کد مطلب: 

252421

وزیر علوم، خبر داد: امضای بیش از ۸۴۰۰ قرارداد بین دانشگاه‌ها و صنایع کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت اتکا به فناوری داخلی برای تسهیل صادرات محصولات فناورانه از امضای بیش از ۸۴۰۰ قرارداد بین دانشگاه‌ها و صنایع کشور خبر داد.
 وزیر علوم، خبر داد: امضای بیش از ۸۴۰۰ قرارداد بین دانشگاه‌ها و صنایع کشور

به گزارش سیتنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه ایران ساخت و بیست و یکمین نمایشگاه استعدادهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار با اشاره به سیر تحول علوم در کشور اظهار کرد: اگر در مناسبت‌های این‌چنینی سیر تحول علم و فناوری را ملاحظه کنید، یک زمانی تنها به معرفی پژهشگران برتر بسنده می‌کردیم و به تدریج مرکز توجه به سمت آثار این پژوهش‌ها جلب شد و آین آثار به‌دنبال ارتقای جامعه بودند اما امروز در هفته پژوهش به مفهوم فناوری توجه بیشتری می‌شود و به نوعی هفته فناوری به مفهوم فناوری مزین شده است.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه‌ها تصریح کرد: امروزه دانشگاه‌ها در زمینه تولید علم جایگاه ویژه‌ای دارند و توانمندی محققان ما به لحاظ کمی و کیفی جایگاه خوبی را در جهان برایمان رقم زده است و ما را در بین کشورهای صاحب نام به لحاظ علمی قرار داده‌ است.

غلامی خاطرنشان کرد: در میان این تحقیقات به پژهش‌های کاربردی توجه ویژه‌ای شد چرا که انتظار جامعه از ما همین بود.

وی ادامه داد: حالا متخصصان ما برای ارائه طرح‌ها و حل مسائل علمی توانمند شده اند و نسل جوان برای ارتقای سطح علمی کشور در کنار اساتید دانشگاه قرار گرفته‌اند؛ این افراد ایده‌های بکر و تازه‌ای را ارائه می‌کنند که حتما باید در کنار این ایده‌ها شرکایی وجود داشته‌ باشند و به آنها توجه کنند.

وزیر علوم درباره ورود دولتی به حوزه های علمی تصریح کرد: ما انتظار نداریم که دولیت به این حوزه ها وارد شود و باید بیشتر به توان بخش خصوصی تکیه کرد، بسیاری از موفقیتهای حاصل شده هم در نتیجه تکیه به همین بخش خصوصی بوده است.

وی ادامه داد: راه رسیدن به بازارهای بین‌المللی از داخل کشور رقم می‌خورد و باید برای رونق تولیدات فناورانه در کشور به ایده های بومی توجه ویژه‌ای داشت؛ در واقع مسیر رسیدن به بازارهای بین‌المللی از داخل کشور آغاز می‌شود.

غلامی گفت: باید نگاه شرکتهای فناورانه داخلی به بازارهای بین‌المللی باشد تا به واسطه این توانمندی‌ها از اقتصاد مبتنی بر نفت فاصله بگیریم.

وی افزود: تنها راه برای دور شدن از اقتصاد مبتنی بر نفت تکیه به شرکتهای فناورانه داخلی است، به عنوان مثال ما سالیانه محصولات کشاورزی زیادی را بدون فرآوری و به صورت خام به فروش می‌رسانیم، در صورتی که امکان ارزش آفرینی برای آنها وجود دارد.

وزیر علوم تصریح کرد: در راستای اهداف ذکر شده دانشگاه‌ها توانسته‌اند حدود 8 هزار و 400 قرارداد با ارزش بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان با بخش صنعت امضا کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-12-17 10:10

افزودن دیدگاه جدید