کد مطلب: 

282972

سردار جلالی: مرزبانی فناوری‌های وارداتی، ضرورت پدافندی است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: هر فناوری که به کشور وارد می‌شود می‌تواند با خود تهدیداتی به دنبال داشته باشد بنابراین مرزبانی در مورد فناوری‌های وارداتی یک ضرورت پدافندی است.
سردار جلالی

به گزارش سیتنا، سردار غلامرضا جلالی روز چهارشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری، بر لزوم طراحی پیوست دانشی برای فناوری های وارداتی در کشور تاکید و تصریح کرد: این وظیفه دانشگاه و جامعه علمی کشور است که با ورود یک فناوری به کشور، پیوستی برای استفاده از مزایای آن فناوری در کنار توجه به تهدیدات و در امان ماندن از آنها تهیه کنند.

وی با اشاره به لزوم به کارگیری مرزبانی فناوری برای رصد تهدیدات مستتر در ذات یک فناوری، افزود: به صورت مشخص در پدافند غیرعامل با مفاهیمی چون تهدیدات انسان‌ساخت، آسیب‌پذیری‌ها، وابستگی متقابل، مخاطرات، و پیامدها سر و کار داریم که وظیفه رصد و پایش آن و برنامه‌ریزی برای رفع آن در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی تهدیدات بالقوه، آسیب پذیری‌ها و نقاط وابستگی متقابل زیرساختی و شناسایی مخاطرات در استان‌ها، کاری از جنس پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: در برنامه جامع پدافند غیرعامل تمام این موارد مورد توجه قرار گرفت و باید برای رفع آسیب ها و نقاط ضعف اقدام شود.

ضرورت هماهنگی بین بخش‌های نظامی و غیرنظامی در راهبرد پدافندی

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حملات سایبری گسترده و متنوع از سوی دشمنان گفت: دستورالعمل عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری در راستای امن‌سازی اضطراری با تاکید بر رفع آسیب‌پذیری‌های فوری در بخش سایبری زیرساخت‌ها تدوین و ابلاغ شد.

وی افزود: دفاع یکپارچه از کشور، ایجاد هماهنگی بین بخش نظامی و بخش غیرنظامی از تکالیف است.

وی بیان کرد: نظام عملیاتی دفاع غیرنظامی کشور با هدف هماهنگی و یکپارچه‌سازی در بخش نظامی و غیرنظامی تدوین شد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در بخش کشوری از نظام عملیاتی غیرنظامی و نظام رزمایش برخوردار هستیم، تصریح کرد: هدف از این اقدامات ایجاد یک دفاع یکپارچه و هم‌افزا بین بخش نظامی و غیرنظامی است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این سازمان، تلاش‌های خود را در راستای ایجاد هماهنگی در دو قالب عملیاتی و برنامه‌های زیرساختی متمرکز کرده است، افزود: برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی، برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های کشور تهیه، تصویب و در اواخر سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد که این برنامه نقشه راه حفاظت و اداره زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم را نشان می‌دهد.

شناسایی تهدیدات لازمه مدیریت مخاطرات

به گفته رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، چنانچه در تشخیص تهدید و شناسایی آن درست عمل نشود، انجام اقدامات لازم برای مدیریت مخاطرات دشوار است و هیچ الگوی مقابله موثری در برابر آن نخواهیم داشت.

سردار جلالی با بیان اینکه در طرح جامع پدافند غیرعامل استانی دو دسته برنامه دنبال می شود، افزود: دسته اول برنامه های عملیاتی است و برای تهدیدات احتمالی باید طرح پاسخ داشته باشیم. دسته دوم برنامه حفظ تداوم کارکردها است و اهمیت این دسته از برنامه‌ها زمانی خود را نشان می دهد که بدانیم برنامه دشمن بر زیرساخت‌هایی که قطع خدماتشان بیشترین تاثیر را بر مردم دارد، متمرکز شده است.

ضرورت ارایه خدمت به مردم در هر شرایطی

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور نسبت به تهیه الگوی برنامه تداوم کارکردهای ضروری اقدام کرده است، افزود: براساس این الگو، سامانه های دارای ارتباط خدمتی بین مردم و سایر زیرساختها، نباید در صورت بروز حملات سایبری با قطع خدمات روبرو شوند و تداوم کارکرد داشته باشند.

سردار جلالی یادآور شد: دستورالعمل عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری تدوین شده است که تمرکز این دستورالعمل بر امن‌سازی اضطراری با تاکید بر آسیب‌پذیری‌های فوری در بخش سایبری زیرساخت‌ها است تا در یک برنامه کوتاه مدت بخش عمده ای از آسیب‌پذیری‌های سایبری برطرف شود.

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه گفته می شود که برای حفاظت فیزیکی و مراقبتی از تجهیزات و زیرساخت های حساس جامعه در برابر تهدیدات احتمالی دشمن برنامه ریزی می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-07-20 08:41

افزودن دیدگاه جدید