کد مطلب: 

206755

دومین جلسه‌‌ی شورای راهبردی طرح توسعه‌‌ی زیرساخت‌های آموزش مهارتی ICT برگزار شد

دومین جلسه‌‌ی شورای راهبردی طرح توسعه‌‌ی زیرساخت‌های آموزش مهارتی ICT با حضور رئیس و اعضای شورا در دانشکده‌‌ی پست و مخابرات برگزار شد و در این جلسه تجارب موفق استان کردستان در رسته‌ی تولید نرم افزار و ارائه‌ی خدمات در بخش ICT و مدل مطالعاتی جهاد دانشگاه در تدوین برنامه‌ی تربیت 10 هزار نفر نیروی کار در حوزه‌ی امنیت فضای مجازی کشور ارائه شد.
دومین جلسه‌‌ی شورای راهبردی طرح توسعه‌‌ی زیرساخت‌های آموزش مهارتی ICT برگزار شد

به گزارش خبرنگار سیتنا، در ابتدای این نشست، دکتر وحید یزدانیان، رییس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، گزارشی از جلسه‌ی اول شورای راهبردی و همچنین جلسه‌ی ویدئو کنفرانس با مدیران کل ICT ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها (لینک) ارائه داد.

یزدانیان به مذاکره با دکتر دهدشتی، معاون امور مجلس، دولت و استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: ارتباطات گسترده‌ای با استان‌ها جهت اجرای طرح توسعه‌‌ی زیرساخت‌های آموزش مهارتی حوزه‌ی ICT برقرار و هماهنگی لازم انجام شد و از این پس، جلسات متعددی با مدیران استان در بخش ICT خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در جلسه‌ی ویدئو کنفرانس به تشریح طرح و مدل موفق UNIDO پرداختیم و مدیران از آن طرح بسیار استقبال کردند.

یزدانیان خاطرنشان کرد: در این جلسه مطرح شد که ما باید تا یک سال آینده در تمام استان های کشور مراکز آموزشی فعال داشته باشیم که آموزش مهارتی بخش ICT را به علاقه مندان ارائه کنند و همین طور تاکید شد که ما هدفمان صرفا تربیت نیروی ماهر بدون توجه به اشتغال نیست، به همین دلیل از مدیران درخواست کردم که با بخش خصوصی در استان ها ارتباط برقرار کنند و نیازهای آموزشی آن ها و پتانسیل استان را استخراج کنند.

یزدانیان در ادامه به مکاتباتی که با مدیران استان‌ها انجام شده است اشاره کرد و افزود: برای تشریح طرح و تاکید بر نقش حمایتی وزارت ICT مکاتباتی با مدیران انجام داده ایم.

وی همچنین با اشاره به احرای پایلوت طرح توسعه‌‌ی زیرساخت‌های آموزش مهارتی ICT در استان کردستان، گفت: از مدیران استان ها جهت همگرایی با فضا دعوت خواهیم کرد و جلساتی را تدریجا برگزار می‌کنیم.

در ادامه‌ی جلسه، مهندس فردین سعیدی، مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کردستان به گزارش اقدامات انجام شده در استان متبوعش پرداخت.

وی گفت: در 19 مرداد سال 95 در مراسمی که با حضور دکتر واعظی و دکتر ربیعی و تعدای از معاونانشان برگزار شد، با 16 شرکت حوزه‌ی ICT توافقنامه‌هایی را جهت ایجاد اشتغال به امضا رساندیم. همچنین طرحی با عنوان طرح تکاپو با جناب دکتر ابطحی (نماینده‌ی UNIDO) مطرح شد. طی صحبت هایی که انجام شد قرار بر این شد که اکوسیستم اشتغال استان انجام و رتبه بندی شود. همچنین رسته‌ی ICT در رسته‌ی اول در کردستان قرار گرفت تا تحت بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: استارت آپ های کوچک را شناسایی کردیم و به استارت آپ ها و شرکت های بزرگ معرفی کردیم. از استان های دیگر نیز استارت آپ ها را شناسایی کردیم و قرار بر این شد که برای ایجاد اشتغال صرفا از نیروی بومی استان کردستان استفاده شود تا ایجاد اشتغال در استان صورت گیرد. در همین راستا، تعدادی از شرکت ها صرفا از بعد تبلیغاتی همکاری کردند تا از آن منظر دیده شوند.

سعیدی ادامه داد: برخی شرکت‌ها در حال ورشکستگی بودند یا ورشکسته شده بودند که با کمک معنوی و مادی ما روی کار آمدند و فضای کارآفرینی ایجاد شد. از محل وام وجوه اداره شده به این شرکت‌ها وام ارائه شد و به آنها کمک کردیم تا در نهایت حوزه‌ی ICT در استان کردستان تقویت شود.

به گزارش سیتنا، در ادامه سوما عبدالهی، مدیر رسته‌ی فناوری اطلاعات طرح تکاپو در استان کردستان با ارائه‌ی گزارشی به معرفی 11 برنامه‌ی اجرایی در کردستان پرداخت و افزود: از 20 طرح، 11 طرح به انجام رسیده است و سایر طرح‌ها نیز در حال بررسی هستند.

وی، گفت: بنگاه های جدیدی در استان شکل گرفت و بنگاه های گذشته توسعه یافتند. برندسازی فناوری اطلاعات در استان کردستان انجام شد. 20 توافقنامه با شرکت های صاحب برند در سطح بازار کشور به امضا رسید. برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مرتبط با نیاز بازار در استان و غیره از اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

وی با اشاره به چشم انداز توسعه‌ی رسته در استان کردستان، گفت: استان کردستان به عنوان یک بازیگر جدید در عرصه‌ی تولید محتوا باید بتواند راهکارهای خلاق را در مقیاس جهانی تحویل مشتریان دهد و از بخش ICT با توسعه‌ی کسب و کارهای موجود و ایجاد کسب و کارهای جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی، حلق ثروت نماید.

عبدالهی از توسعه‌ی مرکز آپا در استان کردستان با تولی گری مرکز ماهر و همچنین از همکاری با شاتل در بخش خدمات اینترنت پرسرعت خبر داد و رابطه با دیگر پروژه‌ها، گفت: با شرکت سلامت الکترونیک برکت، ایرانسل، همراه اول، راهکار سرزمین هوشمند، سرمایه گذاری اول سازان مبین، فناپ و غیره در حال همکاری هستیم.

در ادامه، مهندس پرهیزکار از پژوهشکده‌ی ICT جهاد دانشگاهی نیز به ارائه‌ی گزارشی پرداخت.

وی از تدوین طرح مطالعاتی برنامه‌ی تربیت 10 هزار نفر نیروی کار در حوزه‌ی امنیت فضای مجازی کشور و تدوین برنامه‌ی ملی ارزیابی و توسعه‌ی نیروی کار در این حوزه خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدات جناب مهندس جهرمی در رابطه با تلاش برای تربیت نیروی کار متخصص، ما نیز بر آن شدیم تا برای تدوین این امر تلاش کنیم.

وی گفت: از اهداف مهم ما افزایش امنیت فضای مجازی کشور در کلیه‌ی ابعاد می‌باشد.

در پایان دکتر یزدانیان به دکتر اصغری رییس پژوهشکده‌ی ICT جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد تا کار را با همکاری سندیکای افتا و دیگر فعالان این صنعت پیش برند تا نتایج مورد نظر حاضل شود.

انتهای پیام

برای مشاهده‌ی گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-23 15:44

افزودن دیدگاه جدید