کد مطلب: 

274105

لزوم تقویت رابطه دانشگاه و تولید به منظور رشد زیست‌بوم نوآوری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت هرچه بیشتر ارتباط میان دانشگاه، صنعت و بازار، حلقه مفقوده رشد جهشی صنایع نرم و خلاق و اقتصاد دانش‌بنیان است.
جلیل رحیمی جهان آبادی

به گزارش سیتنا، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد گفت: یکی از راهبردی‌ترین مسائل در مورد شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و نوآور این است که ضریب نفوذ این شرکت‌ها در محیط‌های آکادمیک افزایش یابد و دانشجویان آینده خود را در قالب این شرکت‌ها و شرکت‌های خلاق پیگیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: شاید یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های مفقوده در زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت کشور، ارتباط ضعیف دانشگاه، بازار، صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی کشور باشد. دانشگاه در هر کشوری محل تولید ایده، ابتکار، خلاقیت و محصولات ابتکاری و نوآورانه است. بدیهی است که همه صنایع و بخش‌های ما از خودروسازی گرفته تا تولید نرم‌افزار، کشاروزی، خدمات و سایر حوزه‌ها باید اتصالی قوی و دائمی به این منبع الهام بخش فکر و ایده داشته باشند.

رحیمی جهان آبادی ضمن تبیین زوایای مختلف ارتباط‌گیری میان بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی با نهاد دانشگاه و صنایع نرم و خلاق و اکوسیستم دانش‌بنیان کشور، بیان کرد: استارتاپ دانشجویی باید بتواند تجربه‌ای دست اول در ارتباط مستقیم با بازار و صنعت داشته باشد. در این بین، دو آسیب مشهود است، هم دروس آکادمیک و محیط دانشگاهی ما تئوری محور است و کمتر به سمت عملگرایی و اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان رفته است، هم دستگاه‌های اجرایی مختلف، هنوز به اهمیت تقویت ارتباط با دانشگاه و این زیست‌بوم پی نبرده‌اند.

نماینده تربت جام و تایباد، گفت: در حوزه انتخابیه ما پتانسیل‌های کشاورزی بالایی وجود دارد، اما کشاورز بر اساس تجربیات سنتی خود عمل می‌کند. مرکز اجرایی دولت نیز کار خود را انجام می‌دهد و یک دانشکده کشاورزی نیز هست که مسیر خود را طی می‌کند، این آسیب را می‌توان به بخش عمده‌ای از سیستم دانشگاهی کشور تعمیم داد. بدون شک مجلس آماده است تا برای تقویت ارتباط میان استارتاپ‌های دانشجویی و بخش صنعت و بازار در کنار معاونت علمی، فناوری و  اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری قرار گیرد. هم‌افزایی بیشتر می‌تواند در این زمینه بر دامنه و عمق تلاش‌ها و تاثیر آن بیافزاید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-11-09 15:01

افزودن دیدگاه جدید