کد مطلب: 

282886

مجلس از توضیحات وزیر ارتباطات قانع شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در صحن علنی مجلس و ارائه پاسخ به سوالات نماینده کرمان و راور توانست نمایندگان را قانع کند.
وزیر ارتباطات

به گزارش سیتنا، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سؤال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور مبنی بر اینکه «دلیل ضعف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های عملیاتی ازجمله توسعه ارتباطات و فناوری، توسعه بسترها و شبکه‌های مخابراتی و تأمین اینترنت و عدم نظارت بر اپراتورها چیست؟»

در ابتدای این جلسه ویدئو کلیپی که به گزارش عملکرد 22 ماهه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص داشت را به نمایش گذاشت. در این گزارش عملکرد وزیر ارتباطات با اشاره به‌عنوان این کلیپ  یعنی «از عمق اقیانوس تا اوج آسمان» تأکید کرد که حوزه مأموریتی وزارت ارتباطات و فناوری از اعماق دریا تا اوج آسمان است و در جریان پخش این کلیپ توضیحاتی درباره اقدامات و دستاوردها وزارت ارتباطات در حوزه‌هایی همچون توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه ارتباطات روستایی، راه‌اندازی پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها و... ارائه کرد.

زارع پور در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سؤال نماینده کرمان و راور گفت: بنده در همه حوزه‌هایی که به نمایندگان تعهد داد بودم تا آنجایی که از دستمان برآمده کارکردیم و خوشبختانه دستاوردهای خوبی هم داشته‌ایم. اما در برخی از حوزه‌ها آمارهایی که از گذشته ارائه‌شده بود آمارهای درستی نبود.

وی افزود: بنده در جلسه رأی اعتماد قول داده بودم که در پایان سال 1401 همه روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌کنیم. اما آمار رسمی که وزارت ارتباطات در ابتدای دولت سیزدهم داده بود حکایت از آن داشت که 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار متصل هستند. اما در بررسی‌هایی که در یک‌ماهه اول دولت داشتیم، متوجه شدیم که آمارهای ارائه‌شده دقیق نبوده است و حدود 79 درصد روستاهای بالای 20 خانوار متصل هستند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این اختلاف 10 درصدی یعنی 4 هزار روستا. ما در ابتدای دولت خودمان را برای 3 هزار و 500 روستا آماده کرده بودیم اما این در ادامه این تعداد تبدیل شد به 7 هزار و 600 روستایی که فاقد هرگونه دسترسی ارتباطی هستند. بااین‌وجود باقدرت کار را شروع کردیم و امروز بیش از 4 هزار 300 روستا متصل شده‌اند و این قول را می‌دهیم که تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی گفت: در هر 4 لایه زیرساختی ارتباطی کشور شامل لایه دسترسی، لایه تجمیع، لایه هسته و حتی لایه گیت وی بین‌الملل، کارهای بزرگی انجام‌گرفته است که در به دلیل فرصت کم از آن گذر می‌کنیم اما فقط همین را اشاره‌کنیم در حال حاضر پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را که ده سال پیش باید به اتمام می‌رسید اما به دلایل مختلف پشت گوش انداخته‌شده بود را شروع کردیم.

زارع پور بابیان اینکه با آغاز این پروژه ملی بیش از 3 و نیم خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرارگرفته‌اند گفت: این کار در یک‌صد شهر آغازشده است و با بسنده نکردن به شرکت مخابرات ایران در همه استان‌ها اپراتور دوم مشخص کرده‌ایم تا انحصار ایجاد نشود. ما برای مخابرات ایران رقیب ایجاد کرده‌ایم و الان شبانه‌روزی عملیات حفاری و فیبر کشی شروع‌شده است و این کاری که در کشورهای دیگر حدود 8 سال طول کشیده است تا پایان دولت 80 درصد خانوارها را تحت پوشش فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها قرار خواهیم داد.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به توسعه ارتباطات روستایی گفت: در عقب‌ماندگی‌ها در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و به‌طورکلی مناطق و روستاهایی بود که سخت و صعب‌العبور بودند. اما ما در این مدت بیش از 700 سایت جدید را سیستان و بلوچستان، بیش از 330 روستای کرمان متصل کردیم. سیستان و بلوچستان و کرمان ازجمله استان‌هایی بودند که به لحاظ توسعه ارتباطی از سایر استان‌ها عقب‌تر بودند.

وی با تأکید بنده خودم را وزیر همه جای کشور می‌دانم گفت: بااتصال 330 روستای جدید در استان کرمان میانگین استان را از حدود 70 درصد به حدود 80 درصد رساندیم اما این استان هنوز تا میانگین کشوری یعنی 90 درصد فاصله دارد که امیدواریم تا پایان سال همه روستاهای کشور را تکمیل خواهیم کرد.

زارع پور در ادامه خطاب به نماینده سؤال‌کننده گفت: در طی چهار سال دولت دوازدهم فقط 20 روستای جدید در حوزه انتخابیه ایشان  یعنی شهر کرمان و راور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده بود اما در کمتر از دو سال 62 روستای جدید متصل شده‌اند یعنی سه برابر چهار سال قبل. البته هنوز 70 روستا باقی‌مانده است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-07-18 09:36

افزودن دیدگاه جدید