کد مطلب: 

183214
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش :

جایزه مصطفی (ص) پایگاهی برای پیشتازی و پیشروی ایران در توسعه علمی جهان اسلام است

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: امروز درهای دیپلماسی جهانی به روی ایران باز شده و کشورهای دیگر از ارتباط و تعامل با ایران بسیار استقبال می کنند. این تعاملات فرصت بسیار خوبی است که از ظرفیت جوایزی چون جایزه مصطفی (ص) در عرصه های دیگر استفاده کنیم.
جایزه مصطفی (ص) پایگاهی برای پیشتازی و پیشروی ایران در توسعه علمی جهان اسلام است

به گزارش سیتنا، علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره نقش و جایگاه جایزه مصطفی (ص) در مناسبات علمی ایران با کشورهای اسلامی گفت: این جایزه از چند جنبه قابل تامل و دارای اهمیت است. نخست اینکه اعطای این نوع جوایز که در دنیا مرسوم است، پایگاهی برای پیشتازی و پیشروی ایران در توسعه علمی جهان اسلام است و موجب هم افزایی میان دانشمندان مسلمان می شود و از طرف دیگر ایران را به عنوان قطب علمی معرفی می کند. از این رو جایزه مصطفی(ص) فرصتی برای دست یابی ایران به اهداف علمی و فناوری خود است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خیزش مجددی در توسعه و تولید علم در ایران و کشورهای اسلامی ایجاد شد که این خیزش نویدبخش احیای مجدد تمدن اسلامی است. برای استمرار این خیزش باید به اقداماتی همچون برگزاری جایزه مصطفی(ص) برای احیای تمدن اسلامی و افزایش تعامل و مراودات میان دانشمندان جهان اسلام توجه داشته باشیم.

زرافشان در پاسخ به این سوال که جایزه مصطفی (ص) چقدر قابلیت رقابت با جایزه نوبل را دارد یا نه، ادامه داد: با توجه به اینکه جایزه نوبل پیشینه ای کهن و قدیمی دارد و سال هاست به دانشمندان و پژوهشگران عرصه علم و دانش تعلق می گیرد، به هر حال در بخش هایی پیشگام است، اما اگر از منظری دیگر و نه به عنوان یک رقابت علمی به جایزه مصطفی (ص) بنگریم، می توانیم آن را فرصتی برای دستیابی به سهمی در توسعه علمی جهان و شناسایی و حمایت از دانشمندان مسلمان بدانیم که آن را با جایزه نوبل در یک قیاس قرار می دهد.

وی درباره جایگاه علمی کشورهای اسلامی در سطح بین المللی بیان کرد: کشورهای مسلمان از فضا و ظرفیت بسیار خوبی به نام نهاد بین المللی آیسسکو برخوردارند. این نهاد که در کنار یونسکو مشغول فعالیت های علمی و فناورانه است که با توجه به عضویت همه کشورهای مسلمان در آن، جایزه مصطفی(ص) می تواند از دانشمندان مسلمان در سایر کشورها حمایت و پشتیبانی کند.

زرافشان درباره دیگر کاربردهای جایزه مصطفی (ص) توضیح داد: قطعا این جایزه گذشته از نتایج و خروجی های علمی و فناوری دستاوردهای مهم دیگری در سایر عرصه ها نیز خواهد داشت. دیپلماسی ایران توانسته کلید واژه‌های جدیدی را به دیپلماسی جهانی بیافزاید و این نکته خود افتخار بزرگی در اکثر عرصه های مملکتی کشور است و می توان به توسعه ابعاد دیگر دیپلماسی بسیار خوشبین بود. به همین دلیل جایزه مصطفی(ص) فرصت مطلوبی برای تعریف دیپلماسی علمی در ارتباطات بین المللی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز درهای دیپلماسی جهانی به روی ایران باز شده و کشورهای دیگر از ارتباط و تعامل با ایران بسیار استقبال می کنند و این مناسبات صرفا سیاسی نیست. ما امروزه شاهد رفت و آمد هیئت‌های علمی و آموزشی به کشورمان هستیم که همین تمایلات و استقبال کشورها برای همکاری و ارتباط با ایران، فرصت بسیار خوبی است تا از ظرفیت جوایزی چون جایزه مصطفی (ص) در عرصه های دیگر  استفاده کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-30 13:39

افزودن دیدگاه جدید