کد مطلب: 

208774

30 تا 40 درصد اقتصاد دانش بنیان را حوزه‌ی ICT تشکیل می‌دهد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه حدود 12 درصد فعالان این حوزه را زنان تشکیل می دهند، افزود: این حوزه نظام کسب و کارجدیدی است که زنان می توانند زیست بوم خود را در این فضا ایجاد کنند.
30 تا 40 درصد اقتصاد دانش بنیان را حوزه‌ی ICT تشکیل می‌دهد

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سمینار نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنان با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب در حدود 170 هزار دانشجو در داخل کشور و 100 هزار نیز در خارج از کشور داشتیم، افزود: از این تعداد دانشجو 22 درصد ورودی دانشگاه ها مربوط به بانوان بود و در حال حاضر از 4 میلیون و 700 دانشجو، 56 درصد ورودی دانشگاه ها بانوان هستند.

وی با اشاره به وضعیت کسب و کارها در کشور، گفت: در مطالعاتی که انجام شده است مشخص شده که با پول نمی توان کسب و کاری راه اندازی کرد و مشکل راه اندازی کسب و کارها در کشور نبود اکوسیستم و زیست بوم آن است.

ستاری تصریح کرد: زیست بوم کسب و کارها پایه های مختلفی دارد که باید شکل بگیرد که در صورت عدم شکل گیری این پایه ها، پول به تنهایی نمی تواند این زیست بوم را شکل دهد.

وی با تاکید به اینکه پول نفت به معنای رانت است، افزود: شرکت هایی که با پول نفت رشد کنند همزمان با نبود پول دچار مشکل می شوند و به زمین می خورند و باید به صورت دایمی به این شرکت ها پول تزریق شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه یکی از مهمترین این پایه هاست و اینکه استارتاپی هفته ای 10 درصد رشد داشته باشد آرزوی بخش خصوصی است که در این حوزه سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه فعالیت این استارتاپ ها محیط جدیدی در کشور ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: هم اکنون 30 تا 40 درصد اقتصاد دانش بنیان را حوزه ICT تشکیل می دهد.

ستاری با اشاره به اینکه برای بانوان نیز این اکوسیستم کسب و کارهای نوپا فراهم نیست، تاکید کرد: مدیرعاملی 350 شرکت و استارتاپ را در کشور زنان در دست دارند که با عضویت در هیات مدیره در حدود 12 درصد فعالان این حوزه را تشکیل می دهند که همین موضوع می تواند الگو باشد.

وی با بیان اینکه در اکوسیستم کارآفرینی روزمرگی وجود ندارد، افزود: کسانی که با تفکر استخدام وارد این حوزه شوند برای اکوسیستم مناسب نیستند و راه حل اشتغال در کشوری که 34 میلیون جوان دارد استخدام نیست .

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه اکوسیستمی که وجود دارد برای کارآفرین شدن بانوان مناسب نیست، تاکید کرد: باید این اکوسیستم اصلاح شود و این موضوع فقط به دولت مربوط نیست و  بحث فرهنگ جامعه است.

وی با اشاره به آمار های جهانی درباره کنار گذاشتن شغل زنان بعد از ازدواج و زایمان در دنیا، گفت: ایده های زنان در این حوزه کمتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد به دلیل اینکه در ابتدا یک زن باید خود را ثابت کند تا بعد از آن به ایده او پرداخته شود به طوری که 5 تا 10 درصد ایده های زنان توانسته سرمایه گذاری را به خود جذب کند.

ستاری تصریح کرد: البته این موضوع مربوط به کشور ما نیست و در دنیا نیز زنان فقط 10 درصد درآمد اقتصاد جهانی را دارند و 1 تا 2 درصد مالکیت جهانی در اختیار زنان است.

وی با اشاره به اینکه نکته ای که در کسب و کارهای فضای مجازی وجود دارد هوش و خلاقیت است، افزود: در این حوزه کسی متوجه اینکه چه کسی با چه جنسیتی حضور دارد نمی شود و این حوزه نظام کسب و کارجدیدی است که زنان می توانند زیست بوم خود را در این فضا ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: این فضا در حال تشکیل است و اگر به صورت مناسب با هم فعالیت کنیم می توانیم زیست بوم خود را در این دنیای جدید داشته باشیم.

وی با تاکید به اینکه در این دنیای جدید از نظر نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد، افزود: هم اکنون 55 درصد فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر ما زنان هستند و موانع حضور آنان در این زیست بوم باید برداشته شود.

ستاری با اشاره به اینکه خواست خود زنان در رفع موانع بسیارمهم است، گفت: دولت نیز در این حوزه از زنان حمایت می کند.

وی سرمایه گذاران زن و کسانی که برای ایده زنان سرمایه گذاری می کنند را از نیازهای کشور در این حوزه عنوان کرد و افزود: حوزه های تولید محتوا، علوم انسانی و مد و لباس و موارد دیگری که به زنان مربوط می شود، برای سرمایه گذاری و فعالیت مناسب است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-27 14:04

افزودن دیدگاه جدید