کد مطلب: 

284983

وزارت اقتصاد: پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو کاملاً اینترنتی انجام می‌شود

طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد، برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو دیگر نیازی به مراجعه حضوری کاربران به دفاتر اسناد رسمی نیست زیرا این فرآیند کاملا به صورت اینترنتی انجام خواهد شد، بنابراین اگر شخصی قصد خرید و فروش خودروهای داخلی یا خارجی را دارد، باید به درگاه پرداخت مالیات خودرو، در سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مالیات خودروی خود را پرداخت کند.
وزارت اقتصاد: پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو کاملاً اینترنتی انجام می‌شود

به گزارش سیتنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب یک رسانه با عنوان «مارپیچ مالیاتی معاملات خودرو»، در جوابیه‌ای توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شدند. بنابراین ۲۵۲ هزار خودرو شناسایی شد که مبلغ مالیات آنها به دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. امسال خودروهای بالای سه میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شوند و از این رو تعداد خودروهای لوکس به ۱۷۰ هزار دستگاه با مالیات سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

دولت معتقد است که اگر به سمت تأمین مالی غیرتورمی بودجه برود، قطعاً تورم کاهش پیدا خواهد کرد. مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد، مطالبه به‌حقی است. به همین دلیل، دولت بر این باور است که مالیات را باید از کسانی اخذ کند که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و دولت معتقد است اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، می‌تواند به تکالیف خود عمل کند و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاورد.

لازم به یادآوری است که قانونی برای گرفتن مالیات از چند خودرو وجود ندارد، بلکه مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس و گران‌قیمت و املاک لوکس است که از سال ۱۴۰۰ این مسئله در قوانین بودجه گنجانده شده است و اتفاقاً درآمدهای دولت در این زمینه به مرور با شناسایی مالکان و شفافیت بیشتر، رو به افزایش است و رقم قابل توجهی نیز می‌شود.

در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم مالیات بر خودروی لوکس وجود دارد. امسال هم طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ عدد سه میلیارد تومان برای خودروی لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از سه میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند؛ اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از سه میلیارد باشد، به عنوان لوکس قلمداد شده و از ابتدای سال جاری مشمول یک درصد مالیات می‌شوند.

ضمناً قانون در مورد مجموع ارزش خودرو سخنی نگفته است، ولی تصریح دارد که اگر ارزش یک خودرو بیش از سه میلیارد باشد، امسال مشمول مالیات بر خودروی لوکس می‌شود، به این معنی که اگر فردی ۱۰ خودروی پراید هم داشته باشد، طبق قانون امسال مشمول قانون خودروی لوکس نمی‌شود.

در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۷۷ هزار خودرو لوکس شناسایی شد که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شد که تاکنون از این رقم ۷۷۰ میلیارد تومان وصول شده است. در سال گذشته، ۲۵۲ هزار خودرو شناسایی شد که مبلغ مالیات آنها به دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. از این رقم بخش کمی از آن مالیات تاکنون وصول شده که علت آن نیز این است که مالیات‌ها به تازگی به مودیان اعلام شده است. ۵۲۰ هزار خودرو لوکس نیز برای سال جاری شناسایی شده که به گفته سازمان امور مالیاتی اقدامات مربوط به آنها به سرعت در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

به هر حال، بخشی از دلایل میزان بالای اعتراضات، فقدات داده‌های کافی است که به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسد. در نتیجه لازم است تا هر چه سریع‌تر اقدامی در ارتباط با افزایش دقت اطلاعات مورد استفاده سازمان امور مالیاتی انجام شود.

اما دلیل شرایط جدید در خصوص مالیات بر نقل و انتقال خودرو این است که با توجه به فراهم شدن امکان صدور و استفاده از برگ سبز خودرو به جای سند، بسیاری از خریداران و فروشندگان خودرو، از طریق دفاتر اسناد رسمی برای خرید و فروش خودرو اقدام نمی‌کنند و این موضوع موجب عدم پرداخت مالیات شده است. به همین دلیل مالیات نقل و انتقال خودرو به وجود آمد تا افرادی که قصد خرید و فروش خودرو را دارند، در ابتدای امر به سامانه پرداخت مالیات خودرو مراجعه کرده و نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدامات لازم را انجام دهند.

در گذشته، فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک، برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه و در آن‌جا هزینه ثبت را پرداخت می‌کردند. در مبلغ ثبتی که پرداخت می‌شد، ۶۰ درصد مربوط به مالیات بود که خود دفتردار آن را پرداخت می‌کرد. اما در حال حاضر، باید مالیات نقل و انتقال خودرو را در ابتدا پرداخت کرد. با این روش دیگر کسی نمی‌تواند نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود بی‌توجه باشد. همچنین افرادی که قبلا مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکرده‌اند، در گروه بدهکاران مالیاتی ثبت می‌شوند و امکان خروج از کشور را ندارند.

در حال حاضر پرداخت مالیات از طریق وب‌سایت مالیاتی انجام می‌شود. با مراجعه به سایت تعویض پلاک یا امور مالیاتی، امکان پرداخت مالیات و گرفتن نوبت تعویض پلاک وجود دارد. در گذشته فروشنده بعد از مراجعه به سایت http://my.tax.gov.ir و دریافت رسید پرداخت، در مرحله بعد می‌توانست به سایت تعویض پلاک برود و نوبت خود را رزرو کند. اما اکنون با مراجعه به سایت پرداخت مالیات می‌توان از همان‌جا، نسبت به دریافت نوبت تعویض پلاک هم اقدام کرد.

البته به هیچ عنوان مراجعه حضوری مطرح نیست؛ بلکه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو کاملا به صورت اینترنتی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری کاربران به دفاتر اسناد رسمی نیست؛ بنابراین اگر شخصی قصد خرید و فروش خودروهای داخلی یا خارجی را دارد، باید به درگاه پرداخت مالیات خودرو، در سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مالیات خودروی خود را پرداخت کند. در واقع اضافه شدن بخش جدیدی تحت عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو به این سامانه، پرداخت مالیات خودرو را امکان‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-09-11 09:04

افزودن دیدگاه جدید