کد مطلب: 

245024

سه مدل حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای بورسی شدن شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها

مدیر ارزیابی سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی از افزایش تقاضای شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار سرمایه خبر داد و ابزارهای جدید صندوق نوآوری برای تسهیل‌ ورود فعالان زیست بوم نوآوری به این عرصه را تشریح کرد.
سه مدل حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای بورسی شدن شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها

به گزارش سیتنا، محمدحسین رضوانیان در برنامه مجله خبری و تحلیلی «رویداد» که ظهر چهارشنبه (7 خرداد ماه) از رادیو گفتگو پخش شد، در مورد ضرورت حضور شرکت‌های دانشبنیان در بورس گفت: سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری در آینده است. شرکت‌های دانشبنیان برای تامین نقدینگی و اخذ تسهیلات بانکی با مشکلاتی چون ضمانت‌نامه و ارایه وثایق مواجه هستند، اما بازار سرمایه و عرضه اولیه سهام در بورس می‌تواند سرمایه مورد نیاز آنها را خیلی سریع‌تر و بهتر تامین نماید، علاوه بر این ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس موجب نظم‌دهی به امور مالی و اجرایی آنها نیز می‌شود.

رضوانیان ادامه داد: تامین مالی در دنیا غالبا به دو روش تامین مالی سرمایه‌ای و تامین مالی از طریق بدهی و تسهیلات بانکی صورت می‌پذیرد. خوشبختانه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان فعال در زیست بوم نوآوری و همچنین با توجه به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی هر دو روش مورد توجه قرار گرفته است. البته در ابتدای این راه قرار داریم و برای توسعه اقتصاد دانش بنیان مسیر طولانی است. در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش کرده تا با استفاده از ابزارهای موجود و طراحی ابزارهای جدید در بستر بازار سرمایه گام بزرگی در این عرصه بردارد و به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپی و فناور از این طریق کمک کند.

سه مدل حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی از بورسی شدن شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها
مدیر ارزیابی سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، ابزارهای سرمایه‌گذاری صندوق را در سه مدل تشریح کرد و گفت: با بورسی شدن شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر سرمایه بخش های متولی اقتصاد دانش بناین، امکان ورود سرمایه گذاران خصوصی و حقیقی از طریق بازار سرمایه به اکوسیستم نوآوری نیز فراهم می‌شود. صندوق نوآوری از سه مدل هم‌سرمایه‌گذاری، مشارکت در تشکیل صندوق‌های جسورانه بورسی و خصوصی و مشارکت در ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌های مختلف کشور در سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کند.

وی به جلسه هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: بین سازمان بورس اوراق بهادار و صندوق نوآوری توافق‌هایی صورت گرفته که امیدواریم بتوانیم بر اساس آنها ورود شرکت‌های دانش بنیان را به بورس و استفاده از بازار سرمایه تسهیل کنیم؛ بر این اساس چند موضوع در بازار سرمایه و فرابورس در حال پیگیری است که به زودی عملیاتی می‌شود، موضوعاتی چون انتشار ق صکوک برای شرکت‌های دانش بنیان که نیازمند جذب منابع هستند، فعال کردن صندوق‌های جسورانه بورسی، اوراق فروش تبعی و بیمه سرمایه‌گذاری که ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و جذابیت این حوزه را بیشتر خواهد کرد.

افزایش تقاضای شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بورس

مدیر ارزیابی سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی از افزایش تقاضای شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بورس خبر داد و در مورد مشکل عمده آنها گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان دارایی نامشهود آنهاست که ورود آنها به بورس را سخت کرده است و تلاش می¬شود تا حد ممکن این موضوع مرتفع گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ شرکت متقاضی ورود به بازار سرمایه در بین شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ وجود دارد که این شرکت‌ها اکثراً در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و مردم با آنها آشنایی دارند.

رضوانیان در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار، در صندوق نوآوری و شکوفایی یک بسته حمایتی در حال تدوین است که با استفاده از آن بتوان از شرکت های دانش بنیان، فناور و استارتاپی برای تامین هزینه های اولیه ورود به بورس حمایت صورت پذیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.5 (2 رای)
سیتنا 3
2020-05-30 11:42

افزودن دیدگاه جدید