کد مطلب: 

292051

آیا بیت‌کوین به اوج بازگشته است؟‌

بنیان‌گذار برنامه کاربردی کریپتو لولی (Lolli) گفت: «به دورانی جدیدی برای بیت‌کوین وارد شده‌ایم و افزایش قیمت سریع آن، شروع آشکار یک بازار صعودی جدید است و این بازار صعودی بیت‌کوین شبیه هیچ‌ یک از [صعودهای]‌ پیشین نخواهد بود.»
آیا بیت‌کوین به اوج بازگشته است؟‌

به گزارش سیتنا، کارشناسان معتقدند عوامل متعددی باعث رکوردشکنی‌های پی در پی بیت کوین شده است؛ به‌ طوری که برخی تحلیلگران بازار ادعا می‌کنند سود [افزایش قیمت و ارزش] بیت‌کوین هنوز به اوج نرسیده است.

الکس ادلمن، بنیان‌گذار برنامه کاربردی کریپتو لولی (Lolli) به ایندیپندنت گفت: «به دورانی جدیدی برای بیت‌کوین وارد شده‌ایم و افزایش قیمت سریع آن در این هفته شروع آشکار یک بازار صعودی جدید است. این بازار صعودی بیت‌کوین شبیه هیچ‌ یک از [صعودهای]‌ پیشین نخواهد بود.»

اشاره ادلمن به صندوق‌های معامله‌پذیر در بورس (ئی‌اف‌تی) است که به‌تازگی به تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا رسیده و نخستین بار میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نهادی را وارد بازار رمزارز کرده است.

این هفته ۹ مورد از ئی‌اف‌تی‌های تازه تاییدشده رکورد بی‌سابقه حجم روزانه را شکستند که نشان می‌دهد بیشتر این موج جدید سرمایه‌گذاران بوده که موجب تقویت بازار شده است.

ادلمن گفت: «برخلاف روندهای صعودی گذشته، سرمایه‌گذاران به خرده‌فروشی اشتیاقی ندارند یا این شوق بسیار کم است. در عوض، بزرگ‌ترین بازیگران نهادی جهان با رویکردی بالغانه‌تر و حساب‌شده‌تر به بیت‌کوین و درک قدرت آن، موجب تقویت این شتاب شده‌اند... زمانی که بیت‌کوین بالاترین رکوردش را بشکند، موج دیگری از علاقه سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین را شاهد خواهیم بود.»

به گفته نایجل گرین، مدیرعامل شرکت دور گروپ (deVere Group)، صندوق‌های ئی‌اف‌تی‌ بیت‌کوین از سرمایه‌گذاران رمزارز حمایت‌های جدیدی به عمل می‌آورند که موجب ثبات بیشتر این بازار می‌شود. این امر به نوبه خود به بلوغ این بازار کمک می‌کند، از مشکلات نوسان قیمت می‌کاهد و سرمایه‌گذاران بیشتری را به این فضا جذب می‌کند.

عرضه محدود بیت‌کوین‌ - فقط ۲۱ میلیون موجود خواهد بود -  در سال‌های اخیر به این رمزارز نام «طلای دیجیتال» داده و بین برخی سرمایه‌گذاران نگرش نفروختن «هودل» [HODL/ Hold On for Dear Life/ اصطلاحی برای نگه‌ داشتن بیت‌کوین و نفروختن آن با وجود نوسان‌های بازار] را به وجود آورده است. در همین حال، کاربرد و دسترسی به آن در سال‌های اخیر به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در کنار بانک‌های شناخته‌شده که برای خرید، فروش و خرج کردن بیت‌کوین راه‌هایی به مشتریان ارائه می‌دهند، دولت‌ها نیز به قابلیت آن به‌منزله جایگزینی برای اسکناس‌ها و سکه‌های رایج پی برده‌اند. در سال ۲۰۲۱، السالوادور نخستین کشور جهان بود که آن را به‌‌عنوان پول ملی معرفی کرد.

گرین به ایندیپندنت گفت: «با پذیرش گسترده‌تر رمزارزها و شرکت‌های بزرگی که اکنون بیت‌کوین را به‌‌عنوان شکلی از پرداخت می‌پذیرند و پلتفرم‌های مالی سنتی که دارایی‌های دیجیتال را ادغام می‌کنند، طیفی متنوع‌تر از سرمایه‌گذاران خرد جذب این بازار می‌شوند.»

«صرافی‌های کاربرپسند و اپلیکیشن‌های کاربردی موبایل ورود سرمایه‌گذاران خرد را به بازار رمزارز از همیشه آسان‌تر کرده و به عمومی‌سازی سرمایه‌گذاری در رمزارز کمک می‌کند. این ترکیب از علاقه نهادی و خرده‌فروشی، یک اکوسیستم تعاملی پویا و قدرتمند ایجاد می‌کند که بیت‌کوین را به اوج‌هایی جدید می‌رساند.»

عامل دیگری که نوعی حس مثبت در بازار به وجود می‌آورد، چشم‌انداز عرضه محدود بیت‌کوین است که با رویدادی به نام نصف شدن (the halving)، بیش از این محدود می‌شود. این باعث می‌شود پاداش استخراج این رمزارز به نصف کاهش یابد که در رویدادهای پیشین، به صعود بی‌سابقه در ماه‌های بعد از آن انجامید.

این رویداد هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و نصف شدن بعدی قرار است ۱۹ آوریل باشد. چرخه‌های بی‌سابقه قیمت بیت‌کوین را می‌توان به این رویداد هر چهار سال یک‌بار نسبت داد و برخی از تحلیلگران مدل‌های پیش‌بینی قیمت را بر اساس نصف شدن بیت‌کوین می‌سازند.

این افزایش ناگهانی قیمت به هشدارهایی در زمینه خطرهای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین که هنوز یک مجموعه دارایی نسبتا جدید است، منجر شد.

بیوو داس، مدیرعامل بریتانیایی صرافی رمزارز کراکن (Kraken)، می‌گوید: «به سال آینده که نگاه می‌کنیم، لازم است اصول اولیه را هنگام معامله ارز دیجیتال به یاد بیاوریم.»  

او تاکید دارد: «من همیشه مردم را تشویق می‌کنم در مورد پلتفرم‌ها و دارایی‌های رمزارزی در این بازار خودشان تحقیق کنند. به‌ویژه کسانی که تازه وارد این فضا می‌شوند، به دنبال پلتفرمی بگردند که بر تجربه‌ای مبتنی بر سادگی، خدمات مشتری، امنیت بالا و نقدینگی قوی‌ متمرکز باشد.»

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-03-08 22:28

افزودن دیدگاه جدید