کد مطلب: 

262784

وزیر بهداشت: حرکت بیمه‌ها به سمت خدمات دیجیتال ضروری است

وزیر بهداشت با اینکه بهداشت و درمان از هم جدا نبوده و بهم پیوسته اند، تاکید کرد: مشکل ما این است که درمان و بهداشت را مجزا می بینیم، باید در نرم افزارها و سیستم دیجیتال‌مان، درمان و بهداشت را به صورت پیوسته در نظر بگیریم.
بهرام عین اللهی

به گزارش سیتنا به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت، اظهار کرد: بیمه، در تمام دنیا حرکت موثری بوده است و با توجه به رشدی که در دنیا در قسمت‌ های مختلف انجام گرفته، بیمه توانسته به عنوان یک صنعت مترقی، مطرح شود.

وی افزود: با توجه به رشدی که در حوزه علوم پزشکی داشتیم و خدماتی که امروزه در حوزه پزشکی ارائه می‌ شود و هزینه‌ های هنگفت خدمات نظام سلامت، طبیعی است که مردم بدون بیمه دچار مشکل شوند و بیمه می تواند بسیار راهگشا باشد.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل بیمه سلامت، بیان کرد: در سالهای بعداز انقلاب، در تاریخ سوم آبان سال ۱۳۷۳ بیمه سلامت تشکیل شد، اما در طول این سالیان، آنگونه که انتظار می رفت، نتایج مورد نظر را به دست نیاوردیم و به حرکت های بیشتری نیار داریم تا بتوانیم به مردم خدمات بیشتری ارائه دهیم.

هنوز بخشی از جامعه از بیمه برخوردار نیستند

دکتر عین اللهی با بیان اینکه پوشش جمعیتی ما هنوز کامل نشده است، تصریح کرد: هنوز بخشی از جامعه از بیمه برخوردار نیستند، به خصوص در مناطق محروم در این زمینه رضایتی وجود ندارد، به هرحال افرادی که کارمند یا کارگر یا شاغل در جایی هستند و حق بیمه از حقوق آنها کسر می شود، به نوعی بیمه هستند، اما بخشی از جامعه تحت پوشش بیمه نیست. از طرفی در خدمات هم هنوز دچار مشکل هستیم و خدماتمان فراگیر نیست و نمی ‌توانیم همه بیماری‌ ها را پوشش دهیم و عمدتا در بیمه پایه کار می‌ کنیم و متاسفانه برخی از بیماری‌ ها حالت کاتاستروف دارد و کسی که به این بیماری ها مبتلا می‌ شود، باید همه زندگی اش را بفروشد تا بتواند از پس هزینه ‌ها برآید، لذا، باید به سمتی برویم تا بنا به فرموده مقام معظم رهبری، بیمار بجز رنج بیماری، ملال دیگری نداشته و هزینه های بیماری اش او را گرفتار نکند. امروز متاسفانه پرداخت از جیب به جای اینکه کاهش پیدا کند، افزایش پیدا کرده است و به 43 درصد رسیده است، در این زمینه تا 32 درصد هم رسیده بودیم، ولی بازهم هنوز این مشکل را داریم که باید برطرف شود و این یک تکلیف است.

دکتر عین ‌اللهی ضمن تاکید بر ساماندهی فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با حرکت به سمت فناوری اطلاعات، باید عدالت در دسترسی و مدیریت منطقه ای ایجاد کرده و اطلاعات به روز در دسترس داشته باشیم.

بحث پزشکی خانواده هنوز مغفول مانده است

وی عنوان کرد: بحث پزشکی خانواده هنوز مغفول مانده است، هر حرکتی بدون پزشکی خانواده برای ما موفقیت آمیز نخواهد بود؛ طرح ‌های بزرگی در کشور اجرا شد، مانند طرح تحول نظام سلامت که منابع ما پنج یا شش برابر شد، اما پرداختی از جیب مردم افزایش یافته است، با تزریق منابع به تنهایی مشکل رفع نمی‌ شود و نیاز به اقدامات عمده‌ تر داریم.

با حرکت به سمت فناوری اطلاعات، باید عدالت در دسترسی و مدیریت منطقه ای ایجاد کرده و اطلاعات به روز در دسترس داشته باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه درخصوص زیرساخت های دیجیتال، بیان کرد: ما در نظام سلامت مشکلات بسیاری داریم که بیمه‌ ها می ‌توانند به ما کمک کنند، زیرا مراکز درمانی برای اینکه به منابع برسند و هزینه ها پرداخت شود؛ مجبور هستند هرکاری که بیمه می گوید را انجام دهند. بنابراین، بیمه را به عنوان یک مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی می ‌بینیم. امروزه بیمه می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

باید به سمت خدمات دیجیتال برویم

وی افزود: فراموش نکنیم که نرم افزارها باید جامع باشند، متاسفانه مشکل ما در بیمارستان ‌ها اکنون پرداختن تنها به HIS است که فقط منابع مالی را می ‌بیند. ما امروزه به سیستم جامع NHS (سیستم جامع) و Digital Recording با کدینگ مشخص، نیاز داریم، برای اینکه بتوانیم مملکت را سر و سامان داده و اطلاعات دقیقی از بیماری ها داشته باشیم تا به برنامه ‌ریزی‌ هایمان برای کنترل بیماری ‌هایی نظیر بیماری های غیرواگیر کمک کند. که این موضوع در مورد SDH (مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت) نیز به ما کمک می کند. یعنی بجای اینکه به سمت هزینه‌کرد در حوزه درمان برویم، با کسب اطلاعات دقیق راجع به ویژگی های هر منطقه از کشور، به سمت پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می رویم.

وی در ادامه خطاب به مدیران بیمه سلامت، یادآور شد: حدود ۱۰۰۰ بیمارستان در کشور داریم که همه اینها می ‌توانند پایلوت شما برای برنامه ‌های دیجیتال باشند، یعنی در سیستم بیمارستانی می توان بسیاری از فرآیندهای بیمارستانی را در بحث دیجیتال برد. یکی از مشکلات جامعه پرستاری این است که به جای رسیدگی به بیمار، مدام باید گزارش بنویسند، اینگونه مشکلات با همین سیستم دیجیتال و نرم افزارها که بیمه می ‌تواند آن را اجباری کند، برطرف می‌ شود، غیر از بیمه هم راه حلی ندارد. بیمه می تواند نرم افزارهایی ببیند که Digital Recording را سامان دهد، این موضوع برای عملکرد خود بیمه نیز خوب است، چراکه می تواند فرآیند درمان بیماری را ببیند و شاید این موضوع از پروسه ثبت درمان های سرپایی نیز آسان تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگر ما مدیکال ارور و خطاهای پزشکی است که جایی ثبت نمی ‌شوند و نرم افزارهایی داریم که می ‌تواند این اشتباهات را مشخص کند و خروجی خوبی می ‌دهد، نظارت امروزی بیمه، باید یک نظارت هوشمند و نرم افزاری باشد و بر فرایند درمان بیمار نظارت هوشمند داشته باشد؛ از طرفی، با اتصال اطلاعات، اطلاعات کشوری بسیار خوبی به ما می دهد که نیاز مبرم ما است.

دکتر عین ‌اللهی تصریح کرد: امروزه بهداشت بدون درمان نمی ‌تواند کاری کند. بهداشت و درمان نباید جدا بوده و باید بهم پیوسته باشند، مشکل ما این است که درمان را مجزا و بهداشت را نیز مجزا می بینیم. مثلا در جایی می ‌بینید که مشکل ریوی زیاد است که فقط آن را درمان می‌ کنیم، در حالی که اگر ریشه‌ های معضل را بیابیم این معضل رفع می ‌شود. باید در نرم افزارها و سیستم دیجیتالمان، درمان و بهداشت را به صورت پیوسته درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در بیمه تزریق پول به بحث درمان است، درحالی که برخی کشورها بخش بهداشت را هم در بیمه لحاظ می‌ کنند تا بیمه تشویق شود با تاکید بر بحث پیشگیری از بروز بیماری ‌ها بکاهد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: درخواست ما این است که در آینده به سمتی پیش رویم که بیمه را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی، یک دانشگاه و یک پیوست با وزارت بهداشت ببیینم، وزارت بهداشت بدون بیمه نمی تواند کاری کند. متاسفانه در کشور ما بیمه‌ ها آنچنان که باید، قوی نشده اند. بیمه بهترین مکان برای نظارت و برنامه ریزی و تحقیقات است‌. نزدیک‌ ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که خروجی آنها فقط مقاله است و مقالات اگر نیاز مردم را برطرف نکند، به چه کار می ‌آید؟ لذا، اگر بیمه ها را مرکز تحقیقاتی و راهگشا ببینیم، مشکلات زیادی رفع می ‌شود. تقویت بیمه‌ ها از اهداف اصلی ما است.

وی افزود: در راستای تقویت بیمه ها باید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم. در کوتاه مدت راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک سلامت و نظارت های نرم افزاری نقش مهمی دارند.

وی گفت: در مورد مقابله با کرونا نیز لازم است از همه عزیزان تشکر کنم؛ در درمان کرونا حرکت انقلابی شکل گرفت‌.

وزیر بهداشت در پایان و در جمع بندی سخنانش، درخصوص انجام واکسیناسیون به صورت تمام و کمال برای کنترل بیماری کرونا در کشور، تقویت بیمه ها در تمامی فرآیندها و حرکت به سمت خدمات دیجیتال، ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-27 09:42

افزودن دیدگاه جدید