کد مطلب: 

282457

رشد ۶۲ درصدی قطع عمدی اینترنت در سال ۲۰۲۲ در کشورهای خاورمیانه در قیاس با ۲۰۲۱

داده‌های «نت‌لاس» (NetLoss) که خسارت اقتصادی اقدام دولت‌ها به قطع اینترنت را محاسبه می‌کند، نشان داده است که منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ شاهد ۲۷ مورد قطع اینترنت در ۱۱ کشور بوده که از رشد ۶۲ درصدی آن در قیاس با ۲۰۲۱ حکایت دارد. دولت‌هایی که اینترنت را قطع کرده‌اند، در ۲۴.۳ درصد موارد، پیام‌رسانی و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را هدف گرفته‌اند.
رشد ۶۲ درصدی قطع عمدی اینترنت در سال ۲۰۲۲ در کشورهای خاورمیانه در قیاس با ۲۰۲۱

به گزارش سیتنا به نقل از سی‌ان‌ان، بنابر گزارش «نت‌لاس»، در سودان درگیری خشونت‌آمیزی بین ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی موسوم به «واکنش سریع» در جریان است، قطعی اینترنت از ۱۹ آوریل تا ۲۴ آوریل رخ داد و تخمین زده می‌شود که این اقدام بیش از سه میلیون دلار برای این کشور هزینه داشته است.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی سودان کمتر از ۵۲ میلیارد دلار است. به گفته «جامعه اینترنتی»، قطع یک‌هفته‌ای اینترنت همچنین باعث از بین رفتن ۵۶۰ شغل در سودان شده است.

مارک آون جونز، دانشیار دانشگاه حمد‌ بن خلیفه در قطر و کارشناس حوزه اطلاعات نادرست دیجیتالی، می‌گوید که تعطیلی اینترنت تاثیر مخربی بر اقتصاد دارد و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه شرایط خوبی ندارند.

به گزارش گروه تحقیقاتی «حفظ حریم خصوصی دیجیتال» (Top10VPN)، تخمین زده می‌شود که قطع اینترنت در سال گذشته میلیاردها دلار برای دنیا هزینه داشته باشد.

این گروه تحقیقاتی می‌گوید که صرفا در ۲۰۲۲، دنیا شاهد ۱۱۴ مورد قطع اینترنت به دست دولت‌ها در ۲۳ کشور بوده است که بیش از ۲۴ میلیارد  و ۷۰۰ میلیون دلار ضرر داشته است. به گفته این گروه، امسال نیز دست‌کم ۸۱ مورد قطع اینترنت در ۱۴ کشور رخ داده است که هزینه آن نزدیک به دو میلیارد دلار برآورد می‌شود.

هانا کریتم، مشاور ارشد «جامعه اینترنتی»، می‌گوید که برای محاسبه هزینه قطع اینترنت، از متغیرهایی مانند حجم اقتصاد و میزان وابستگی کشور به فناوری استفاده شده است.

او یادآور می‌شود که در وضعیتی که اینترنت برای اقتصاد جهانی حیاتی شده است، خاموشی اینترنت رویکرد بدون هزینه‌ای برای دولت‌ها نیست.

کریتم همچنین تاکید می‌کند که هزینه‌های محاسبه‌شده این گروه برای قطع اینترنت، تخمینی است و لزوما هزینه دقیق واقعی را منعکس نمی‌کند، اما به سیاستگذاران اجازه می‌دهد که برخی از تاثیرات تصمیم‌های خود را در زمینه دسترسی به اینترنت بازبینی کنند.

به گفته او، برای مثال اگر عربستان سعودی که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان عرب است، اینترنت را ۲۴ ساعت قطع کند، تقریبا ۱۲ میلیون دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت و یک میلیون و ۸۳۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی و ۳۸ شغل را از دست خواهد داد.

همچنین، برای امارات متحده عربی که مرکز مالی، تجاری و گردشگری منطقه است، قطع کامل اینترنت چهار میلیون و ۷۷۰ هزار دلار در روز هزینه خواهد داشت و حدود دو میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از دست خواهد داد.

به گزارش «Access Now» که سازمانی غیردولتی و حامی حقوق مدنی دیجیتال است، هند با ۸۴ مورد قطع اینترنت در سال گذشته میلادی، بیشترین تعداد قطع اینترنت به دست دولت را داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (5 رای)
سیتنا 1
2023-07-06 15:19

افزودن دیدگاه جدید