کد مطلب: 

192816

بحران اخبار جعلی فیسبوک عمیق‌تر می‌شود

علیرغم تلاشهای مارک زاکربرگ برای کم اهمیت جلوه دادن نقش فیسبوک در انتخاب شدن دونالد ترامپ، تحقیقات موشکافانه در باب چگونگی انتشار اخبار جعلی در این پلتفرم شدت یافته‌است.
بحران اخبار جعلی فیسبوک عمیق‌تر می‌شود

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از بی.بی.سی، بازفید نیوز گزارش می‌دهد که چندین تن از کارکنان فیسبوک یک کارگروه غیر رسمی شکل داده‌اند تا این مشکل را مورد توجه قرار دهند.

بازفید به نقل از یکی از اعضای آن کارگروه که به خاطر نگرانی‌های شغلی مایل به افشای نامش نیست، می‌گوید: "مارک زاکربرگ و کسانی همچون ما در کمپانی می‌دانیم که در فصل مبارزات انتخاباتی، اخبار جعلی شیوع گسترده‌ای یافتند."

فیسبوک به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر درباره گزارش بازفید پاسخی نداده‌است.

گوگل اعلام کرد که اقدامات بیشتری انجام می‌دهد تا مانع کسب درآمد از طریق جذب آگهی توسط سایتهای اخبار جعلی شود. فیسبوک نیز با فاصله کوتاهی پس از آن، اقدام مشابهی را در زمینه اعمال محدودیت بر شیوه استفاده از شبکه آگهی تبلیغاتی‌اش پی گرفت.

زاکربرگ مضطرب

دوشنبه این هفته، فیسبوک این ادعا را انکار کرد که استفاده از ابزاری را که پیش از انتخابات به منظور کاستن از حجم اخبار جعلی خلق کرده بود، به خاطر نگرانی از متهم شدن به سانسور دیدگاه‌های محافظه‌کارانه به تعویق انداخته‌است.

به نظر می‌رسد این نتیجه‌گیری که اخبار جعلی، مشکلی جدی در این سایت محسوب می‌شود، آقای زاکربرگ را به گونه‌ای فزاینده دچار اضطراب و پریشانی کرده‌است.

شنبه این هفته، او پیامی در پروفایل خودش پست و از شیوه عملکرد فیسبوک دفاع کرد.

او نوشت: "از بین کل محتوای فیسبوک، بیش از ۹۹ درصد از چیزی که مردم می‌بینند موثق است. اخبار جعلی و دروغ‌پراکنی‌ها، تنها بخش کوچکی را تشکیل می‌دهند که همانها نیز به هواداری دو آتشه از یک جریان‌ سیاسی یا حتی به سیاست محدود نمی‌شوند."

او نتیجه می‌گیرد: "در کل، به شدت نامحتمل است که اخبار دروغ نتیجه نهایی انتخابات را به نفع این یا آن جریان تغییر داده باشد."

آن آمار ۹۹ درصدی، دستمایه‌ای برای استهزاء و تمسخر شده است؛ از این جهت که مشتمل بر هر نوع مطلبی است که در فیسبوک پست می‌شود.

در ماه می، پس از آنکه سردبیران «انسانی» بخش Trending Topics در فیسبوک، متهم شدند که داستان‌ها و مطالبی را که ماهیت محافظه‌کارانه یا طرفدار ترامپ دارد، حذف می‌کنند، این رسانه اجتماعی هدف انتقادات سنگینی قرار گرفت.

فیسبوک منکر وجود چنین وضعیتی شد، ولی در هر صورت در اقدامی به منظور بی‌طرف جلوه دادن خود، عامل انسانی را از کل فرایند کار در بخش فوق‌الذکر حذف کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-11-18 07:46

افزودن دیدگاه جدید