کد مطلب: 

279971

توانمندی صندوق نوآوری در برنامه‌ریزی برای نظام تامین مالی اقتصاد نوآوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری چند سالی است که نگاه عمودی به اقتصاد نوآوری دارد و توان برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف اقتصاد فناوری و نظام تامین مالی آن را پیدا کرده است.
توانمندی صندوق نوآوری در برنامه‌ریزی برای نظام تامین مالی اقتصاد نوآوری

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر، در نشست خبری نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: نوآوری در دنیا با این ایده در اقتصاد مطرح شد که مواهبش از طریق سازوکارهایی مثل مالیات به همه اعضای جامعه برسد. این مسئله صرفا مختص ایران نیست و در دنیا نیز چنین دغدغه‌ای وجود دارد، اما بعدها جریانی در حوزه اقتصاد نوآوری شکل گرفت که نگران این موضوع بود که آمارها نشان می‌دهد لزوما همه مواهب دانش‌بنیان به نحو احسن به بخش‌های کمتر برخوردار یک جامعه نمی‌رسد.

وی افزود:  پس از این بود که مسئله «نوآوری فراگیر» در دنیا طرح شد و شعارش این بود که محرومان یک جامعه خود در حوزه نوآوری دخیل شوند و نوآوری از محرومان، به محرومان و برای محرومان باشد. در ایران نیز این رویکرد به نوآوری فراگیر مطرح و روی ادبیات نظری آن کار شد. برای مثال موسسه «دانشمند» که  زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است نیز اقدامات خوبی در این زمینه به ثمر رساند.

ملکی‌فر بیان کرد: بسیاری در کشور ما تصور می‌کنند که نهادی مانند صندوق نوآوری تنها یک رابطه افقی با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و تنها کارویژه‌اش این است که به بهترین شکل تسهیلاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کند، اما صندوق چندسالی است که نگاه عمودی به اقتصاد نوآوری نیز دارد و توان برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف اقتصاد فناوری و نظام تامین مالی آن را پیدا کرده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اظهار کرد: در نمایشگاه آبادیران در کنار دیگر دست‌اندرکاران و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و از همه ظرفیت‌های صندوق استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری در حوزه حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در رویداد‌های مختلف اعم از رویداد‌های توسعه فناوری و نمایشگاه‌ها ابزارهای متفاوتی دارد. از آغاز سال 1402 ما یک فهرست 257 تایی از نمایشگاه‌های داخلی را داریم که شرکت‌ها می‌توانند با یارانه صندوق در آن‌ها شرکت کنند.

ملکی‌فر افزود: در نمایشگاه‌هایی که اهمیت بیشتری برای صندوق دارند، اقدام به برپایی پاویون می‌کنیم. برای مثال آخرین پاویونی که صندوق نوآوری مختص شرکت‌های دانش‌بنیان برپا کرد، نمایشگاه کشاورزی و صنایع غذایی شیراز بود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در نمایشگاه آبادیران ما 70 درصد از هزینه‌های احداث غرفه را تا سقف 30 میلیون تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کنیم. خود صندوق هم به عنوان یک نهاد تامین مالی در این نمایشگاه غرفه خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از تسهیلات صندوق نوآوری تسهیلات لیزینگ است که به مشتریان شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود تا فرایند خرید محصولات دانش‌بنیان تسهیل شود، گفت: صندوق نوآوی در عرضه محصولات دانش‌بنیان در نمایشگاه آبادیران و نیز در بخش‌های محروم، از این ابزار خود استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-05-01 14:10

افزودن دیدگاه جدید