کد مطلب: 

265865

برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات هوشمندسازی کنتورهای گاز از سال آینده

در «آیین رونمایی از طرح کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» ضمن معرفی و تشریح مزایای پلت‌فرم هوشمند کنتورهای گاز مبتنی بر اینترنت اشیاء، تاکید شد که شرکت‌های بازیگر در این مشارکت چهار جانبه آمادگی دارند تا پس از تایید شرکت ملی گاز، این محصول را به مشترکان خرد (خانگی) و مشترکان پرمصرف و تجاری (کارخانجات) ارائه دهند.
مدیریت هوشمند کنتورهای گاز

به گزارش خبرنگار سیتنا، «آیین رونمایی از طرح کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» عصر چهارشنبه 13 بهمن ماه 1400 با حضور مدیران ارشد بانک پاسارگاد، هلدینگ فناپ زیرساخت، شرکت فناپ زیرساخت، صندوق سرمایه گذاری نفت و سایر اعضای کنسرسیوم مشتمل بر شرکت‌های کنتورسازی اکباتان، اتصال صنعت میانه و ایرانسل و همچنین مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران در محل سالن همایش‌های دانشگاه خاتم، برگزار شد.

هوشمندسازی اندازه گیری گاز در حوزه انرژی های تجدیدناپذیر از اهمیت دوچندانی برخوردار است و باید از منظرهای مختلف، اصلاحاتی روی بهره برداری، عرضه و دریافت هزینه های مصرف انرژی از مردم صورت بگیرد. کنتورهای هوشمند گاز با هدف کنترل و نظارت هوشمند و آنلاین بر کنتورهای صنعتی و خانگی، خوانش از راه دور داده ها و اعتباری نمودن گاربها تولید شده است و در همین راستا طی مراسمی «رونمایی از طرح کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» صورت گرفت.

در این مراسم که مجید چگینی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت، دکتر مجید قاسمی، رئیس دانشگاه خاتم و مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک پاسارگاد، دکتر سیدمهدی علوی‌نیا، مدیر بهینه سازی مصرف گاز شرکت ملی گاز ایران، دکتر شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ زیرساخت، دکتر داور نظری، جانشین مدیرعامل هلدینگ فناپ زیرساخت، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل، سیداحمد روحانی‌پور، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت محمد رضا جعفری، مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان، محمد جابری، مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه، محسن ابوئی مهریزی، رئیس هیات مدیره شرکت اتصال صنعت میانه و سایر مدیران و مسوولان مرتبط با این طرح حضور داشتند، چالش های فعلی و پیش روی استفاده از روش های سنتی و مزایای طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز مطرح شد.

هوشمندسازی کنتورهای گاز به منظور خوانش از راه دور داده‌ها و اعتباری کردن گاز بها

مدیریت هوشمند کنتورهای گاز

مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت در این مراسم اظهار کرد: به واسطه محصولات بومی که در داخل شرکت فناپ زیرساخت داریم ، وارد صنعت چهارم شدیم. اولین پلتفرم PRP کشور در گروه فناپ زیرساخت اتفاق افتاده است و بیش از شش هزار کاربر در حال استفاده از آن هستند.

مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت، گفت: گردآوری و استخراج صحیح اطلاعات میزان مصرف مشترکین یکی از مهمترین روش‌های برنامه‌ریزی منابع به شمار می‌رود و قرائت کنتورهای گاز به صورت سنتی، برنامه‌ریزی برای کنترل و هدایت مصرف را دشوار کرده و زمان، انرژی و هزینه زیادی به همراه داشته است.

ایزدیار، بیان کرد: هوشمندسازی اندازه‌گیری گاز، طرحی کلان است که اجرای آن به همکاری یکپارچه بخش‌های مختلف از جمله شرکت ملی گاز نیاز دارد، شرکت ملی گاز طی فراخوانی در سال 96 کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز را مطرح کرد تا برآورد میزان مصرف انتقال اطلاعات آن طبقه بندی و اتصال به دستگاه‌های مشترکین با استفاده از پلتفرمی هوشمند صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این هوشمندسازی به مشارکت چهارجانبه نیاز داشت تا این فرآیند در مقیاس ملی به سرانجام برسد و علاوه بر ممانعت از هدررفت انرژی گاز، سرعت و بهره‌وری کنتورخوانی و انتقال اطلاعات افزایش یافته و این سرمایه ملی به صورت بهینه مصرف شود.

مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت، گفت: این محصول با هدف کنترل و نظارت هوشمند و آنلاین بر کنتورهای خانگی و خوانش از راه دور داده‌ها و اعتباری کردن گاز بها تولید شده است. 

ایزدیار ادامه داد: پلتفرم یاد شده پس از تایید شرکت ملی گاز در سطح مشترکان خانگی و مشترکان پرمصرف مانند صنایع و کارخانه‌ها ارائه خواهد شد. 

وی، تاکید کرد: ما با یک دهم میزان سرمایه گذاری ارزی، امکان طراحی ایجاد کردیم که باید از گروه مالی پاسارگارد به منظور سرمایه گذاری در این پروژه ملی تشکر کنیم.

عملیاتی سازی پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز با مشارکت و همگرایی بین بازیگران

مدیریت هوشمند کنتورهای گاز

در ادامه مراسم دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم و مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک پاسارگاد، توضیح داد: سیاست های اقتصاد مقاومتی یک شعور ملی است که با عنایت خداوند متعال سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در گروه مالی پاسارگاد پیاده کردیم و اکنون عملکرد این گروه مالی با بندبند این سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق دارد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد، ادامه داد: در بحث صرفه جویی در مصارف انرژی، هوشمند سازی کنتورهای گاز تاثیر پررنگی خواهد داشت. شرکت فناپ زیرساخت به عنوان اولین شرکت استارتاپ کشور در سال 85 شروع به کار کرد و توانست اولین PRP کشور را ارائه کند و اکنون به عنوان مجری و برگزارکننده این آئین در صدد است تا علاوه ارائه توانمندی این مشارکت، با ایجاد همگرایی بین بازیگران این حوزه زمینه را برای عملیاتی سازی پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز فراهم کند.

هوشمندسازی کنتورهای گاز به نفع اقتصاد کشور است

برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات هوشمندسازی کنتورهای گاز از سال آینده

به گزارش خبرنگار سیتنا، در ادامه این مراسم، سیداحمد روحانی پور، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت، گفت: شرکت کنترل گاز اکباتان تا به امروز تولیدکننده کنتورهای گاز، آب و یکسری قطعات خودرو بوده است و قراردادهای متعددی نیز با شرکت ملی گاز ایران در استان های مختلف داشته است. این شرکت از سال 97 حامی اصلی هوشمندسازی کنتورهای گاز بوده و تولید محصولات در این زمینه را فراهم کرده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های شرکت‌های ایرانسل و اتصال صنعت میانه برای ایجاد بستر استفاده از اینترنت اشیاء در این محصول گفت: کارشناسان شرکت کنترل گاز اکباتان طی 10 سال گذشته با تمام توان پیگیر هوشمندسازی و اندازه گیری کنتورهای گاز بوده اند و از توان پرتعداد مهندسین سخت افزار و نرم افزار مشورت گرفته اند تا کامل ترین سیستم کنتور هوشمند را با لحاظ تمام خواسته های بومی شرکت ملی گاز ایران و با مدرن ترین و بهینه ترین روش های ارتباطی اینترنت اشیاء تولید و عرضه نمایند.

روحانی‌پور، ادامه داد: هوشمندسازی کنتورها به نفع اقتصاد کشور است و این پروژه منجر به بهینه شدن مصرف گاز خواهد شد.

وی، اشاره کرد: پلتفروم یاد شده کاملا بومی و مورد تایید شرکت ملی گاز است؛ تعدادی از این کنتورها تولید شده و در برخی مناطق کشور نصب شده است و ما باید به سمت عقد قرارداد با شرکت ملی گاز برویم تا عملیات اجرایی آغاز شود.

وی، تشریح کرد: عملیات نصب کنتورها از سال آینده آغاز می‌شود؛ این کنتورها به لحاظ مصرف خانوار نیز دارای اهمیت است و می‌تواند مصرف و هزینه هر خانوار را به طور مشخص اعلام کند؛ ضمن اینکه اطلاعات مصرف هر خانوار نیز دقیق‌تر خواهد شد و حتی ممکن است منجر به کاهش هزینه‌های خانوار و حتی شرکت ملی گاز شود.

استفاده از سیستم هوشمندسازی کنتورهای گاز در اولویت است

مدیریت هوشمند کنتورهای گاز

در ادامه همچنین دکتر سیدمهدی علوی نیا، مدیر بهینه سازی مصرف گاز شرکت ملی گاز ایران، تشریح کرد: کنتورهای هوشمند گاز  باید دارای تکنولوژی Low Power و باز احیا باشد و به طوری طراحی شود که هم برای مصارف خرد (خانگی) و هم مشترکان پرمصرف و تجاری (کارخانجات) مورد استفاده قرار گیرد.

وی، تاکید کرد: برای بهینه سازی گاز چهار راهکار وجود دارد، اولین راهکار اعمال مقررات در این زمینه است، دومین راهکار این است که تعرفه گاز را به تعرفه ای عادلانه نزدیک کنیم، سومین راهکار فرهنگ سازی مردم در بهینه سازی مصرف گاز است و چهارمین راهکار استفاده از فناوری نوین هوشمندسازی به عنوان ابزاری جهت افزایش پایداری سیستم و افزایش ضریب بهینه سازی است.

علوی نیا، اضافه کرد: استفاده از سیستم هوشمندسازی برای ما در اولویت است و اکنون که در موازنه تولید - مصرف، نقطه تعادل برهم خورده است، باید تکنولوژی های نوین و سیستم های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد؛ بدین معنا که خود مصرف کننده مصرف خود را مدیریت کند و تولیدکننده نیز استاندارد های لازم را رعایت کند و اقدامات لازم جهت بهینه سازی را انجام دهد.

70 درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد

مدیریت هوشمند کنتورهای گاز

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر داور نظری، جانشین مدیرعامل هلدینگ فناپ زیرساخت هم پیرامون چالش های پروژه کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز، گفت: اولین چالشی که شرکت ما و کنتورسازی اکباتان با آن روبه رو هستیم، مدل سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه است. چالش بعدی اخذ گواهینامه ضد انفجار اتکس (ATEX) و دیگری ترکیب مشترکین صنعتی و خانگی پرمصرف، ذینفعان متنوع (افتا، پدافندغیرعامل و ...) می باشد.

جانشین مدیرعامل هلدینگ فناپ زیرساخت، بیان کرد: در حال حاضر 70 درصد سبد انرژی کشور ما را گاز تشکیل می‌دهد؛ این رقم در حالی است روسیه که جایگاه اول گاز دنیا را داراست و میزان مصرف گاز در سبد انرژی آن 55 درصد است؛ این بدان معنا است که ما تنوع کافی در سبد انرژی نداریم.

وی، اشاره کرد: اشکال کار این است که در مدت 10 سال گذشته، ما سرمایه‌گذاری اندکی در صنعت گاز داشته‌ایم. طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت باید 160 میلیارد دلار در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود که از این رقم، 30 میلیارد دلار مربوط به حوزه گاز است و این در حالی است که سه میلیارد دلار هم نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

نظری، ادامه داد: گلوگاه این است که میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاهش پیدا کرده و فشار مخازن افت کرده است. در حال حاضر فشار میادین گازی به اندازه 15 تا 20 سال قبل نیست و موضوع دیگر اینکه مسیر توسعه گاز در روستاها همچنان ادامه دارد و نمایندگان یا استانداران، وعده‌هایی به مردم حوزه‌های خود می‌دهند و این باعث می‌شود پروسه افزایش مصرف همچنان ادامه پیدا کند و با در نظر گرفتن فرسودگی شبکه گاز در برخی نقاط کشور، همه این موارد به معنای آن است که 200 میلیون متر مکعب در روز کمبود گاز داریم.

باید به موضع فناوری و نوآوری نگاه مجددی داشته باشد

مدیریت هوشمند کنتورهای گاز

در پایان این مراسم دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ زیرساخت، تشریح کرد: کشورهای توسعه یافته از ابزار فناورانه برای غلبه بر چالش‌ها استفاده می‌نمایند، اما در کشور ما در کشور ما  دخل و خرج یکی نیست و به جای تولید همچنان نقش مصرف کننده را ایفا می‌کنیم.

جوانمردی، گفت: کشور ما باید به موضع فناوری و نوآوری نگاه مجددی داشته باشد تا مشکلات کلیدی کشور رفع شود و قطعا حضور پلتفرم ها در زندگی روزمره مردم و در خدمات مشتری نهادینه شود که این موضوع در ارائه خدمات B2C بسیار موثر است و طمع آن را چشیده ایم. ما خوشحال هستیم که این اقتصاد نوآوری را در مجموعه فناپ زیرساخت نمایندگی می‌کنیم و این اقتصاد نوآوری تقریبا شش درصد از تولید ناخالص داخلی است.

اعلام آمادگی بازیگران برای ارائه پلت‌فرم هوشمند به مشترکان نهایی

در پایان مراسم آئین رونمایی از پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز اعلام شد که شرکت‌های بازیگر در این مشارکت چهار جانبه، آمادگی دارند تا پس از تایید شرکت ملی گاز که مشتری نهایی به شمار می رود، محصول "IoT" خود را به مشترکین خانگی و مشترکین پر مصرف مانند صنایع و کارخانه‌ها ارائه کنند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-02-03 12:06

افزودن دیدگاه جدید