کد مطلب: 

187806

پاسخ شرکت هواوی به وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص نقل و انتقالات به ایران

احضاریه‌ی ارسالی وزارت بازرگانی آمریکا به شرکت هواوی در خصوص صادرات به ایران بیشتر جنبه‌ی اداری دارد و به همین علت تحقیقات کیفری درباره‌ی اقدامات این شرکت را شامل نمی‌شود.
پاسخ شرکت هواوی به وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص نقل و انتقالات به ایران

به گزارش خبرنگار سیتنا، اخیراً وزارت بازرگانی آمریکا برای شرکت فناوری چینی هواوی به علت فعالیتش در ایران احضاریه ای ارسال کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا مسوولیت تحقیقات درباره‌ی تخلفات صادراتی را به عهده دارد. این اقدام احتمالاً اولین گام در راستای انجام تحقیقات بیشتر برای تعیین مجازات های احتمالی علیه این شرکت است و فعلا تحقیقات کیفری درباره‌ی اقدامات این شرکت را شامل نمی‌شود.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشته وزارت بازرگانی آمریکا از این شرکت که در شنژن در جنوب چین واقع است، همچنین خواسته همه‌ی اطلاعات مربوط به صادرات یا صادرات مجدد فناوری آمریکا به کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه را به این وزارتخانه تحویل بدهد.

این احضاریه بخشی از تحقیقات در این خصوص است که آیا هواوی مقررات صادرات آمریکا را نقض کرده است یا خیر؟ در این احضاریه از این شرکت خواست شده اطلاعات مربوط به نقل و انتقالات خود را به این کشورها در پنج سال گذشته ارائه کند.

در پاسخ شرکت هواوی در بیانیه ای اعلام کرده در ارسال و صادرات تجهیزات به ایران و برخی کشورهای دیگر هیچ تخلفی نکرده و در همکاری با کشورهای دیگر به قوانین و مقررات سازمان ملل، امریکا و اروپا پایبند بوده است.

نیویورک تایمز نوشته آمریکا در حال حاضر در حال تحقیق است که آیا هواوی مقررات صادرات آمریکا را نقض کرده است یا خیر و هنوز شرکت هواوی رسما به ارتکاب تخلف متهم نشده است.

اگر تحقیقات ثابت کند که هواوی ضد امنیت ملی آمریکا یا منافع سیاست خارجی آن عمل می کند، این کشور می تواند دسترسی آن را به قطعات بسیار مهم ساخت آمریکا و دیگر محصولات فن آوری محدود کند و این مساله می تواند بر توسعه‌ی شبکه های تلفن همراه و دیگر طرح های زیرساختی فن آوری گسترده در سراسر جهان تاثیر بگذارد.

این نامه پس از آن ارسال می‌شود که حدود سه ماه قبل دولت آمریکا به خاطر آن چه بازفروش فن آوری آمریکا به ایران نامید، از صادرات و فروش تکنولوژی آمریکا به شرکت زد‌تی‌ای، دومین شرکت بزرگ سازنده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی چین جلوگیری کرد.

در واقع فرایندی که در حال حاضر علیه هواوی به جریان افتاده قبلا درباره زد تی ای صورت گرفته و پس از اینکه رویترز در سال ۲۰۱۲ مدعی شد که این شرکت با امضای قراردادی چندمیلیون دلاری برای تحویل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آمریکایی به شرکت مخابرات ایران، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نقض کرد، مشمول مجازات هایی از جمله ممنوعیت خرید قطعات آمریکایی شد.

زد تی ای و هواوی هر دو مقررات کنترلی صادراتی بسیار سختی دارند و هواوی دارای شش مرکز تحقیقاتی در آمریکاست و همکاری های گسترده ای با واشنگتن دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-06 10:24

افزودن دیدگاه جدید