کد مطلب: 

283684

مدیرکل ICT کرمان: برای توسعه ارتباطات روستایی در استان به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: وضعیت ارتباطات روستاها در دولت سیزدهم بهبود یافته اما همچنان با وضع مطلوب فاصله داریم و در این زمینه بیش از دو هزار میلیارد تومان در استان کرمان باید هزینه شود تا به توسعه مدنظر برسیم.
حسین ساجدی فر

به گزارش سیتنا، حسین ساجدی فر صبح روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد سالروز شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا در مزارشریف افغانستان) افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند و در شرایطی که به صورت میانگین حدود ۸۰ درصد روستاهای ما به شبکه متصل شده اند و ۱۰ درصد از برنامه عقب مانده ایم، تلاش می کنیم که تا پایان سال جاری این آمار را به ۹۵ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه اتصال ۹۹ درصد روستاهای استان کرمان به اینترنت مطلوب تکلیف شده است اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۴۰ روستای این استان به اینترنت متصل شده اند و برای پوشش ۱۰۰ درصدی ۶۰۰ روستا باقی مانده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: اتصال ۳۰۰ روستای استان کرمان بین دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تقسیم بندی شده و تا پایان مهرماه، ایرانسل به تنهایی قادر خواهد بود ۹۰ سایت جدید ایجاد کند که ۱۶ مورد از این میزان در حوزه جیرفت است و طی ۲ ماه آینده تلاش می کنیم که این ۱۶ سایت به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: در حوزه همراه اول نیز نزدیک به ۱۵۰ سایت باید ارتقا پیدا کند و ۷۰ تا ۸۰ سایت جدید نیز احداث شود که نیازمندیم اپراتورها در این حوزه قوی تر وارد عمل شوند.

ساجدی فر افزود: راه اندازی دو هزار کیلومتر خط انتقال در مناطق روستایی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان ها ابلاغ شده که فاز به فاز اجرا می شود و این اتفاق بسیاری از مشکلات روستاها را رفع می کند.

مشکلات توسعه ارتباطات در استان کرمان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: وضعیت استان کرمان در حوزه ارتباطات مناسب نبود و مهمترین عامل آن نیز پهناور بودن بیش از حد استان و موقعیت جغرافیایی این استان کار را سخت کرده بود.

وی با اشاره به سفر روزهای گذشته به جیرفت و ارزیابی وضعیت ارتباطات در جنوب استان بیان کرد: کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان جیرفت بیش از ۳۲۰ روستاست در حالی که این آمار در برخی استان های همجوار به ۳۰۲ روستا می رسد و این آمار نشان می دهد که تعداد روستاهای یک شهرستان ما به تنهایی از یک استان بیشتر است.

ساجدی فر یادآور شد: مسیرهای سخت‌گذر و برخی کم‌توجهی ها دست به هم داده بودند که وضعیت ارتباطات خوبی در این منطقه نداشته باشیم، گرچه زحماتی در این حوزه کشیده شده و این پراکندگی کار را دشوار کرده است.

وی با اشاره به درخواست های ساخت سایت BTS گفت: احداث صرف سایت مشکل را حل نمی کند و موضوع دیتا و خط انتقال نیز بسیار مهم است؛ برخی سایت های ۴g در برخی نقاط به علت وجود کوهستان کارایی ندارد و دیتا به همه مردم نمی دهند لذا این مناطق باید یا به سایت جدید و یا به فیبرنوری متصل شوند که موقعیت جغرافیایی برخی مناطق استان پهناور کرمان در این حوزه بسیار اثرگذار است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: احداث یک سایت معمولی حدود ۷۰ میلیارد ریال هزینه دارد اما اگر سایتی موجود باشد و بخواهیم آن را از مکالمه به اینترنت ارتقا دهیم بیش از ۳۰ میلیارد ریال هزینه دارد. فیبر کشی در صورتی که مسیر سنگلاخی نباشد هر کیلومتر شش میلیارد ریال هزینه دارد و رقم و حجم کار در استان کرمان آنقدر زیاد است که علت عمده توسعه پیدا نکردن این استان، برخی شهرستان های کوهستانی و سخت گذر تلقی می شود.

وی خاطر نشان کرد: افزودن هزینه های برق، جاده و دیگر موارد به بحث توسعه اینترنت باعث ایجاد هزینه های غیرمتعارف در استان کرمان می شود و وزارت ارتباطات نیز ترجیح می دهد پروژه ها را در مناطق با بازدهی بیشتر و هزینه کمتر اجرا کند.

ایرانسل به وظایف خود در کرمان عمل نکرده است

ساجدی فر اضافه کرد: ایرانسل و همراه اول دو بال پرواز حوزه ارتباطات هستند و باید متناسب پرواز کنند، اما ایرانسل نقش خود را تاکنون در استان کرمان ایفا نکرده و طی این سال ها کرمان را مورد کم توجهی قرار داده است؛ کرمان به نسبت استان های همجوار جمعیت و وسعت بیشتری دارد و برای اپراتورها همکاری در این حوزه توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: دفتر منطقه‌ای اپراتور ایرانسل استان کرمان در هرمزگان بود و اینکه چرا این دفتر در بندر عباس قرار گرفته بود، باید مسئولان زمان خود پاسخگو باشند اما این اقدام باعث شده بود تمامی تجهیزات ایرانسل عمدتا در هرمزگان احداث شود؛ جالب است که هرمزگان نصف جمعیت کرمان را دارد و وسعت آن نیز یک سوم استان ماست اما این استان اکنون ۲۰۰ سایت ایرانسل بیشتر از ما دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان تصریح کرد: در نشستی که دو هفته پیش در مجلس شورای اسلامی و در جمع نمایندگان استان کرمان و وزارت ارتباطات برگزار شد، مصوب کردیم ایرانسل دفتر کرمان خود را راه اندازی کند.

وی ادامه داد: قرار بود مدیرعامل شرکت ایرانسل و معاونان او شنبه هفته گذشته به کرمان سفر کنند که تا پای پرواز هم رفتند اما بلیط هواپیما پیدا نشد و این سفر بسیار مهم به تعویق افتاد؛ در حالی که هر روز تاخیر راه اندازی دفتر کرمان برای ما هزینه زیادی دارد و مردم هم از این نعمت ارتباطات محرم مانده اند.

ساجدی فر بیان کرد: اینترنت شهری و روستایی و راه های زمینی بین شهرستانی استان کرمان وضعیت مناسبی ندارد و امیدواریم با راه اندازی دفتر این مشکل رفع شود.

وی ابراز داشت: مصوبات خوبی با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان کرمان محقق شد و اگر نمایندگان پای کار باشند توسعه استان بهتر اتفاق می افتد.

اداره تنظیم مقررات در کرمان نداریم

ساجدی فر گفت: اداره تنظیم مقررات و ارتباطات رایویی ذیل وزارت ارتباطات را در کرمان نداشتیم و این اداره وظیفه نظارت بر اپراتورها را دارد که بازوی نظارتی وزارت ارتباطات است لذا روال اداری دست و پای ما را برای نظارت بر اپراتورها می بست و پس از طرح این موضوع در نشست مجمع نمایندگان با وزیر ارتباطات مقرر شد که اختیارات سازمان تنظیم مقررات رادویی به اداره کل ارتباطات کرمان محول شود.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست مقرر شد سوییچ جدید شهرستان راور در دستور کار قرار گیرد و این کار طی دو ماه انجام تا مشکلات تلفن ثابت برخی از مناطق کرمان به سرعت رفع و «های وب» نیز دفتر کرمان خود را راه اندازی کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان افزود: همچنین بنا شد مجتمع آی سی تی استان کرمان نیز که دو سال نیمه کاره رها شده بود، تکمیل شود تا تجمیع خدمات وزارت ارتباطات را در این مجتمع داشته باشیم و این مهم به خدمت رسانی بهتر به مردم کمک می کند. این مجتمع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یک تیم به تازگی به کرمان آمده تا این پروژه را به سرعت به اتمام برساند.

وی یادآور شد: همچنین مقرر شد پردیس استانی پارک فاوا در استان کرمان احداث شود و در حوزه فناوری اطلاعات و شرکت های نوپا این پارک را داشته باشیم که تا پایان سال جاری پوشش ۹۵ درصدی اینترنت روستایی را تکمیل کنیم.

دستگاه ها برای اجرای طرح های روستایی همکاری کنند

ساجدی فر گفت: این حجم بزرگ کار بدون کمک و همراهی ادارات مختلف شدنی نیست و بسیار نیازمند کمک شهرداری ها، راهداری و منابع طبیعی هستیم؛ اپراتورها خصوصی هستند اما تمامی امور طرح های روستایی ازجمله برنامه ریزی و نظارت و احداث، دولتی محسوب می شود و اپراتورها با پول دولت این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: ادارات مختلف نباید اجرای این طرح ها را به چشم بخش خصوصی ببینند، بلکه با آنها همکاری کنند تا مردم از این نعمات بهره مند شوند.

خطری در احداث سایت های اینترنت مردم را تهدید نمی کند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در ادامه با اشاره به حساسیت های ایجاد شده گفت: از لامپ LED گرفته تا امواج ماهواره، همگی تشعشعاتی دارند و زندگی ما در جوار آنهاست اما تشعشعات ماهواره ها به مراتب بیشتر و فراگیرتر از سایت های ارتباطی است.

وی ادامه داد: BTS های همراه همگی تاییدیه سازمان انرژی اتمی را (به عنوان تنها مرجع تشعشع سنجی) دریافت می کنند و پایین ترین تشعشع را در استانداردهای مد نظر دارند لذا خطری مردم را تهدید نمی کند.

وی افزود: این تکنولوژی در تمامی دنیا استفاده می شود و اگر خطری داشت جای دیگر از آنها استفاده نمی شد لذا مردم باید همراهی کنند و ممانعت مردمی برای توسعه نداشته باشیم تا کار با سرعت پیش برود.

قرارداد فیبرنوری ۳۰ شهر کرمان منعقد شد

ساجدی فر همچنین با اشاره به اجرای پروژه ملی فیبر نوری شهری عنوان کرد: این طرح قرار است که فیبر نوری را به شهرها و منازل مردم برساند و در دنیا عمده بار ترافیکی اینترنت روی ثابت قرار دارد و نسبت آن به اینترنت همراه ۷۰ به ۳۰ است. اینترنت همراه سرعت، کیفیت مناسبی ندارد و هزینه بیشتری دارد لذا مقرر شد که این کار در استان کرمان آغاز شود.

وی با بیان اینکه این پروژه در ۲۲ استان کشور آغاز شده و در کرمان نیز قرارداد آن ارسال شده گفت: یک تا دو هفته پیش شهرداری کرمان و شورای شهر موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام کردند و شهریور ماه سال جاری این پروژه را در این شهر آغاز می کنیم.

ساجدی فر با قدردانی از شورای شهر و شهرداری کرمان تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد مردم اثرات آن را در زندگی خود می بینند و این مهم به افزایش شاخص های اقتصاد دیجیتال بسیار کمک می کند و ترافیک موبایل را کاهش می دهد لذا اینترنت همراه هم با کیفیت تر می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان افزود: پروژه فیبر نوری کرمان را تا پایان سال جاری تمام می کنیم تا فیبر نوری به در منازل مردم برسد.

وی با بیان اینکه قرارداد راه اندازی فیبر نوری ۳۰ شهر استان کرمان امضا شده است اظهار داشت: این قرارداد را برای همه شهرهای استان فرستادیم اما برخی از کلانشهرها با آن موافقت نکردند و حین طرح احتمال می دهیم که به آن ملحق شوند.

اداره کل ارتباطات کرمان متولی اقتصاد دیجیتال شد

ساجدی فر عنوان کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان امسال متولی حوزه اقتصاد دیجیتال کرمان شد که اهمیت زیادی دارد و قرار است سهم این حوزه از تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد این اقتصاد در تهران و ۳۰ درصد در دیگر شهرهاست تصریح کرد: اقتصاد دیجیتال یک مزیت برای استان کرمان به شمار می رود و معرفی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان به عنوان متولی این حوزه، سبب تهیه سند توسعه اقتصاد دیجیتال و تعریف نقشه و راهبرد مشخص برای کرمان می شود که امیدواریم روز به روز شاهد رونق این حوزه باشیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان افزود: این استان متخصصان و فضای خوبی در حوزه اقتصاد دیجیتال دارد و شرکت ها می توانند در این حوزه فعالیت کنند؛ برخی طرح های ما در حال ملی شدن هستند که تمامی آنها اتفاقات خوبی در این حوزه رقم می زند.

وی ادامه داد: کرمان به کارخانه نوآوری نیاز دارد که خود نقطه ابتدا و آغازین برای توسعه اقتصاد دیجیتال است؛ این کارخانه در برخی استان ها سال ها تشکیل شده اما در کرمان هنوز کلید نخورده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-08-08 10:12

افزودن دیدگاه جدید