کد مطلب: 

202546

آیا آمریکا می‌تواند با حمله سایبری، کره شمالی را زمین گیر کند؟

در هفته‌های اخیر تهدیدهای کره شمالی و آمریکا علیه یکدیگر بالا گرفته است. کره شمالی در روز استقلال امریکا (۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر) نخستین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد و کیم جونگ اون، رهبر این کشور، موشک را هدیه‌ای برای آمریکا خواند. یک ماه بعد هم موشکی آزمایش شد که به صورت بالقوه قادر است قلب خاک آمریکا را هدف قرار دهد.
آیا آمریکا می‌تواند با حمله سایبری، کره شمالی را زمین گیر کند؟

به گزارش سیتنا به نقل از دویجه وله، واشنگتن ابتدا چین را فراخواند تا همسایه‌‌اش را کنترل کند. دونالد ترامپ در ادامه پیونگ‌یانگ را با "آتش و خشمی که دنیا هنوز به خود ندیده" تهدید کرد.

مقام‌های ایالات متحده همواره تأکید کرده‌اند که در مقابله با کره شمالی همه‌ گزینه‌ها روی میز خواهد بود. آیا حمله‌ سایبری با هدف از کارانداختن برنامه موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ هم می‌تواند گزینه‌ای باشد؟ این پرسشی است که پایگاه اینترنتی "وایرد" به آن پرداخته است.

رهبران کره شمالی با برنامه موشکی، قدرت خود را به رخ می‌کشند. حد نهایت این برنامه ساخت موشکی دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. پیونگ‌یانگ که برنامه هسته‌ای و موشکی خود را بی‌اعتنا به تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی به موازات هم پیش می‌برد، هنوز به توانایی تکنولوژیک ادغام این دو عرصه نرسیده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان نظامی دست‌یافتنی است و تنها به زمان نیاز دارد.

"وایرد" از یکی از شماره‌های ماه مارس نشریه آمریکایی "نیویورک‌تایمز" نقل می‌کند که در آن آمده بود، دولت اوباما سال‌ها بر خرابکاری‌های سایبری متمرکز شده بود، با این تصور که همین خرابکاری‌ها دلیل عدم موفقیت ۸۸درصد از آزمایش‌های موشک‌های میان‌برد کره شمالی هستند.

با این حساب، آیا آمریکا می‌تواند از فاصله‌ ۱۱ هزار کیلومتری و با فشردن یک کلید، یکی از دشمنان قسم‌خورده‌ خود را خلع سلاح کند؟

تیم استیونس، استاد امنیت بین‌الملل در دانشگاه "کینگز" لندن چندان خوش‌بین نیست. به اعتقاد او، از آن‌جا که بخش کوچکی از زیرساخت‌های حساس کره شمالی آنلاین هستند و افزون بر این عملیات نظامی اساسا مبتنی بر شبکه نیستند، امکان فلج‌شدن کامل یک عملیات با استفاده از حملات سایبری ناچیز است. البته ممکن است بخشی از آزمایش‌های ناموفق موشکی در کره شمالی در سال‌های اخیر نتیجه خرابکاری‌های سایبری آمریکا بوده باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-17 15:04

افزودن دیدگاه جدید