کد مطلب: 

235326

اپراتورهای ثابت و سیار؛ مشتری اصلی شبکه‌های خودسازمانده مجهز به هوش مصنوعی

مجری پروژه "طراحی و پیاده سازی نرم افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G" پژوهشگاه ICT، اپراتورهای شبکه ارتباطی ثابت و سیار را مشتری اصلی شبکه های خودسازمانده مجهز به هوش مصنوعی عنوان کرده است.
اپراتورهای ثابت و سیار؛ مشتری اصلی شبکه‌های خودسازمانده مجهز به هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، دکتر محمد اکبری در خصوص پروژه «طراحی و پیاده سازی نرم افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G و قابلیت خودسازماندهی (SON) در بخش دسترسی رادیویی»، اظهار کرد: این پروژه ذیل طرح ۵G در پژوهشگاه تعریف شده است و روی ۳ محور اصلی استوار است.

وی با تشریح ۳ محور گفت: شبکه های خودسازمانده SON، فناوری هوش مصنوعی (AI) و مجازی سازی توابع شبکه که اصطلاحا به آن NFV گفته می شود، محورهایی است که این پروژه بر اساس آن انجام می شود.

اکبری افزود: نگاهی به تاریخچه شبکه های خودسازمانده در دنیا نشان می دهد که این موضوع از سال های پیش مطرح بوده اما امروزه یک نگرش جدید نسبت به SON مطرح است و آن بهره ­مندی از هوش مصنوعی است. به همین دلیل، رویکرد اصلی در این پروژه بهره­ گیری از تکنیک های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در توسعه الگوریتم­ های SON است.

این پژوهشگر ادامه داد: در مرحله طراحی و پیاده ­سازی معماری شبکه و نرم­افزار، رویکرد ۵G مورد نظر است و از فناوری مجازی سازی توابع شبکه (NFV) و ارتباطات پیشرفته ابری استفاده می شود.

وی یادآور شد: در سال های اخیر موضوعات شبکه خودسازمانده، پیاده سازی الگوریتم ها با محوریت مجازی سازی و هوش مصنوعی بسیار مطرح بوده و در این پروژه ۳ محور در کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛ در حقیقت بستر پیاده سازی شبکه خودسازمانده یک بستر کاملا نرم­افزاری و مجازی سازی شده و رویکرد الگوریتم­ ها استفاده از هوش مصنوعی است.

اکبری با اشاره به قابلیت های مجازی سازی توابع شبکه نیز گفت: سهولت در راه اندازی توابع شبکه، تسریع در روند آن، انعطاف پذیری، کاهش هزینه های توسعه، راه اندازی، نگهداری و کاهش وابستگی به یک تامین کننده خاص و در نتیجه فراهم شدن زمینه ای مناسب  برای انجام کارهای تحقیقاتی منجر به محصول، سبب طرح و ایجاد این بستر مجازی سازی شده و نرم افزاری شد.

وی با بیان اینکه خروجی­ های اصلی پروژه طراحی و پیاده سازی نرم افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G در دو زمینه قابل ارائه است، گفت: تولید محصول آزمایشگاهی که در صورت توسعه و پشتیبانی، توسط اپراتورها قابلیت استفاده دارد و برخورداری از یک آزمایشگاه شبکه­ های ارتباطی پیشرفته و هوشمند نرم افزار پایه که متشکل از ۳ محور مذکور است، از مهمترین نتایج خروجی این پروژه به شمار می­ آیند.

اپراتورها به عنوان مشتریان اصلی

این عضو گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ICT در خصوص مشتریان نهایی پروژه متبوعش گفت: بخش خصوصی، اپراتورها، استارتاپ ها و دانشگاه ها می توانند از آزمایشگاه مذکور، به عنوان بستر توسعه و تست کار تحقیقاتی خود استفاده کنند. ناگفته نماند که برخورداری از شبکه خودسازمانده و آزمایشگاه شبکه­ های ارتباطی پیشرفته و هوشمند در بستر مجازی سازی و برخوردار از هوش مصنوعی، کار جدیدی است که این پژوهشگاه بستر آن را فراهم می کند.

این پژوهشگر در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در این پروژه گفت: رویکرد هوش مصنوعی در این پروژه به عنوان یک عنصر توانمندساز شبکه­ های نسل آتی، زمینه ایجاد دانش و بهره­ مندی از این فناوری را در آینده فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه موضوع شبکه های خودسازمانده نزد اپراتورها بسیار مطرح است و این پروژه مقدمه ای برای ایجاد دانش، توسعه و بومی سازی آن در کشور و در نهایت بهره­ مندی اپراتورها از این فناوری خواهد بود، نیازی که به شدت در سطح اپراتوری شبکه احساس می­ شود.

اعلام نتیجه مناقصه برای برون سپاری بخش­هایی از پروژه تا یک ماه آینده

وی با بیان اینکه پروژه فوق، از بهمن ماه ۱۳۹۷ به مدت ۱۸ ماه آغاز شده است، گفت: در حال حاضر فاز نخست که شامل طراحی معماری بستر نرم افزاری و طراحی الگوریتم ها بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بود انجام شده و پروژه در نیمه فاز دوم که شامل پیاده سازی و راه اندازی است، قرار دارد.

اکبری از اعلام فراخوان شرکت­ ها، دانشگاه ­ها و گروه های فعال برای مشارکت در این حوزه خبر داد و افزود: برگزاری فراخوان در ماه های اخیر انجام شده و بطور قطع از پتانسیل ­های شناسایی شده در کشور برای انجام هرچه بهتر این پروژه استفاده خواهد شد.

عدم سرمایه­ گذاری به موقع ذینفعان؛ علت وقفه در صنعتی شدن پروژه ها

این پژوهشگر، دلیل وجود فاصله میان تحقیقات و محصولات با درجه صنعتی را این موضوع عنوان کرد که تحقیقات در یک حوزه بلافاصله به صنعت و ذینفعان آن وصل نمی شود و این مساله هم ناشی از عوامل متعددی می تواند باشد.

اکبری مهمترین دلیل برای این وقفه زمانی را عدم سرمایه گذاری و حمایت به موقع بخش صنعت و ذینفعان عنوان و اظهار کرد: در غالب موارد، عدم حمایت و سرمایه گذاری بخش صنعت در این حوزه، منجر به کاهش کیفیت خروجی­ ها و شروع دیرهنگام مرحله صنعتی سازی می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-10-12 14:40

افزودن دیدگاه جدید