کد مطلب: 

231187

رویای تحول دیجیتال؛ از راهبرد ایران هوشمند تا الکامپ 98

روند اقدامات اخیر وزیر ارتباطات از تغییر ساختار اجرایی تا تدوین طرح ملی و راهبردی ایران هوشمند و زیر برنامه‌های آن، از نوآفرین گرفته تا انعکاس‌های عملیاتی آن مانند تعاملات ملی و بین‌المللی و رونق و هیجان توسعه‌ی نوپاها در نمایشگاه الکامپ 98، امیدبخش شروع حرکتی بزرگ برای سوار شدن بر موج فناوری و بهره‌گیری از پتانسیل تحول دیجیتال است که امیدوارم با حمایت این طلیعه توسط فعالان صنعت و قانون‌گذاران، تثبیت و تقویت شده و نگاشتی از آینده در قالب "ایران هوشمند" را محقق کند.
رویای تحول دیجیتال؛ از راهبرد ایران هوشمند تا الکامپ 98

دکتر فرزانه غلام ابوالفضل، معاون راهبرد شرکت آسیاتک و مشاور معاونت امور دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات، در یادداشتی برای سیتنا، نوشت:

تحول کسب‌وکارها، رشد متناسب افراد و کاهش شکاف‌های اجتماعی، توسعه‌ی فرهنگی/ اجتماعی/ اقتصادی، ایجاد ابزارها و فرایندها و فرهنگ بهتر برای شهروندان، استفاده‌ی هوشمندانه از داده‌ها، افزایش بهره‌وری در بخش‌های مدیریتی/ حاکمیتی، کارپایه‌های توسعه‌ی کسب‌وکار که به اشتراک گذاشته شده، رشد اقتصادی از طریق اقتصاد دیجیتال و... همه نویدهایی است که در رویای تحول دیجیتال داده می‌شود.

تحول دیجیتال به عنوان فرصتی برای جهش از عقب ماندگی‌ها مورد توجه جوامع در حال توسعه و نهادهای بین‌المللی است تا شاید بتوان با استفاده‌ی به هنگام و هوشمندانه از تغییرات بنیادی که فناوری در زندگی بشر به ارمغان می‌آورد؛ فاصله را بین جنسیت، فرهنگ، سطوح اقتصادی و... کم کرد که البته نقیض آن هم وجود دارد و در صورت سوء مدیریت در بهره برداری از این فرصت جبران ناپذیر خواهد بود.

این مقوله از دید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دور نبوده و در یکی دو سال اخیر تحول دیجیتال از موضوعات اولویت دار مجموعه‌ی وزارتخانه بوده است، اما نشانه‌هایی که اخیرا امیدبخش تحقق رویای تحول دیجیتال در کشور است، جریانی از اقدامات است که زنجیره‌ای از راهبردهای کلان تا سطوح اجرایی را پوشش می‌دهد.

- آخرین تغییرات در ساختار وزارت ارتباطات نشان از جدیت این مجموعه برای تحول دیجیتال دارد، ساختار جدید وزارتخانه که از سال گذشته اجرایی شد، شامل حوزه‌هایی است که به طور مستقیم متولی تسهیل تحول دیجیتال خواهند بود.

- تعاملات هوشمندانه بین وزارت ارتباطات و نظام صنفی و حضور فعالان به نام بخش خصوصی در مدیریت این مجموعه موجب شده، نظام صنفی در جهت هماهنگی و ایجاد حلقه‌ی موثر بین سیاست‌گذاری و اجرا، نقشی مشخص در تحول دیجیتال را تعریف و برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهد.

- توجه وزیر ارتباطات و زیرمجموعه‌ی ایشان به اهمیت نقش اپراتورها، سیاست‌گذاران و فعالان کاربری در تحول دیجیتال و جهت‌گیری صحیح برای هماهنگی‌های بین این بازیگران مشهود است. از جمله می‌توان به  نشست‌هایی نظیر کارگاه یک هفته‌ای اتحادیه‌ی جهانی مخابرات در ایران که با حضور نمایندگانی از کشورهای منطقه، بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات، اپراتورها و فعالان صنعت که به همت دانشکده مخابرات به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اشاره کرد.
این نشست‌ها جایی برای ایجاد هم افزایی بین اپراتورهای بزرگ به عنوان مجریان ایجاد زیرساخت‌های تحول دیجیتال و فعالان حوزه‌ی کاربری و سیاست‌گذاری تحول دیجیتال است. این رویکرد در ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی می‌تواند ضامن موفقیت طرح‌های تحول دیجیتال در سطح ملی باشد.

- طرح نوآفرین به عنوان کارپایه‌ای برای تسهیل نوآوری دیجیتال که برای ایجاد 68 هزار شغل در این حوزه طراحی و اجرایی شد. نقطه عطف این طرح، دولتی نبودن آن و تمرکز بر توان بخش خصوصی است که با سازوکار مشخص و شفافی منابع حمایتی را برای تسریع وتسهیل ثروت آفرینی دیجیتال جهت دهی می‌کند.

- در بالاترین سطح راهبردی؛ طرح ایران هوشمند که اخیرا رونمایی شد از چند منظر قابل توجه است، اول آنکه برای اولین بار توجه به راهبردی بودن تحول دیجیتال از سطح وزارت ارتباطات به صورت رسمی به سطح ملی و بین‌المللی ارتقاء یافت. این طرح که آیین افتتاح آن با حضور رئیس جمهور و نمایندگانی از کشورهای همسایه برگزارشد، نه تنها منابع داخلی را برای پیشبرد تحقق رویای دیجیتال منسجم می‌کند واز موازی کاری در سطوح دولت ونهادها واتلاف منابع جلوگیری می‌کند، بلکه برای ایجاد بازار مشترک حوزه‌ی فناوری اطلاعات و فعالیت‌های مشترک که هدف آن حمایت از همکاری استارتاپ‌های بین  کشورها با یکدیگر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است برنامه ریزی دارد. این همکاری‌ها  دانش فنی را افزایش داده واستارتاپ‌های ایرانی را برای رقابت در بازارهای خارج از کشور آماده خواهد کرد و نتیجتا می‌تواند نقش مهمی در رونق کسب‌وکار دیجیتالی در ایران داشته باشد.

- برگزاری نمایشگاه الکامپ با گستره و ویژگی‌های متفاوت نسبت به سال‌های قبل خصوصا در بخش استارت‌آپ‌ها نیز نشان از رسیدن اثرات راهبردهای درست به سطح اجراست. در نمایشگاه امسال شش سالن فقط به بخش استارت‌آپ‌ها تخصیص داده شده بود و نکته‌ی قابل توجه حضور پررنگ المان‌های تسهیل‌گر اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال نظیر شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های فعال در سرمایه گذاری، شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات حقوقی و مالی و... از یک سو و امضای تفاهمات چند جانبه نظیر تفاهم‌نامه‌های همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به منظور توسعه‌ی کسب‌وکارهای دانش پایه برای حضور هدفمند، کنترل شده و یکپارچه‌ی دولت در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری خطرپذیر و اقتصاد دیجیتال است.

روند اقدامات اخیر وزیر ارتباطات از تغییر ساختار اجرایی تا تدوین طرح ملی و راهبردی ایران هوشمند و زیر برنامه‌های آن، از نوآفرین گرفته تا انعکاس‌های عملیاتی آن مانند تعاملات ملی و بین‌المللی و رونق و هیجان توسعه‌ی نوپاها در نمایشگاه الکامپ 98، امیدبخش شروع  حرکتی بزرگ برای سوار شدن بر موج فناوری و بهره‌گیری از پتانسیل تحول دیجیتال است که امیدوارم با حمایت این طلیعه توسط فعالان صنعت و قانون‌گذاران، تثبیت و تقویت شده و نگاشتی از آینده در قالب "ایران هوشمند"  را محقق کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-24 12:56

افزودن دیدگاه جدید