اقتصاد به دنبال آن است که رفاه سطح خانوادگی و رفاه جمعی مردم یک کشور را بالا ببرد که کشورها بر اساس نوع رفتار مردم و انتخاب جوامع، فرمول های مختلف برای رشد و رفاه اقتصادی ارایه می کنند.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد نیز جزیی از نظام تصمیم گیری در حوزه اقتصاد و رفاه کشور است، ادامه داد: وزارت اقتصاد، مسئول تامین مالی دولت و کشور است که همه درآمدهای کشور را در خزانه داری، تجمیع کرده و سازوکار دخل و خرج را تنظیم می کند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: وزارت اقتصاد متولی تامین مالی دولت و کشور و هر آنچه که به تامین مالی مربوط است از جمله مالیات، بازار سرمایه، بیمه و سهام، شرکت های دولتی و خصوصی سازی ها و ... را شامل می شود.

خاندوزی ادامه داد: وزارت اقتصاد یک زمانی در گذشته مادر تمام اقتصاد کشور بوده و بخش مهم تدبیر اقتصادی کشور در آنجا انجام می شد اما به مرور و به ویژه در دهه های ۱۳۴۰ به بعد تعداد دیگری وزارتخانه از دل این مادر متولد شدند و متولد بخش های مختلف اقتصادی شدند.

وی اضافه کرد: اکنون سازمان برنامه و بودجه مسئولیت دخل و خرج کشور و برنامه های بلند مدت اقتصادی کشور را بر عهده دارد و بانک مرکزی حوزه سیاست های بانکی کشور را تنظیم می کند.

وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد در شرایط کنونی، وزارت تامین مالی و وزارت امین اموال دولت به شمار می‌رود که دارایی‌های دولت نیز در تملک آن قرار دارد.

خاندوزی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ که تحریم‌ها تشدید شد به تدریج سهم درآمدهای نفتی در بودجه کاهش و سهم مالیات افزایش یافت که این بخش به عنوان تامین مالی در وزارت اقتصاد قرار دارد.

وی با بیان اینکه سه رکن در حوزه اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند، گفت: سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تدابیر لازم در حوزه اقتصاد و رفاه کشور را اتخاذ می‌کنند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: هر چه قدر که این سه رکن با هم هماهنگ‌تر باشند خروجی اقتصادی دولت نیز بهتر خواهد شد، اما اگر یک ضلع به سمت دیگر رفته و اجماع از بین برود باعث می‌شود خروجی اقتصادی کشور وضعیت مناسبی نداشته باشد.

خاندوزی گفت: در بخش‌های مختلف، اقدامات مثبت و خوبی انجام می‌شود اما اگر این اقدامات در داخل یک نظام اقتصادی منسجم قرار نگیرند نمی‌توانند به رفاه مردم تبدیل شوند.

وی ادامه داد: ما جوان‌های نخبه‌ای مانند شما در کشور کم نداشته ایم، اما آنگونه که انتظار می‌رود از این همه نخبه نتوانستیم خروجی مناسبی برای کشور ایجاد کنیم که ناشی از این است که نگاه اقتصادی کلان توسط آنها لحاظ نمی‌شود و اغلب آنها نگاه بخشی فنی دارند.

 وزیر اقتصاد با بیان اینکه بسیاری از افراد در جامعه به این بلوغ نرسیدند که تصمیمات اداره کشور جدا از اداره فنی یک بخش خاص است، اظهار داشت: در برخی کشورها الزام است که وزیر بهداشت، یک فرد اقتصادی باشد تا با نگاه کلان به همه بخش‌های زیر مجموعه خود، تصمیمی با سودمندی حداکثری برای کل جامعه اتخاذ کند.

 خاندوزی خطاب به دانش آموزان المپیادی حاضر در جلسه گفت: شما که نخبگان دانش آموز هستید آینده کشور را خواهید ساخت، بنابراین لازم است که از زمانه خود جلوتر بوده و فهم بالاتر و عمیق‌تری نسبت مسائل داشته باشید که این موضوع کمک خواهد کرد تا در آینده به چشم انداز اقتصادی و رفاه مطلوبی در جامعه دست بیابیم.

 وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این گفت وگوها به ما کمک کند تا علاوه بر افتخارآفرینی در حوزه المپیاد برای خود، خانواده و کشور، در بلند مدت نیز یک جامعه بهتر و ایرانی قوی‌تر بسازیم.

 وزیر اقتصاد گفت: ما تلاشمان در وزارت اقتصاد این است که یک پل میان وزارت اقتصاد و افراد متخصص و دغدغه مندی که خارج از وزارت اقتصاد هستند اما از توان حل مسائل کشور برخوردارند، بسازیم.

 خاندوزی اظهار داشت: وزارت اقتصاد از طریق ایجاد مدرسه سیاست گذاری و مدرسه تابستانه نسبت به جذب دانشجویان نخبه از دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور که علاقه‌مند به حل مسائل و چالش‌های کشور هستند اقدام کرده است.

 وی با بیان اینکه بدین طریق دانشجویان از نزدیک با مسائل و چالش‌ها روبرو شده و موانع را مشاهده می‌کنند، افزود: اگر شما نخبگان المپیادی علاقه مند باشید می توانید در مدرسه تابستانه سال۱۴۰۳ حضور پیدا کنید.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گام دوم وزارت اقتصاد در این راستا ایجاد باشگاه شبیه سازی است، اظهار داشت: بدین شیوه که یک مسئله جدی کشور را انتخاب کرده و به عنوان موضوع شبیه‌سازی مطرح می‌کنیم سپس از کارشناسان و گروه‌های مورد نظر می‌خواهیم تا مانند یک بازی جدی و واقعی برای حل آن مسئله و معضل، راهکار ارائه کنند.

خاندوزی خاطر نشان کرد: در واقع، آن شرایط واقعی که وزیر و مدیران وزارتخانه با آنها سروکار دارند را شبیه سازی می‌کنیم تا نخبگان اقدام به حل آنها کنند.

 وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله کسری بودجه دولت اشاره کرد و گفت: این چالش، سال‌های طولانی گریبان اقتصاد کشور را گرفته است.

وزیر اقتصاد افزود: کسری بودجه، بیش از آنکه محصول کم درآمدی دولت باشد، محصول تعهدات جدیدی است که هر سال بر دوش دولت گذاشته شده است.

خاندوزی ادامه داد: در واقع این افزایش تعهدات و هزینه‌ها ناشی از عدم توجه به کل نگری در اقتصاد است، به طوری که برخی افراد و گروهها سعی می‌کنند امتیازات بودجه‌ای را برای خود کسب کنند که منجر به کسری بودجه می‌شود.

 وی با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد برای حمایت از کسب و کارها به ویژه دانش بنیان‌ها، گفت: به کسب و کارهای کوچک کمک کرده و روند تاسیس آنها را تسهیل کردیم و حتی پای شرکت‌های دانش بنیان را به بورس باز کردیم.

 وزیر اقتصاد اضافه کرد: همچنین تلاش می‌کنیم زمینه حضور و صدور محصولات شرکت‌های دانش بنیان در خارج از کشور را فراهم کنیم.

 خاندوزی اضافه کرد: برخی دستگاه‌ها نسبت به شرکت‌های دانش بنیان سخت‌گیری می‌کنند که تلاش کرده‌ایم آنها را ترغیب کنیم تا مانع کار آنها نشوند.

 وی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم شرکت‌های دانش بنیان و محصولات آنها را به برندهای منطقه‌ای تبدیل کنیم که باعث افزایش درآمد و افزایش اشتغالزایی آنها خواهد شد.

 نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با دانش آموزان منتخب المپیادی شامگاه دوشنبه در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار شد.

 حدود ۴۰ نفر از دانش آموزان المپیادهای علوم، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، کامپیوتر و ... که در المپیاد ملی اخیر مدال طلا گرفته‌اند حضور داشتند. قرار است از بین این افراد، تیم‌های ملی المپیادی انتخاب شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-02-06 15:07

افزودن دیدگاه جدید