کد مطلب: 

285524

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت در پاسخ به سیتنا: کریدور تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف می‌شود

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: سازمان توسعه تجارت مشوق‌هایی را برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بین الملل در دستور کار دارد که موضوع رفع تعهدات ارزی در حوزه دانش‌بنیان‌ها با راه‌اندازی کریدور تعهدات ارزی در دستور کار است.
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت در پاسخ به سیتنا: کریدور تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف می‌شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر علی بابایی، امروز سه‌شنبه چهارم مهرماه در نشستی با خبرنگاران پیرامون برگزاری «رویداد ملی صنعت دانش بنیان» اظهار داشت: دو دهه از تاکید بر گفتمان اقتصاد دانش بنیان گذشته است، اما برای رسیدن با این هدف فاصله داریم.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: از 8995 شرکت دانش بنیان موجود در کشور، کمتر از 70 مورد آن را شرکت‌های دانش بنیان تولیدی که خصوصی و دارای بیش از 100 نیرو باشند تشکیل می‌دهد که معادل کمتر از یک درصد از کل شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: تعرفه واردات محصولات مشابه، تامین مالی متوسط مقیاس، تخصیص ارز به مواد اولیه و ماشین‌آلات، خرید شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی و پروانه بهره‌برداری شرکت‌های دانش بنیان، از محورهای اصلی در رشد این شرکت‌ها است.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با اشاره به تبدیل شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌مقیاس به بزرگ‌مقیاس، گفت: نهادهای مختلف در این زمینه باید فعال باشند و از شرکت‌ها حمایت کنند.

وی بیان‌داشت: وزارت صمت از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در عرصه آب، حمل و نقل و انرژی ورود کنند، به‌صورت ویژه حمایت می‌کند و در این راستا دو صندوق متعلق به این وزارتخانه به‌کارگیری می‌شود.

بابایی با اشاره به برگزاری رویداد ملی صنعت دانش بنیان در تهران، اظهار داشت: این رویداد پنجشنبه ششم مهرماه با حضور ١۵٠ شرکت دانش بنیان و رونمایی از بسته اعتبارات و مشوق های حمایتی از شرکت های دانش بنیان برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت در پاسخ به سیتنا: کریدور تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف می‌شود

وی ادامه‌داد: با همکاری وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و علوم تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سازوکارهای جدید را برای شرکت های دانش بنیان تعریف می‌کنیم تا شاهد رفع موانع شرکت های دانش بنیان باشیم.

بابایی خاطرنشان‌کرد: ایجاد بازار رقابتی و صادراتی برای تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

با همکاری وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و علوم تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سازوکارهای جدید را برای شرکت های دانش بنیان تعریف می‌کنیم تا شاهد رفع موانع شرکت های دانش بنیان باشیم.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت گفت: دبیرخانه راهبری این همایش تشکیل می شود که با تشکیل کمیته ها مسایل شرکت های دانش بنیان بررسی می شود.

حمایت سازمان توسعه تجارت برای صادرات شرکت‌های دانش بنیان

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت در پاسخ به سیتنا: کریدور تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف می‌شود

در ادامه، بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر آنکه چه مقدماتی برای توسعه بازار صادراتی شرکت های دانش بنیان و حضور در بازار بین الملل درر نظر گرفته اید، گفت: اینکه رویکرد دولت‌ها صادرات محور باشد مساله مهمی است که در این رویداد به آن نمی پردازیم، اما در وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت بحث رفع تعهدات ارزی را بر عهده دارد و بزرگترین سخت‌گیری در حوزه دانش بنیان ها هم همین مورد تعهدات ارزی است، لذا در این راستا کریدوری را برای تعهدات ارزی تعریف می کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: دومین مشوق سازمان توسعه تجارت برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های خارجی آن است که هر یارانه ای که برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای شرکت‌های معمولی مدنظر دارد، 25 درصد بیشتر را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر می‌گیرد.

وی، خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلف باید در آینده پای کار باشند و در این راستا هر شرکتی که برای صادرات اقدام کرد حاکمیت هم از آن حمایت کند، چراکه هر که صادرات کند، سود خواهد کرد و در این راستا سازمان توسعه تجارت آنچه در اختیار داشته باشد را برای شرکت های دانش بنیان مهیا می‌کند.

انتهای پیام

خبرنگار زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-09-26 12:02

افزودن دیدگاه جدید