کد مطلب: 

287032

در بازدید سفیر هند از پارک فاوا؛ زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور بررسی شد

رودرا گائورا شرست، سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه از پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات بازدید و با مقامات ارشد پارک فاوا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در بازدید سفیر هند از پارک فاوا؛ زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور بررسی شد

به گزارش سیتنا، در ابتدای این نشست، مهندس اکبر قنبرپور، مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، ضمن خوشامدگویی به سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به معرفی اهداف، فعالیت‌ها و شعب پارک فاوا پرداخت و گفت: ما در ایران 31 پارک استانی و 4 چهار پارک تخصصی داریم که یکی از این پارک‌های تخصصی، پارک فاوا است. پارک فاوا در شهرهای مشهد، سمنان و اصفهان شعبه دارد و قرار است که شعب این پارک در اکثر استان‌ها به منظور توسعه آی.سی.تی و اقتصاد دیجیتال، ارتقای ظرفیت پارک و استارتاپ‌ها، ارتقای ظرفیت‌ دانشجویان فارغ‌التحصیل شده که ایده‌های بازارمحور دارند گسترش پیدا کند. امیدواریم با بحث و تبادل نظر زمینه‌های همکاری میان دو طرف فراهم شود.

مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: هند یکی از کشورهای پیشگام در حوزه آی.سی.تی و سایر سخت‌افزارها و نرم‌افزارها به حساب می‌آید. به همین منظور ما آماده همکاری‌های متقابل در این حوزه به منظور بین‌المللی‌سازی محصولات و تولیدات شرکت‌های عضو پارک هستیم. از این رو بازدیدِ امروز، نخستین گام در جهت استحکام روابط با کشور هند خواهد بود. هند از جمله کشورهایی است که از نظر فرهنگ و شرایط دیگر با ایران نزدیک است و همین موضوع زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور را فراهم می‌کند که یکی از موارد می‌تواند بحث آموزش در این حوزه باشد. به عبارت دیگر نخبگان هندی این حوزه می‌توانند به ایران بیایند و موارد مورد نیاز را آموزش بدهند و بالعکس، در راستای مواردی که نیاز به آموزش دارند، آموزش ببینند.

مهندس قنبرپور همچنین به فرصت‌های موجودِ توسعه بازار شرکت‌های هندی در ایران پرداخت و یادآور شد: در صورتی که که شرکت‌های هندی فعال در حوزه آی.سی.تی تمایل به توسعه بازار خود در کشور ایران را داشته باشند، زمینه‌های استقرار این شرکت‌ها را در کشور ایران به خصوص در شعب پارک فاوا فراهم خواهیم کرد. همچنین اگر تمایلی برای فعالیت در بخش دیتاسنتر وجود داشته باشد، می‌توانیم شرایط  مناسبی را منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام فراهم کنیم.

در ادامه رودرا گائورا شرست، سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازدید از پارک فاوا را فرصتی برای برقراری ارتباط در عرصه آی.سی.تی عنوان کرد و گفت: فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های مهم در کشور هند محسوب می‌شود و می‌توان گفت که هند یکی از پیشتازان این عرصه در سطح بین‌الملل است و این فناوری بخش مهمی از اقتصاد کشور هند را شکل می‌دهد. این مسئله در عرصه صادرات و واردات بسیار مهم است. ما همچنین به توسعه این فناوری در عرصه علمی و جذب استعدادهای جوانان که بتوانند وارد این حوزه شوند نیز توجه داریم.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما می‌دانیم که ایران مردم توانمند و بااستعدادی دارد که علی‌الرغم تحریم‌ها و مشکلات، رشد قابل توجهی در تکنولوژی‌های بومی داشتند. از این رو فرصت خوبی برای آموختن و همکاری با یکدیگر در کنار توسعه فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید وجود دارد. تبادل و اشتراک داده‌ها، سیستم‌ها و محصولات فناوری اطلاعات بین دو کشور می‌تواند برای شروع خوب باشد. در خصوص آموزش مدرسان آی.تی و توسعه آی.تی هند نیز تجربه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم درخواست‌ها را سازماندهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ایران به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده به نظر می‌رسد که تولیدات محلی و بومی رشد قابل توجهی داشته است. ما می‌توانیم ارتباطاتی را میان شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های صادراتی هندی برقرار کنیم تا شرکت‌های ایرانی بتوانند از مزیت‌ شرکت‌های صادراتی در هند بهره¬مند شوند تا از این طریق بتوانند به بازارهای بین‌المللی دسترسی پیدا کنند. لازم به ذکر است که روابط سیاسی ایران و هند نیز یک رابطه دوستانه است و می‌توان به خوبی این روابط را در عرصه روابط تجاری و فناوری نیز توسعه داد.

در ادامه دکتر عباس قنبری باغستان، مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا ضمن خوشامدگی به سفیر هند و هیئت همراه، به معرفی شرکت‌ها و محصولات پارک فاوا پرداخت و گفت: پارک فاوا شرکت‌های بزرگی دارد که محصولات آن‌ها در بازار ایران مشهور هستند. تیم مدیریتی پارک فاوا در این حوزه فعالیت‌های قابل توجهی داشته است.

مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا ادامه داد: با توجه به تجربیاتی که در روابط با کشورهای چین، روسیه و کشورهای حوزه آفریقا داشتیم، یکی از زمینه‌های همکاری مشترک می‌تواند ایجاد مراکز نوآوری باشد تا از این طریق ایده‌های جدید، تجربیات و... بین دو طرف به اشتراک گذاشته شود. پارک فاوا و منطقه ویژه اقتصادی پیام ظرفیت‌های استقرار شرکت‌های بین‌المللی را دارند. لذا شرکت‌های بزرگ هندی در صورتی که قصد راه‌اندازی نمایندگی خود را در ایران داشته باشند، ما میزبان آن‌ها خواهیم بود.

دکتر عباس قنبری باغستان در پایان ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت‌ها و همکاری‌های پارک فاوا با کشورهای آفریقایی، روسیه و چین بر لزوم شناخت بیشتر زمینه‌ها برای ایجاد مراکز و شرکت‌های مشترک و ‌صادرات و استقرار شرکت‌های دو طرف تأکید کرد.

در پایان مقرر شد تا هماهنگی‌های لازم در راستای برقراری ارتباط و امضای تفاهم‌نامه مشترک دنبال شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-11-05 00:50

افزودن دیدگاه جدید