کد مطلب: 

288455

ضرورت تقسیم کار ملی برای حکمرانی «بر هوش مصنوعی» و «با هوش مصنوعی»

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، می گوید: با توجه به پیش بینی ها درباره تأثیر هوش مصنوعی در توسعه کشورها و گستره اقدام های ضروری برای سیاستگذاری، راهبری و تنظیم گری در این حوزه، تعدد متولیان و نهادهای ذی نفع و لزوم هماهنگی و همگرایی تلاش های ایشان، ضرورت تقسیم کار ملی برای حکمرانی «بر هوش مصنوعی» و «با هوش مصنوعی» بیش از پیش احساس می شود.
هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بخش مطالعات راهبردی، به موضوع «نگاشت نهادی و تقسیم کار کلان ملی در حوزه توسعه هوش مصنوعی» پرداخته است که بخشی از ان در ذیل آمده است:

توسعه سریع و روزافزون فناوری هوش مصنوعی و پیوند خوردن آن با زندگی روزمره انسانی و اجتماعی، ضرورت سیاستگذاری و تنظیم گری در این حوزه را دو چندان کرده است.

یکی از اقدام های زیربنایی برای سیاستگذاری در حوزه هایی که پیچیدگی و ابهام زیاد دارند، نگاشت نهادی و ترسیم نقشه ارتباطی بین نهادهای متولیِ موجود، مشخص کردن مأموریت آنها و شناسایی خلأهای نهادی است. نگاشت نهادی می تواند به تقویت شناخت چالش ها کمک کرده و در ارائه ساختاری برای راهبری کارا و اثربخش منشأ اثر باشد.

با توجه به پیش بینی ها درباره تأثیر هوش مصنوعی در توسعه کشورها و گستره اقدام های ضروری برای سیاستگذاری، راهبری و تنظیم گری در این حوزه، تعدد متولیان و نهادهای ذی نفع و لزوم هماهنگی و همگرایی تلاش های ایشان، ضرورت تقسیم کار ملی برای حکمرانی «بر هوش مصنوعی» و «با هوش مصنوعی» بیش از پیش احساس می شود.

از این رو در گزارش حاضر پس از بررسی اصول و چارچوب نگاشت نهادی و چگونگی تقسیم کار ملی در برخی کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی و همچنین بررسی مأموریت های ضروری برای توسعه و حکمرانی هوش مصنوعی در کشور، پیشنهاد هایی برای اصلاح نهادی و گستره مأموریت ها و فعالیت ها ارائه شده است.

انتهای پیام

پیوستاندازه
PDF icon تقسیم کار ملی4.39 مگابایت

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-12-07 11:04

افزودن دیدگاه جدید