کد مطلب: 

179417
در پی استقبال از برگزاری نخستین مدرسه تابستانه مرکز داده؛

سرپرست اداره‌ی پژوهش و فناوری دانشکده‌ی پست و مخابرات: اجرای مدرسه‌های تابستانه‌ی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در دستور کار است

سرپرست اداره‌ی پژوهش و فناوری دانشکده‌ی پست و مخابرات، درباره‌ی مدرسه‌ی تابستانه‌ی مرکز داده، گفت: این مدرسه‌ی تابستانی برای اولین بار است که در دانشکده برگزار می شود. فلسفه برگزاری مدارس تابستانی نیز این است که به دلیل این که دانشگاه‌ها در تابستان تعطیل هستند و دانشجویان وقت آزاد بیشتری داشته و دانشگاه‌ها نیز فضای بازتری برای برگزاری دوره های مختلف دارند، از این فرصت استفاده می شود تا خلا هایی که بعضا بین آموزش‌های تئوری و دانشگاهی و آموزش های عملی وجود دارد برطرف شود.
سرپرست اداره‌ی پژوهش و فناوری دانشکده‌ی پست و مخابرات: اجرای مدرسه‌های تابستانه‌ی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در دستور کار است

به گزارش خبرنگار سیتنا، نخستین مدرسه‌ی تابستانه‌ی مرکز داده که از 13 مردادماه به مدت دو روز در محل دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات برپا شده است، ساعات پایانی خود را می‌گذراند.

در این مدرسه‌ی تابستانه که با هدف افزایش توانمندی‌های داخلی در زمینه‌ی طراحی و اجرای مرکز داده، توسعه‌ی مهارت‌های دانشجویان و به اشتراک گذاری تجارب جهانی برگزار شده است، علاوه بر دانشجویان دانشکده‌ی پست و مخابرات، دانشجویانی از دیگر دانشگاه‌های کشور، همچنین کارشناسان و علاقه مندان حوزه‌ی ICT از شرکت‌ها و موسسات مختلف حضور داشتند.

در مدرسه‌ی تابستانه‌ی مرکز داده، شش مدرس به بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث زیرساختی، فنی و اقتصاد صنعت مراکز داده، همچنین کسب و کار در این زمینه پرداختند.

دکتر علیرضا یاری، مهندس خسرویان، مهندس زارع، مهندس آریانیان، مهندس ارجمند و مهندس صیامی 6 مدرسی هستند که در این دو روز هر کدام کلاس‌های دو ساعته‌ی خود را برگزار کردند.

در روز نخست این مدرسه، ابتدا دکتر یاری به مبحث «مرور کلی بر استاندارد TIA/942 و سطح بندی مراکز داده» پرداخت. پس از وقفه ای کوتاه، مهندس خسرویان کلاس خود را با محوریت «برق مرکز داده» آغاز کرد و در آخرین کلاس روز نخست این مدرسه، مهندس زارع پیرامون «سرمایش و تاسیسات در مرکز داده» به بحث و گفتگو با دانشجویان حاضر در کلاس پرداخت.

روز دوم این مدرسه با تدریس مهندس آریانیان درباره‌ی «سرویس‌های مرکز داده و رایانش ابری» آغاز شد. سپس مهندس ارجمند مطالب خود درباره‌ی «کنترل پروژه و جانمایی مرکز داده» را به حاضران در این کلاس ارایه داد. دو کلاس آخر این مدرسه نیز با محوریت «صنعت مرکز داده و وضع موجود آن در کشور» و «مسائل اقتصادی و کسب و کار مرکز» به ترتیب توسط مهندس صیامی و دکتر یاری برگزار شد.

در همین راستا، مهندس "حسن پاشایی زاد" سرپرست اداره‌ی پژوهش و فناوری دانشکده‌ی پست و مخابرات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا درباره این مدرسه‌ی تابستانه، گفت: این مدرسه‌ی تابستانی برای اولین بار است که در دانشکده برگزار می شود. فلسفه برگزاری مدارس تابستانی نیز این است که به دلیل این که دانشگاه‌ها در تابستان تعطیل هستند و دانشجویان وقت آزاد بیشتری داشته و دانشگاه‌ها نیز فضای بازتری برای برگزاری دوره های مختلف دارند، از این فرصت استفاده می شود تا خلا هایی که بعضا بین آموزش‌های تئوری و دانشگاهی و آموزش های عملی وجود دارد برطرف شود.

وی، ادامه داد: این مدرسه را که در رابطه با بحث طراحی مراکز داده است، هم برای بخش خصوصی و هم برای بخش دولتی حوزه‌ی ICT برگزار کرده‌ایم. یعنی افراد هم از دانشگاه‌های دیگر و هم از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، بانک‌ها و حتی کارشناسان سایر حوزه‌ها که به نوعی درگیر بحث مراکز داده هستند، در این دوره حضور دارند؛ چرا که تقریبا همه‌ی سازمان‌ها و بانک‌ها و ... از بحث مراکز داده و رایانش ابری که در حال حاضر در دنیا مطرح است، استفاده زیادی دارند.

پاشایی زاد افزود: بحث مرکز داده یک مهارت به خصوص و ویژه است که زیاد به آن پرداخته نشده است، از همین رو طراحی ما برای این دوره طوری بوده است که همه‌ی اقشار بتوانند در این مدرسه شرکت کنند.

وی، خاطرنشان کرد: قرار براین است که به امید خداوند متعال برگزاری این مدارس ادامه داشته باشد و نه تنها در سال‌های بعد، بلکه در سال جاری نیز مدارس دیگری با موضوعات مختلف برگزار شود. بحث مهمی که ما به شدت پیگیر آن هستیم، اجرای مدرسه‌های تابستانه‌ی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در سال های آتی است که امیدواریم این اتفاق به زودی رخ دهد.

دکتر "علیرضا یاری" یکی از مدرسان این دوره نیز درباره‌ی مدرسه‌ی تابستانی مرکز داده به خبرنگار سیتنا، گفت: بحث دیتاسنتر مساله‌ای است که در تمام سازمان هایی که با IT سر و کار دارند مطرح است. اولین سوالی که یک فرد باید متوجه آن شود این است که آیا باید خودش دیتاسنتر تاسیس کند یا از یک دیتاسنتر دیگر استفاده کند؟ در هر دو حالت ویژگی‌هایی که این دیتاسنتر باید برای تامین زیرساخت‌های سازمان داشته باشد مساله‌ی بسیار مهمی است.

وی، افزود: این دوره می‌تواند هم برای کسانی که قصد دارند دیتاسنتر طراحی کنند و هم برای کسانی که فقط می‌خواهند نیازهای خود را برآورده کنند بسیار مفید باشد و آن‌ها را با استانداردهایی که در این رابطه وجود دارد و باید مد نظر قرار بگیرد آشنا کند.

دکتر یاری در پایان تاکید کرد: این گونه مدارس کمک فراوانی به شناسایی نیازمندی‌ها، طراحی عملی دیتاسنتر و استفاده‌ی درست از تئوری‌های فراگرفته شده در طراحی عملی می‌کند.

گزارش از مونا ارشادی فر

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-05 11:45

افزودن دیدگاه جدید