کد مطلب: 

265745

هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل عمومی با فرایندهای تکراری را از بین خواهد برد

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: هوش مصنوعی حدود ۹۷ میلیون شغل ایجاد می‌کند و در مقابل ۸۵ میلیون شغل را از بین می‌برد؛ بنابراین هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل عمومی را که فرایندهای تکراری دارد از بین خواهد برد و نیاز به شغل‌های تخصصی به‌صورت جدی به وجود می‌آید.
هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل عمومی با فرایندهای تکراری را از بین خواهد برد

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سید ستار هاشمی در یک مراسم با بیان اینکه در روند تحولات بشری از نقطه‌نظر فناوری اطلاعات، یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم بحث اقتصاد دیجیتال و سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی است، گفت: در سال ۲۰۱۷ برآوردی که از سهم اقتصاد دیجیتال برای ۲۰۲۵ شد چیزی حدود ۲۴ درصد سهم کل اقتصاد بود.
وی افزود: اما به روایت آمار و برآوردهایی که انجام‌شده است امروز حجم اقتصاد دیجیتال در دنیا بالغ‌ بر ۳۰ تریلیون دلار است؛ یعنی حدود ۳۰ درصد. همچنین سهم اقتصاد دیجیتال بالغ‌ بر ۴۰ کشور جهان هم از ۴۰ درصد عبور کرده ‌است. این اتفاق و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، بخشی به دلیل شیوع کرونا بوده است و بخشی هم به‌واسطه سیر تحولات مرتبط با فناوری اطلاعات بوده که شتابان‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌‌شد.
معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از مؤلفه‌های کلیدی در شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال در جهان است، گفت: طبق آمار صرفاً سهم اقتصاد هوش مصنوعی را بالغ‌ بر ۱۵ درصد در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌کنند؛ بنابراین وقتی به این آمار نگاه می کنیم، می‌بینیم آثار اقتصاد دیجیتال در تمامی شئونات بشری جدی است و به این مهم می‌رسیم که این حوزه نیازمند توجه و برنامه‌ریزی جدی با نگاه رو به آینده است.
هاشمی در ادامه با تأکید بر اینکه بحث هوش مصنوعی به‌خودی‌خود موضوعیت ندارد، گفت: برای افزایش سهم هوش مصنوعی در اقتصاد و توسعه آن، به‌ طور جدی نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نسل پنجم ارتباطی هستیم. 5G صرفاً یک زیرساخت ارتباطی نیست بلکه یک زیست‌بوم و اکوسیستم است که مؤلفه‌ها و بازیگران متعددی دارد و شکل‌گیری آن باعث می‌شود همه مولفه‌های وابسته به آن شکل بگیرند و رشد کنند و بشر از ظرفیت فراوانی که ایجاد می‌شود، بهره‌مند شود.
وی بابیان اینکه باید آمادگی پذیرش فناوری‌های نوین به‌ویژه در استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در حاکمیت به‌منظور تسهیل امور را فراهم کنیم، گفت: به‌طور مشخص در حوزه اشتغال وقتی به سمت مکانیزه کردن فرایندها می‌رویم این نگرانی ایجاد می‌شود که اثر آن بر اشتغال چه خواهد بود. واقع امر این است که تراز ایجاد اشتغال به‌واسطه هوش مصنوعی مثبت است.
معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات، افزود: بر اساس برآوردها، هوش مصنوعی چیزی حدود ۹۷ میلیون شغل ایجاد می‌کند و در مقابل ۸۵ میلیون شغل را از بین می‌برد؛ بنابراین هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل عمومی را که فرایندهای تکراری دارد از بین خواهد برد و نیاز به شغل‌های تخصصی به‌صورت جدی به وجود می‌آید.
وی تصریح کرد: بنابراین اگر ورود مؤثر و فعالی به موضوع هوش مصنوعی نداشته باشیم شرایطی که برای کشور رغم می‌خورد این خواهد بود که بیکاری به‌واسطه حذف مشاغل عمومی افزایش پیدا می‌کند و در عین آنکه به‌طورجدی نیازمند نیروی کار متخصص پیدا خواهیم کرد، لذا جهت‌گیری‌های ما باید در جهت پرورش نیروی انسانی متخصص در این حوزه باشد. البته در کنار پرورش نیروی انسانی متخصص باید بحث جذب و حفظ آن‌ها را نیز به‌طورجدی موردتوجه قرار دهیم.
هاشمی در ادامه بابیان اینکه در حوزه هوش مصنوعی باید به بحث فاصله میان رگولاتوری و ‌فناوری هم توجه جدی داشت، گفت: امروز شاهد هستیم که فناوری به‌سرعت درحال‌توسعه است اما ما در حوزه تنظیم گری و رگولاتوری نتوانسته‌ایم خود را با این سرعت همراه و هماهنگ کنیم و این باعث شکافی می‌شود که بالقوه استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و در کل فناوری‌های نوین را کاهش می‌دهد؛ بنابراین باید در بحث قانون‌گذاری در فناوری‌های نوین هم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-01-30 14:51

افزودن دیدگاه جدید