کد مطلب: 

277992

بلواسکای، رقیبی جدی برای توئیتر

شبکه اجتماعی Bluesky که توسط جک دورسی راه اندازی شده، جایگزینی قدرتمند و جدی برای توییتر است و فقط با دعوتنامه در دسترس می‌باشد و این در حالی است که هنوز خبری مبنی بر اینکه این شبکه اجتماعی چه زمانی راه اندازی عمومی می‌شود، در دسترس نیست.
بلواسکای

به گزارش سیتنا، Bluesky به عنوان جایگزینی برای توییتر، توسط مدیرعامل توییتر پشتیبانی می شود و به اپ استور راه پیدا کرده است. اگرچه این برنامه هنوز فقط به عنوان یک نسخه بتای دعوتی در دسترس است، اما ورود به اپ استور آن نشان می دهد که راه اندازی عمومی این شبکه اجتماعی ممکن است نزدیک باشد.

از اکتبر 2022، زمانی که تیم پشتیبان پروژه به‌روزرسانی‌ را در وبلاگ Bluesky به اشتراک گذاشت، چیز زیادی از Bluesky در دسترس نبود که بدانیم وضعیت پروتکل اجتماعی این برنامه جدید توییتر چگونه است.

AT یا پروتکل انتقال تایید شده، قابلیت اصلی Bluesky است، مشابه پروتکل ActivityPub که به Mastodon قدرت می دهد، AT ابزار ایجاد یک شبکه اجتماعی فدرال و غیرمتمرکز را ارائه می دهد. با این حال، انتقاداتی از پروژه وجود دارد، به ویژه از طرف Mastodon و توسعه دهندگان دیگر که اشاره کردند که ActivityPub (یک استاندارد توصیه شده W3C) در حال حاضر یک "Fediverse" بزرگ و رو به رشد از سرورهای متصل به هم را تامین می کند.

پروژه Bluesky که اکنون یک شرکت عام المنفعه است، در ابتدا در توییتر از سال 2019 و زمانی که جک دورسی به عنوان مدیرعامل فعالیت می کرد، طراحی شده بود. توییتر نیز سال ها از این مجموعه حمایت مالی خود را ارائه می کرد. اگرچه تأسیس آن خیلی زودتر از فروش شرکت به مالک فعلی ایلان ماسک بود، این دو مدیر اجرایی اخیراً در مورد ایده پروتکل منبع باز بر روی پیام های متنی قبل از خرید ماسک در توییتر بحث کرده بودند.

در مکاتباتی، دورسی به ماسک توضیح داد که «به یک پلتفرم جدید نیاز است. نمی تواند یک شرکت باشد. به همین دلیل من [توئیتر] را ترک کردم.» (دورسی در نوامبر 2021 از سمت مدیرعاملی در شبکه اجتماعی کنار رفت اما تا می 2022 در هیئت مدیره توییتر باقی ماند.)

مدت کوتاهی پس از کنار گذاشتن وظایف مدیرعاملی خود، دورسی در توییتر به طور علنی درباره Bluesky صحبت کرد و آن را به عنوان "یک استاندارد غیرمتمرکز باز برای رسانه های اجتماعی" توصیف کرد. این بحث در زمانی صورت گرفت که دورسی افکار خود را در مورد تصمیم توییتر برای ممنوع کردن پرزیدنت ترامپ از پلتفرم خود به اشتراک می گذاشت. او معتقد بود که Bluesky توانایی پلتفرم‌های بزرگ و متمرکز  مانند توییتر  را کاهش می‌دهد تا از نظر تصمیم‌گیری اینکه کدام کاربران و جوامع می‌توانند در گفتار شرکت کنند و چه کسی مسئول تعدیل آن محتوا باشد، قدرت زیادی داشته باشند.

اما با توجه به اینکه ماسک اکنون در راس توییتر قرار دارد، مشخص نیست که آیا این دو پروژه ممکن است در هم تنیده شوند یا خیر؟

Bluesky سال گذشته گفت که 13 میلیون دلار برای اطمینان از آزادی و استقلال برای شروع تحقیق و توسعه دریافت کرده است و اشاره کرد که جک دورسی در هیئت مدیره آن حضور دارد. همچنین اعلام کرد که تامین مالی Bluesky توسط توییتر «مشروط به هیچ شرطی نیست، به جز یکی، اینکه Bluesky باید به تحقیق و توسعه فناوری‌هایی بپردازد که امکان گفتگوی عمومی باز و غیرمتمرکز را فراهم می‌کند».

با این حال، امروزه توییتر به شدت هزینه های خود را کاهش داده است، از جمله از طریق اخراج کارکنان، حراجی ها، تعطیلی دفاتر و حتی پرداخت نکردن صورت حساب های خود. اگر پروژه جانبی مانند Bluesky در اولویت باقی بماند جای تعجب خواهد بود.

اکنون برنامه Bluesky به صورت عمومی منتشر شده است و برخی از کاربران دعوت شده اند تا آن را امتحان کنند. بر اساس اطلاعات شرکت اطلاعات اپلیکیشن، اپلیکیشن Bluesky iOS در 17 فوریه 2023 عرضه شد و تقریباً 2000 نصب داشته است. با توجه به وضعیت فقط دعوت، احتمالاً در حال حاضر فقط آزمایش‌کنندگان بتا را نشان می‌دهد که به تازگی اضافه شده‌اند. این برنامه هنوز در هیچ نمودار برتر ایالات متحده رتبه بندی نشده است و در Google Play در دسترس نیست.

سایت تک کرانچ اعلام کرده که ما دعوت‌نامه‌ای برای این سرویس دریافت کردیم و دریافتیم که به عنوان یک تجربه کاربردی، در صورتی که هنوز هم کاملاً خالی است، شبیه توییتر است.

به عنوان یک برنامه کاملاً جدید، لیست کاربران پیشنهادی Bluesky بلافاصله تحت تأثیر نام‌های بزرگ چهره‌های عمومی در حین ورود قرار نگرفت. در همین حال، Mastodon توانسته است افراد سرشناس بیشتری را پس از خروج ماسک از توییتر جذب کند.

این برنامه یک رابط کاربری ساده ارائه می دهد که در آن می توانید روی دکمه پلاس کلیک کنید تا یک پست 256 کاراکتری ایجاد کنید که می تواند شامل عکس باشد. (اگرچه، بر خلاف Mastodon، به خاطر دسترسی، متن جایگزین را از شما درخواست نمی کند).

می‌توانید افراد دیگر را مانند توییتر جستجو و دنبال کنید، سپس به‌روزرسانی‌های آن‌ها را در جدول زمانی صفحه اصلی مشاهده کنید. نمایه‌های کاربر دارای همان ویژگی‌هایی هستند که انتظار دارید: عکس نمایه، پس‌زمینه، بیوگرافی و معیارها، مانند تعداد دنبال‌کنندگان و پست‌هایی که یک کاربر دارد و همچنین تعداد افرادی که آنها را دنبال می‌کنند. فیدهای نمایه نیز به دو بخش مانند توییتر تقسیم می شوند: پست ها و پست ها و پاسخ ها.

کاربران Bluesky می‌توانند حساب‌ها را به اشتراک بگذارند، نادیده بگیرند و مسدود کنند، اما ابزارهای پیشرفته مانند افزودن آنها به لیست‌ها هنوز در دسترس نیستند.

برگه کشف در مرکز پایین پیمایش برنامه مفید است، پیشنهادات بیشتر «چه کسی را دنبال کنید» و یک فید در حال اجرا از به‌روزرسانی‌های Bluesky اخیراً ارسال شده را ارائه می‌دهد. دومی این فرصت را به شما می دهد تا افراد بیشتری را پیدا کنید که ممکن است دوست داشته باشید آنها را دنبال کنید، بر اساس پست های آنها و نه صرفاً بیوگرافی.

پست‌ها را می‌توان به آن‌ها پاسخ داد، بازتوییت کرد، لایک کرد و از یک منوی سه نقطه‌ای گزارش کرد، از طریق Share Sheet iOS در برنامه‌های دیگر به اشتراک گذاشت یا به‌عنوان متن کپی کرد.

یک برگه دیگر به شما امکان می دهد اعلان های خود را بررسی کنید، از جمله لایک ها، پست های مجدد، دنبال کردن و پاسخ ها، همچنین مانند توییتر.

گفتنی است که فعلاً اطلاعاتی پیرامون زمان دقیق عرضه عمومی بلواسکای یا انتشار آن بر روی سایر پلتفرم‌ها منتشر نشده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-03-02 09:34

افزودن دیدگاه جدید