کد مطلب: 

180051
ستاری در دیدار وزیر صنایع روسیه:

همکاری با روسیه برای جمهوری اسلامی ایران اولویت و اهمیت دارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان صبح امروز و در جریان سفر به روسیه، با وزیر صنایع این کشور دیدار و بر اولویت و اهمیت رابطه با این کشور برای دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
همکاری با روسیه برای جمهوری اسلامی ایران اولویت و اهمیت دارد

به گزارش سیتنا، در دومین روز از دومین سفر دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور روسیه، ملاقات با وزیر صنایع روسیه، در دستور کار هیئت عالی رتبه علمی و فناوری ایران قرار گرفت.
در این ملاقات که صبح امروز سه شنبه میان ستاری و آقای دنیس مانتوروف وزیر صنایع روسیه صورت گرفت، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان همکاری با روسیه را از اولویت های دولت ایران و دارای اهمیت عنوان کرد و برخلاف موضوعات مطرح شده پس از اعلام توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت های بزرگ جهان، روابط کشورمان با کشور روسیه در حال گسترش خواهد بود.
با این حال، ستاری از وجود مشکلاتی برای این گسترش همکاری ها با روسیه خبر داد که یکی از آنها، مربوط به نحوه همکاری بین شرکت های ایرانی و روسی است. از این رو، ستاری پیشنهاد کرد دولت روسیه، از شرکت های روسی که می خواهند با ایران همکاری بکنند، حمایت کند. این روند، الگویی است که پیش تر چینی ها از آن بهره گرفته و نتایج مثبتی هم دریافت کرده بوده اند.
نکته مهم دیگری که ستاری در این ملاقات به آن اذعان کرد، ظرفیت کشور ما در بخش علم و فناوری و همچنین انقلابی است که در حوزه شرکت های نوپا و استارتاپ های دانش بنیان در حال رخ دادن است. بر همین اساس، وی گسترش همکاری ها بین مراکز علمی دو کشور به ویژه پارک های علم و فناوری را خواستار شد؛ تجربه ای که پیش تر، با همکاری پارک فناوری پردیس معاونت علمی و پارک IT تاتارستان، نتیجه بخش بوده و تبدیل به الگویی شده است که برای ادامه این همکاری ها، کارآمد خواهد بود.
در بخش دیگری از این ملاقات نیز، طرف روسی به موضوعات مختلف همکاری با طرف ایرانی اشاره و بر گسترش این همکاری ها در آینده نزدیک تاکید کرد.
از آنجا که نمایشگاه هوافضای ماکس 2015 امروز در مسکو کار خود را آغاز کرده است و چندین شرکت ایرانی در این حوزه، حضوری فعال در آن دارند، موضوعات مطرح شده از سوی مانتوروف بر فناوری های هوایی متمرکز شده بود.
یکی از بحث های مهمی که در این رابطه صورت گرفت، همکاری در تولید و خرید هواپیمای سوپرجت 100 بود. این هواپیما از ساخته های شرکت های هوایی روسیه است که ظرفیت حمل 100 مسافر را دارد.
همکاری دو کشور در بخش های مختلف دریایی، تولید واگن، تولید کودهای کشاورزی، همکاری های صنعتی و همین طور ایجاد شهرک های صنعتی، از دیگر موضوعاتی بود که وزیر صنایع روسیه در این ملاقات، به آن اشاره کرد.
اما از آنجا که وزیر صنایع روسیه طبق برنامه ریزی های انجام شده، در ماه دسامبر سال جاری میلادی (دی ماه 94) به تهران سفر خواهد کرد، وی اظهار علاقه کرد موضوعاتی که در ملاقات امروز مطرح شد تا موعد سفر، جمع بندی شوند تا با حضور هیئت روسی در تهران، به مرحله اجرا گذاشته شوند.
نکته دیگری که مانتوروف در ملاقات با ستاری به آن اشاره کرد، راه اندازی مراکز مهندسی در روسیه بود که به صورت یک پروژه مشترک بین وزارت صنایع و علوم روسیه در حال انجام است. طرف روسی در این باره ابراز علاقه مندی کرده است تا در راه اندازی این مراکز، طرف ایرانی نیز همکاری داشته باشد.
براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در راس هیئت عالیرتبه از مسوولان علمی و فناوری، فناوران و دانشگاهیان کشور روز گذشته 2 شهریورماه به مسکو پایتخت روسیه سفر کرد تا در دیدار با مقامات بلندپایه علمی این کشور، علاوه بر هماهنگی های بیشتر برای گسترش همکاری های علمی و فناوری، در نخستین کمیته عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه شرکت کند.
نخستین نشست کمیته عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه، روز چهارشنبه هفته جاری با حضور دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در مسکو برگزار می‌شود و وی، در خصوص زمینه همکاری‌ها و فراهم‌سازی بستر تعاملات ایران و روسیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد و همچنین از نمایشگاه هوافضای ماکس 2015 بازدید می کند.
ستاری در این سفر با دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر، آندری فوروسنکو دستیار علمی رییس جمهوری و کاماروف رییس آژانس فضایی روسیه نیز دیدار و گفت‌و گو خواهد کرد. این دیدارها با هدف گسترش همکاری‌های علمی و فناوری صورت خواهند گرفت.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ار نمایشگاه هوایی ماکس 2015 که امروز سه شنبه سوم شهریورماه جاری در حومه شهر مسکو پایتخت روسیه گشایش یافته است، دیدن می کند. این نمایشگاه زمینه های بهره برداری ایران و روسیه از تجربیات و توانمندی‌ها در حوزه فناوری های پیشرفته و فوق پیشرفته را بیش از گذشته فراهم کرده است که با توجه به نیازهای دو کشور در این حوزه، دستاوردهای زیادی خواهد داشت.
ستاری در این سفر، همچنین از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و صنعتی روسیه نیز بازدید به عمل خواهد آورد و با پژوهشگران، فناوران، دانشگاهیان و صنعت گران روسی به گفت وگو خواهد پرداخت.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-26 10:48

افزودن دیدگاه جدید